Få upp häst i vikt

Linnzan

Trådstartare
Hej!

För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har haft kontinuerlig kontakt med fodervärden och besökt mitt sto flera ggr per år tills för ca ett halvår sedan då båda mina föräldrar hastigt gick bort.

För 1,5 månad sedan ringer länsstyrelsen till mig och berättar att de fått in en anmälan om vanvård på fodervärdens 3 hästar (mitt sto och två av hennes avkommor ) och de har beslutat att omhänderta hästarna efter en kontroll och frågade om jag kunde hämta hem mitt sto med ett 3 månaders gammalt föl och om jag kunde ta med mig hennes 1 åriga avkomma. 1 vecka senare kom mitt sto hem i fruktansvärt skick, likaså hennes föl och hennes 1 åriga avkomma. Vartenda revben syns på alla, ryggraden,kotorna och allt sticker ut.
Jag har haft veterinär ute som bedömt att om de får i sig rätt mat och får rätt behandling osv kan de bli friska.

Nu till frågan mitt sto på 20 år har en extremt känslig mage och får lätt kolik vid snabba foderbyten, eller foderbyten över lag. De står alla nu på fri tillgång på bra grovfoder och jag inser att de behöver stödfodras med kraftfoder.
Vad har ni för tips för att få upp undernärda hästar i vikt?
De har alla gått upp en del i vikt och jag förstår att det tar tid men tycker de borde gått upp mer i vikt än vad de gjort.

Bomba mig med tips och tricks för att få upp undernärda hästar i vikt (ett sto på 20 år, en 1 åring hingst och en hingst på 3 månader). Och vad skulle ni ge för kraftfoder/stödfoder?

Tack på förhand!
 
Jag hade fodrat med så stärkelsefattigt foder som möjligt. Och även gett något för magen?
Tex salsa grönpelletts är ju pelleterad vall, bra protein i. Trikem protein complex är också "snällt", mycket protein. Linfröolja för mer energi. Hur ser det ut med vitaminer och mineraler?
 
Lusern/grönpellets och olja är toppen. Grovfoder med mycket protein, och så ren energi från oljan.

Men:

Är dom kraftigt avmagrade så ska man följa ett refeeding-schedule, dvs trappa upp långsamt. Så rådgör med veterinären om hur och när ni ska trappa upp.

Och du behöver en höanalys.
 
Hej!

För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har haft kontinuerlig kontakt med fodervärden och besökt mitt sto flera ggr per år tills för ca ett halvår sedan då båda mina föräldrar hastigt gick bort.

För 1,5 månad sedan ringer länsstyrelsen till mig och berättar att de fått in en anmälan om vanvård på fodervärdens 3 hästar (mitt sto och två av hennes avkommor ) och de har beslutat att omhänderta hästarna efter en kontroll och frågade om jag kunde hämta hem mitt sto med ett 3 månaders gammalt föl och om jag kunde ta med mig hennes 1 åriga avkomma. 1 vecka senare kom mitt sto hem i fruktansvärt skick, likaså hennes föl och hennes 1 åriga avkomma. Vartenda revben syns på alla, ryggraden,kotorna och allt sticker ut.
Jag har haft veterinär ute som bedömt att om de får i sig rätt mat och får rätt behandling osv kan de bli friska.

Nu till frågan mitt sto på 20 år har en extremt känslig mage och får lätt kolik vid snabba foderbyten, eller foderbyten över lag. De står alla nu på fri tillgång på bra grovfoder och jag inser att de behöver stödfodras med kraftfoder.
Vad har ni för tips för att få upp undernärda hästar i vikt?
De har alla gått upp en del i vikt och jag förstår att det tar tid men tycker de borde gått upp mer i vikt än vad de gjort.

Bomba mig med tips och tricks för att få upp undernärda hästar i vikt (ett sto på 20 år, en 1 åring hingst och en hingst på 3 månader). Och vad skulle ni ge för kraftfoder/stödfoder?

Tack på förhand!
För att veta vilket kraftfoder etc så bör man kika på grovfoderanalysen. Viktigt att se till att de får i sig tillräckligt av alla näringsämnen. Särskilt för de växande hästarna för att ge dem ett starkt skelett och sund kropp öht som ger dem ett långt och friskt liv.
Förutom bra grovfoder och ev kraftfoder hade jag gett riskliolja. Den är så klart dels kalorität som alla oljor. Men innehåller också rikligt av naturligt anabola gamma-oryzanol. Gamma-oryzanol är också aptitstimulerande. Riskliolja är fri från socker och stärkelse och brukar inte irritera mage/tarm etc. Tvärtom brukar fett vara rätt bra för kolikkänsliga. Och mäter du mängden kalorier hästen får i sig så är det betydligt mer i olja.
Vi körde en sådan grej på 2 st räddningshästar från Spanien. De blev först något uppmatade nere i Spanien, hos annan än den som låtit dem bli undernärda, tills veterinär ansåg att de skulle klara resan utan att bli sjuka. Men de var ju fruktansvärt tunna när de kom till Sverige.

Håller tummarna för er!
 
Vill bara lägga till att Linfrökaka är energitätt samt proteinrikt och snällt mot magen. Billigast är att köpa storsäck men inte helt enkelt att få tag på. Granngården har dyra småhinkar, men tex Börjes har iaf 10 kg säckar.
Wiromin har 20-kg säckar så har man ngn av deras återförsäljare i närheten blir det ok pris😊
Tror även de går att beställa från deras onlinebutik.
 
Jag tänker också lusernpellets och olja som bas (vanlig olja från mataffären duger fint). Linfrökaka eller kanske ännu bättre stöpta linfrön också (så får du med oljan, men det är lite bökigt att stöpa).
Mineraler baserat på höanalysen.

Hade som de andra sagt rådfrågat veterinären om hur snabbt du vågar öka på fodret. Behövs förmodligen något upptrappningsschema. Kanske också bra att fråga veterinären om man kan lägga sig på normala mineral/vitaminnivåer eller om hästarna behöver mer för att bygga upp kroppen igen.
 
Alla oljor är väl fria från socker och stärkelse? Lite missvisande formulering, kan ju få någon läsare att tro att riskliolja särskiljer sig från andra oljor just gällande socker och stärkelse och så är det ju inte.
Sorry, var sjukt trött och var nog lite luddig i formuleringen. 😊
 
Hej!

För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har haft kontinuerlig kontakt med fodervärden och besökt mitt sto flera ggr per år tills för ca ett halvår sedan då båda mina föräldrar hastigt gick bort.

För 1,5 månad sedan ringer länsstyrelsen till mig och berättar att de fått in en anmälan om vanvård på fodervärdens 3 hästar (mitt sto och två av hennes avkommor ) och de har beslutat att omhänderta hästarna efter en kontroll och frågade om jag kunde hämta hem mitt sto med ett 3 månaders gammalt föl och om jag kunde ta med mig hennes 1 åriga avkomma. 1 vecka senare kom mitt sto hem i fruktansvärt skick, likaså hennes föl och hennes 1 åriga avkomma. Vartenda revben syns på alla, ryggraden,kotorna och allt sticker ut.
Jag har haft veterinär ute som bedömt att om de får i sig rätt mat och får rätt behandling osv kan de bli friska.

Nu till frågan mitt sto på 20 år har en extremt känslig mage och får lätt kolik vid snabba foderbyten, eller foderbyten över lag. De står alla nu på fri tillgång på bra grovfoder och jag inser att de behöver stödfodras med kraftfoder.
Vad har ni för tips för att få upp undernärda hästar i vikt?
De har alla gått upp en del i vikt och jag förstår att det tar tid men tycker de borde gått upp mer i vikt än vad de gjort.

Bomba mig med tips och tricks för att få upp undernärda hästar i vikt (ett sto på 20 år, en 1 åring hingst och en hingst på 3 månader). Och vad skulle ni ge för kraftfoder/stödfoder?

Tack på förhand!
Åh vad tråkigt att höra. Jag köpte en 9 månader gammal hingst som var i dylikt dåligt skick.
Höanalys är ju den bästa grunden och bra att de får fri tillgång på grovfoder även om det behövs tillsättas kraftfoder. Inga stora mängde i början och gärna så "rent" foder som möjligt. Tänker också att det kanske behöver vara lättare att tugga om stoet är lite äldre och fått svårare att tillgodogöra sig fodret också. Önskar er stort lycka till :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 629
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 556
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp