Bukefalos 28 år!

Färgförslag

Jillybean

Trådstartare
Vårt vardagsrum är i desperat behov av ommålning och jag har beslutat mig för att ta tag i det så fort det blir varmt nog ute att man kan ha fönstren öppna. Behöver dock hjälp med att välja färg.

Rummet är stort ca 8 x 6 m, har 2 stora fönster (ett norr och ett väster) och det får också mycket ljus från hallen. Det finns en eldstad i rött tegel som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att måla om. Golvlisterna och fönstren är klädda i omålat lönnträ. Tyvärr kan jag inte göra något åt golvet just nu (inte tillräckligt med $$$) som är mörkbrunt (yuk) linoleum.

De flesta möblerna är antika trämöbler och stordelen dekorativa inslag är också antika (älskar antikviteter!!). Eftersom vi eldar med ved (har en insats i vedspisen) blir taket och väggarna runtom lätt sotiga. Tapeter är inte att tänka på, man behöver räta vinklar för att kunna tapetsera och sådana har vi inte i vårt 150 år gamla hus! :angel:

Hjälp!!
 
Sv: Färgförslag

Nope. Fota och lägg ut, så kan vi spruta idéer, men i text enbart så blir det svårt att få upp bilder. Fast iofs, är det antikvitetsbetonat så skulle jag satsa på gammelgrönt på något sätt.

Säkert att det inte går med tapeter? Varje vägg för sig och så möts de i skön misär i hörnen? För det finns många asläckra tapeter med antika mönster och färgsättningar just nu.
 
Sv: Färgförslag

Jag skulle nog hålla mig till ganska ljusa väggar och låta möbler och textilier stå för mörker och färg.
 
Sv: Färgförslag

nu vet jag inte hur spisen ser ut, men jag hade nog målat den svart och så gulddetaljer :love:
antingen en sten här och där i guld eller hela raden(raderna?) runt själva eldstaden.
och ljusa väggar!
 
Sv: Färgförslag

Kom med bild så blir det lättare!

Skulle också föreslå en ljusare kulör, tror att golvet gör rummet tillräckligt mörkt ändå. Dessutom är ju antika möbler oftast ganska "tunga", men fina att se på, så hellre en ljusare kulör så att möblerna framhävs. På rak arm skulle jag kunna tänka mig en svagt bruten vit kulör, och en fondvägg med en häftig medaljongtapet med lite guldinslag. Måla eldstaden i samma färg som väggen alternativt vitt. Skulle även måla listerna och fönsterfoder vita.

Om du lägger in bild kan jag komma med kulörförslag:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp