Bukefalos 28 år!

Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

gylle

Trådstartare
Sitter och kikar runt lite då funderingar finns att byta ut boxinredningen i lilla stallet då vi ändå skall ändra tillbaka till vanliga boxar från dubbla fölboxar så att unghingstarna också kan komma in och börja jobba (går på lösdrift nu).

Stallet används som sagt normalt som fölboxar genom att mellanväggen mellan två boxar plockas ner. I nuvarande inredning finns inga galler alls i dörrarna utan de är helt öppna, dock hade jag gärna haft galler där att kunna stänga tex om man vill lämna ett föl kvar själv i boxen. Så tanken var nu att det skulle finnas. Dock det enda jag hittar är med en liten fjuttig öppningsbar lucka (inte ens halva dörrbredden utan max 1/3), det funkar kanske när man har en häst normalt där men när man har sto och föl där så vill ju naturligtvis båda få plats vilket är omöjligt i den lilla öppningen, klämningsrisken måste bli väldigt stor så känns inte alls som en bra ide.

Jag vill minnas att jag sett inredningar där man fäller ner hela gallret ner över dörren, någon som har en aning om vilket märke det är som har det (om det nu fortfarande finns), annars någon som vet något märke som i alla fall har halva dörren öppningsbar ?

En annan variant som jag inte hittar är sådant löst galler som finns till vissa tävlingsboxar (sätts ner i två hål i bottenkanten och knäpps i med grislås i överkanten och har ett antal platta fästen som stagar den mot ramen i sidled. Har naturligtvis ingen koll på vilket märke det varit på tävlingsboxarna där dessa funnits. Även en sådan lösning skulle vara väldigt intressant då det 99% av tiden inte finns någon användning för gallret men det samtidigt är väldigt skönt att slippa oroa sig för att någon skall klättra ut i de läge det behövs.

Så någon annan som kollat runt på samma saker och kan ge lite input om vilka märke som kan vara av intresse ?
 
Sv: Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

Myrby stallinredingar har många olika boxfronter att välja på, öppna, halvöppna, svängda, nerfällbara, öppningsbara... etc. Gå in på produktgrupper/hästboxar/ så ser du dem.

http://myrby.eu/group.asp?group=2
 
Sv: Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

Tyvärr fanns där bara slagdörrar med nerfällbart galler eller skjutdörr med liten öppning.
Jag måste ha skjutdörr på två boxar och slagdörr på en (ev behålls den gamla inredningen på den med slagdörr då den är lite special och det är främst de två boxarna som behöver skjutdörr som skall bytas (det är de som skall ändras om nu från att ha varit en fölbox).
 
Sv: Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

Tyvärr endast 2 meter i dörrhöjden vilket är en av sakerna jag vill komma bort ifrån på den inredning som sitter där idag, stallet är öppet upp i nock så känns väldigt onödigt att ha så låga dörrhål det skall inte mkt till innan 170 hästar slår skallen i överkanten. Dessutom fanns den bara som 3x3 som standard.
 
Sv: Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

Men att de har låg höjd och 3x3 som standard gäller väl typ alla tillverkare?

När vi beställde boxfronter och mellanväggar till förra stallet var allt tvunget att beställas efter specialmått och vi var också tvungna att blanda slag och skjutdörrar.
Vi beställde från Hammars då det är vår lokala tillverkare och det kostade inte så mkt extra än vad standardmåtten var.

Å bra blev det :)
 
Sv: Färdiginredning med hela eller i alla fall stor öppning i dörrgallret ??

Nej idag är de flesta 225 höga som standard vissa tom 230.
Nästan alla har idag 3, 3,5 o 4 som standard i alla fall 3 o 3,5 har nästan alla.
Är ju alltid betydlig prisskillnad om man kan hålla sig på standardmått så fort man skall specialbeställa så tickar pengarna snabbt och när man då inte behöver några konstiga mått så väljer man ju inte en tillverkare som är fast i det förgångna och bara har 3 som standard, är väl knappt någon idag som bygger storhästboxar 3x3.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 815
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp