Färg som förhindrar gnag?

P

pialotta

Mina hästar har gnagt jättemycket på boxväggarna som är av trä. Finns det någon färg att måla träet med som smakar illa?
Jag skulle vilja måla hela rasket med nåt äckligt för att slippa de där fula fläckarna med avgnagd färg. Får ju inte vara giftigt förstås.
Har använt anti-gnag-smet typ Krubnix, och nån värdelös spray, men vill göra nåt radikalt nu när jag ändå skall måla hela stallet.

Någon som har nåt tips? (de står på halm och har nästan fri tillgång till grovfoder och är ute mycket men hagarna blir rätt tråkiga ibland)
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

Blanda i sand i färgen och måla (vi använde livesmedels godkänd blästersand). Blir en knottrig yta hästar inte gillar att tugga på. Kanske inte så snyggt men effektivt.
/MVH
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

oj, vilket fiffigt tips!!:bump::bump: Hur hittade du den sanden? Jag vill absolut prova, det är klart att de inte vill ha en massa sand i munnen. Hur mycket blandade du i ?
:) P
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

Var min man som gjorde det. Han hade sanden på jobbet men tror att det går att köpa på ställen som tex Biltema.

Enligt beskrivning gjorde han så här:
Måla på färg, häll / kladda dit blästersand medans färgen är kladdig.

Måla ytterligare ett lager när färgen torkat.

Kan blanda sanden i färgen men då brukar det bara "klumpa sig".

Skönt med händiga män :D

/MVH
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

aha! Kan du inte skicka hit honom :idea: -

nähä, okey då, men jättetack för beskrivningen!
hej, P
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

blandar lika delar kokt linolja, tjära o balsamterpentin och oljar mina boxar med, de gnager inte gärna på det... snyggt blir det oxå...
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

hej tuvalisa - jag önskar att jag kunde göra som du, men all inredning är målad redan så virket kan inte suga upp som ditt gör. men att det blir snyggt förstår jag!!

Men det var en bra blandning att prova nästa vår, på de ställen där de börjat gnaga - vilket jag förstås hoppas att de slutar med redan efter betet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färg som förhindrar gnag?

Hej! Min nordsvensk har varit en riktig liten bäver som äter på det mesta, men kletar man in boxvägg eller dyl med vanlig såpa slutar de äta. Tror bestämt att det inte smakar så gott ;) /Ann-Marie
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

oj, vilket fiffigt tips!!:bump::bump: Hur hittade du den sanden? Jag vill absolut prova, det är klart att de inte vill ha en massa sand i munnen. Hur mycket blandade du i ?
:) P

för mig fungerade det inne väl inbiten bitare så har du det kvar. tyvärr doch har min dam slutat av en knepig anledning får extremt mycket saker att göra
 
Sv: Färg som förhindrar gnag?

Blanda i sand i färgen och måla (vi använde livesmedels godkänd blästersand). Blir en knottrig yta hästar inte gillar att tugga på. Kanske inte så snyggt men effektivt.
/MVH

Tänk om hästarna slickar och gnager ändå? Sand i magen? Sandkolik? Jag skulle inte våga mig på något sådant.

För några år sedan fanns det en tillsats som gjorde färg illasmakande som målades med i stallarna. Hör med företag som säljer tillbehör till lantbruk. De kan ha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp