Bukefalos 28 år!

Fadder via Plan?

MissFideli

Trådstartare
Blev visst det idag, typ fadder om jag förstod det hela rätt. Hjälpa flickor som gifts bort i alldeles för ung ålder.
Jag har funderat på nått sånt här i omgångar, men aldrig kommit till skott. Förrän nu.

Men jag är alltid skeptisk till sånt här. Plan verkar seriösa, men jag stör mig på t.ex vd'ns lön.

Vad bör jag göra? Ta förgivet att pengarna verkligen kommer dit dom ska eller byta?
 
Blev visst det idag, typ fadder om jag förstod det hela rätt. Hjälpa flickor som gifts bort i alldeles för ung ålder.
Jag har funderat på nått sånt här i omgångar, men aldrig kommit till skott. Förrän nu.

Men jag är alltid skeptisk till sånt här. Plan verkar seriösa, men jag stör mig på t.ex vd'ns lön.

Vad bör jag göra? Ta förgivet att pengarna verkligen kommer dit dom ska eller byta?
Jag tror inte att det finns någon organisation som är felfri.
Men...
Plan har ett s.k 90-konto, dvs plusgiro/bankgiro etc som börjar med 90. För att få ha ett sånt konto är man underställd "svensk insamlingskontroll" och minst 75% av intäkterna måste gå till ändamålet. (vissa administrativa kostnader finns ju alltid)
Läs mer om 90-konto här http://www.insamlingskontroll.se/sites/default/files/Föreskrifter 0117_0.pdf
 
Om du stör dig på vd:ns lön, låt bli. Eller nöj dig med att du kan lita på att de stora, etablerade organisationerna är de som är säkrast att satsa på.

Jag har bidragit till SOS barnbyar sedan urminnes tider och jag har aldrig bekymrat mig om vd:s lön. Förhoppningsvis är den så bra att posten lockar kompetent personal. Det är ett viktigt jobb de gör.
 
Jag har också blivit planfadder innan jul, frågade om deras administrativa kostnader och fick svaret att de snittat på runt 16-18% senaste åren! Vilket alltså är lägre än max kostnaderna :)

Du känner inte att "Ja men det kanske finns nån som är några ören effektivare" och så?
 
Du känner inte att "Ja men det kanske finns nån som är några ören effektivare" och så?
Nu är jag inte fadder, men kanske blir jag det i framtiden.
Och jag skulle resonera som så att det viktiga är att organisationen gör ett så bra arbete som möjligt för de pengar de har att disponera, så länge de håller sig inom de givna ramarna. Kanske kan en ökad kostnad för en till anställd göra att fler får hjälp inom samma budgetram - jag har ingen aning, men jag litar nog på att de gör så gott de kan.
Jag skulle välja någon av de etablerade organisationerna som varit med i väldigt många år, framför något nystartat, för att kunna känna att det är pålitligt.
 
Ja. Det finns ju ganska många att välja på.

Ja jag vet inte! Att det blev plan var nog bara en slump, träffade en trevlig kille på ica maxi som fick mig att bli fadder, hade ingen plan på fadderskap överlag innan. Så har inte funderat så mkt, men att de har 90-nummer kändes som en viktig detalj!
 
Jag är flickafadder i Plan. Jag tror det är svårt att veta på öret att allt går dit det ska men jag litar på 90-kontot. Angående VD-ns lön så bör den ju vara marknadsmässig. Jag tror inte någon duktig väljer att avsäga sig halva sin vanliga inkomst för att jobba med välgörenhet?
 
Jag är också Fadder åt en flicka via Plan. Tyvärr är jag dålig på att hålla kontakten. Men det är ju hon med... Huvudsaken är att hon får utbildning och därmed får möjlighet till fler valmöjligheter i livet. Det är vad jag hoppas i alla fall.
 
Jag är flickafadder i Plan. Jag tror det är svårt att veta på öret att allt går dit det ska men jag litar på 90-kontot. Angående VD-ns lön så bör den ju vara marknadsmässig. Jag tror inte någon duktig väljer att avsäga sig halva sin vanliga inkomst för att jobba med välgörenhet?
80 000, enligt deras web. Förmodligen är det marknadsmässigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 328
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 537
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp