Fängelse för föräldrarna som var nära svälta barnet till döds

Helt fruktansvärt fall :( stackars flicka.
Tror dock att liknande (men inte så extrema!) saker sker hela tiden.

Jag vet ett barn som fick kokosmjölk istället för bröstmjölksersättning när barnet slutade amma eftersom det var komjölk i ersättningen. Mamman är vegan. Ersättningen var dyr också.
D-vitamindroppar har barnet inte heller fått.
 
Helt fruktansvärt fall :( stackars flicka.
Tror dock att liknande (men inte så extrema!) saker sker hela tiden.

Jag vet ett barn som fick kokosmjölk istället för bröstmjölksersättning när barnet slutade amma eftersom det var komjölk i ersättningen. Mamman är vegan. Ersättningen var dyr också.
D-vitamindroppar har barnet inte heller fått.
Hur mådde det barnet?
 
@Blyger ja, detta var verkligen extremt. När flickan kom in var hon timmar från att dö av svält, enligt experter på undernärda barn. Hon hade också en fraktur på käken och spår av blödningar i hjärnan. Trots det misstänktes föräldrarna inte för misshandel, frakturen bedömdes bero på att hon var så benskör, och blödningarna på att även kärlen var sköra pga undernäring.
 
Hur mådde det barnet?

Jag kan inte se att det mår dåligt, men frågan är hur det blir sen?
Om jag har förstått det rätt ger man d-droppar för att undvika framtida benskörhet, och ersättning till små (!) barn är alla (BVC, Livsmedelsverket) noga med att påpeka att man inte ska blanda själv, på grund av essentiella fettsyror och sånt.
Så frågan är om de har haft tur eller barnet kommer bli påverkad som äldre.

@Blyger ja, detta var verkligen extremt. När flickan kom in var hon timmar från att dö av svält, enligt experter på undernärda barn. Hon hade också en fraktur på käken och spår av blödningar i hjärnan. Trots det misstänktes föräldrarna inte för misshandel, frakturen bedömdes bero på att hon var så benskör, och blödningarna på att även kärlen var sköra pga undernäring.

Fyfan vad ont sånt gör i en.
 
Dessa föräldrar är psykiskt sjuka, sen att de håller på med en viss kost är en bisak. Lika intressant som att de skulle varit crossfitare eller yogafantaster, LCHF osv. De lider av vanföreställningar med mera.
Någon frisk människa skulle aldrig ha gjort så som de gjort oavsett vilken diet de gått på. Förhoppningsvis blir det sluten psykiatrivård tills deras underliggande problem är kartlagda grundligt! Att inte myndigheter vaknade redan tidigare är ett under!
Inget jag har läst om fallet tyder på att någon av föräldrarna fyller kriterierna för allvarlig psykisk störning.

Vad jag vet har heller ingrn av dem genomgått rättspsykiatrisk undersökning.
 
@Blyger ja, detta var verkligen extremt. När flickan kom in var hon timmar från att dö av svält, enligt experter på undernärda barn. Hon hade också en fraktur på käken och spår av blödningar i hjärnan. Trots det misstänktes föräldrarna inte för misshandel, frakturen bedömdes bero på att hon var så benskör, och blödningarna på att även kärlen var sköra pga undernäring.

Nej vad hemskt :cry: stackars lilla barn!
 
Läste också detta och är glad att flickan åtminstone överlevde. Det har nyligen (typ ett par veckor sedan) fötts en liten pojke vars föräldrar glatt meddelat att han bara kommer få äta frukt, förutom bröstmjölk. Föräldrarna äter ju inget annat så varför skulle han få göra det? de bor i tropikerna och anser att man behöver minst 7 timmars sol om dagen och att tandborstning är onödigt, mamman var aldrig hos en doktor under graviditeten och bebisen har inte heller varit det. Bebisen var så otroligt liten när han föddes, absolut inget hull över huvud taget :cry:
 
När jag hörde domen trodde jag inte det var sant, bara 3 månader och nu på fri fot:(

Någon som vet om flickan ska tillbaka till föräldrarna eller inte? hoppas inte.
 
En P7:a är det som brukar kallas för liten sinnesundersökning. Den tar ca en timme och i det här fallet fanns uppenbarligen ingen anledning att därefter göra en RPU.

(RPU, det som ofta kallas för stor sinnesundersökning, brukar ta runt en månad.)
RPU, är det en förkortning på rättpsykologisk undersökning?
Där jag jobbar har vi NPU, så nu blev jag nyfiken :)
 
När jag hörde domen trodde jag inte det var sant, bara 3 månader och nu på fri fot:(

Någon som vet om flickan ska tillbaka till föräldrarna eller inte? hoppas inte.
Det står att de ska bo på utredningshem. Så den möjligheten övervägs.

Själv känner jag att det måste vara jättejobbigt för barnet om det efter utredningen bedöms att föräldrarna är olämpliga. Då ska ytterligare en separation från föräldrarna ske.

Galet att de får en andra chans! Det är faktiskt ett litet människoliv det handlar om.
 
Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om en vuxen hade blivit utsatt för det barnet blev. Hade det varit tal om helt andra brottsrubriceringar då? Annan/längre påföljd? Samhället hade inte sagt till en vuxen att "jo, men vi testar igen, dina förövare gör nog inte om det?! Visst ska du bo med de som har behandlat dig så illa att du nästan dog! Vi kan ju prova iallafall! Vi har uppsikt över dig en kort period."

Det känns som att barn fortfarande ses som föräldrars ägodelar, inte som en egen individ med egna rättigheter. Att få tre månaders fängelse för att man nästan har haft ihjäl sitt barn och de får dessutom chansen igen, det är helt vidrigt. Var finns barnets perspektiv i det här? Är det verkligen barnets bästa att återbördas till de som nästan har haft ihjäl henne? Barnets bästa borde vara i fokus och inte föräldrarnas.
 
Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om en vuxen hade blivit utsatt för det barnet blev. Hade det varit tal om helt andra brottsrubriceringar då? Annan/längre påföljd? Samhället hade inte sagt till en vuxen att "jo, men vi testar igen, dina förövare gör nog inte om det?! Visst ska du bo med de som har behandlat dig så illa att du nästan dog! Vi kan ju prova iallafall! Vi har uppsikt över dig en kort period."

Det känns som att barn fortfarande ses som föräldrars ägodelar, inte som en egen individ med egna rättigheter. Att få tre månaders fängelse för att man nästan har haft ihjäl sitt barn och de får dessutom chansen igen, det är helt vidrigt. Var finns barnets perspektiv i det här? Är det verkligen barnets bästa att återbördas till de som nästan har haft ihjäl henne? Barnets bästa borde vara i fokus och inte föräldrarnas.
Fast man vet ju inte vad som hänt om det varit en vuxen. Snarare är det väl försvårande just att det är ett barn. Och barnets bästa är naturligtvis i fokus för myndighetsåtgärderna även i det här fallet

Föräldrarna har beskrivits som mycket kärleksfulla och det ska ha varit tydligt hur mycket de älskade henne. Det som behöver bankas in i dem är väl att barn måste ha MAT. Men hur det ska gå till förstår jag i ärlighetens namn inte, eller hur samhället på sikt ska få insyn i att de faktiskt ger barnet en allsidig kost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp