Bukefalos 28 år!

Få tag i covidtest när man är sjuk

Det är ju lika säkert som ett pcr-självtest som en hämtar och lägger i låda, så den aspekten har vården redan ansett acceptabel.

Det var inte så jag menade. Jag menade hur vården verkligen kan vara säker på att bilden jag skickat är min egna bild. Jag skulle lika gärna kunna sno en bild på nätet, påstå att det är min och skicka in den.

Får VC verkligen journalföra utifrån att man skickat in en bild?
 
Situationen var ju dock ganska annorlunda för ett år sedan. Då rekommenderades fortfarande testning.
Jag skulle inte testa mig om jag blev förkyld nu, och gjorde det inte heller i våras då det inte rekommenderades längre för ”vanliga” personer. Kan man ens PCR-testa sig någonstans nu som allmän person?
Om man hör till särskilda riskgrupper (som jag hoppas får räknas som allmän person). Däremot har jag förvånat noterat att i kontakt med vården, att de nöjer sig med en positivt snabbtest för att det ska tas på allvar (innan var det nog nödvändigt med PCR-också).
 
Det var inte så jag menade. Jag menade hur vården verkligen kan vara säker på att bilden jag skickat är min egna bild. Jag skulle lika gärna kunna sno en bild på nätet, påstå att det är min och skicka in den.

Får VC verkligen journalföra utifrån att man skickat in en bild?
Det är klart att de får journalföra ”pat kontaktar med fråga x och bifogar bild på potisivt antigentest för covid som uppges taget idag”. Jag vet att det skett och ser fortfarande inte någon nämnvärd skillnad mot att ha självteststationer där patienten både hämtar, självtestsr, registrerar på sitt eget personnummer och återlämnar.

Flera av mina mottagningar gör journalnotat av mina meddelanden på 1177, rakt av. Inget konstigt med det. För någon som inte jobbar i vården behöver det kanske klargöras att det finns en uppsjö olika sorters notat för anamnes/info från patient, läkarundersökning, administrativ anteckning och mycket annat mellan himmel och jord. Självklart kommer information från patienten journalföras som just information från patienten.
 
Det är klart att de får journalföra ”pat kontaktar med fråga x och bifogar bild på potisivt antigentest för covid som uppges taget idag”. Jag vet att det skett och ser fortfarande inte någon nämnvärd skillnad mot att ha självteststationer där patienten både hämtar, självtestsr, registrerar på sitt eget personnummer och återlämnar.

Flera av mina mottagningar gör journalnotat av mina meddelanden på 1177, rakt av. Inget konstigt med det. För någon som inte jobbar i vården behöver det kanske klargöras att det finns en uppsjö olika sorters notat för anamnes/info från patient, läkarundersökning, administrativ anteckning och mycket annat mellan himmel och jord. Självklart kommer information från patienten journalföras som just information från patienten.

Det var specifikt att bifoga bild som man ändå inte kan bevisa är sin egen som jag frågar om, inget annat. Känns ganska meningslöst, kan man verkligen bruka sådan information "på riktigt"? Hursomhelst, det hör ju ändå inte riktigt till tråden, reagerade bara på att det skulle bidra på något sätt.
 
Det var specifikt att bifoga bild som man ändå inte kan bevisa är sin egen som jag frågar om, inget annat. Känns ganska meningslöst, kan man verkligen bruka sådan information "på riktigt"? Hursomhelst, det hör ju ändå inte riktigt till tråden, reagerade bara på att det skulle bidra på något sätt.
Jag menar att det pcr-test du själv tar inte heller går att bevisa att det är genomfört just på sig själv.

Vården tar i nuläget hänsyn till både egna antigen- och självpcrtester.

Jag har av förklarliga skäl ingen information om hur många VC som ber om bild på testet men jag vet att de finns annars hade jag såklart inte skrivit det.

Jag ser exakt ingen skillnad i pålitligheten i ett foto jämfört med random slem från en näshåla som vården ber dig ska vara din egen.
 
Jag jobbar inom vården och jag skulle inte göra skillnad på om patient hör av sig när hen tagit testet, jämför med om hen två månader senare säger till mig att hen testade positivt vid infektionen två månader tidigare. Jag ser alltså ingen anledning till att höra av sig och få det journalfört.
 
Jag jobbar inom vården och jag skulle inte göra skillnad på om patient hör av sig när hen tagit testet, jämför med om hen två månader senare säger till mig att hen testade positivt vid infektionen två månader tidigare. Jag ser alltså ingen anledning till att höra av sig och få det journalfört.
Det är fint att det finns sådan vårdpersonal. Tyvärr finns tusentals vårdsökande (bara i Sverige) som nekats vård/utredningar pga avsaknad av positivt test. Jag antar också att jag inte känner till alla och att mörkertalet är stort. Jag förstår TS som upplevt det och därför nu försöker skydda sig själv från upprepning. Tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp