Färskfoder och magproblem Uppdateringstråd 27

Pilot

Trådstartare
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.
Jag har inte haft det problemet men vet andra som har det. Testa att byta sort till en med mindre ben i så borde det lösa sig. Vad ger du nu?
 
Jag har inte haft det problemet men vet andra som har det. Testa att byta sort till en med mindre ben i så borde det lösa sig. Vad ger du nu?
Nu ger jag Fodax men hade samma problem med t.ex. Mush, däremot Halla som innehåller mer säd/ grönsaker har jag inte märkt av samma problem.
Fodax är det som varit mest smidigt att ge så vill helst inte byta, samtidigt blir det ju inte smidigt om jag ska behöver ge ett foder till.
 
Nu ger jag Fodax men hade samma problem med t.ex. Mush, däremot Halla som innehåller mer säd/ grönsaker har jag inte märkt av samma problem.
Fodax är det som varit mest smidigt att ge så vill helst inte byta, samtidigt blir det ju inte smidigt om jag ska behöver ge ett foder till.
Mush vet jag att fler har problem med. Testa att byta sort hos Fodax och se om det blir bättre?
Eller tillsätt lite grönsaker i maten kanske?
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.
Ja, samma på min hund. Han äter Vom og hundemat. Får han i sig lite torrfoder då och då är det inga problem så jag har löst det med en skål torrfoder som han går och knaprar ur ibland. Vissa dagar mer, andra knappt alls.
 
Mush vet jag att fler har problem med. Testa att byta sort hos Fodax och se om det blir bättre?
Eller tillsätt lite grönsaker i maten kanske?
👌
Just nu kör jag på alla 3 sorterna hos Fodax för att se vilken vi gillar, jag har köpt ett gäng våm-korvar från Halla nu när det är kampanj så de får en klut var dag.
Vi började med detta igår så får se om det hjälper.
 
Ja, samma på min hund. Han äter Vom og hundemat. Får han i sig lite torrfoder då och då är det inga problem så jag har löst det med en skål torrfoder som han går och knaprar ur ibland. Vissa dagar mer, andra knappt alls.
Det är ganska smidigt om det går att lösa så.
 
👌
Just nu kör jag på alla 3 sorterna hos Fodax för att se vilken vi gillar, jag har köpt ett gäng våm-korvar från Halla nu när det är kampanj så de får en klut var dag.
Vi började med detta igår så får se om det hjälper.
Håller tummarna för att det funkar!

Jag ger ju torrisar som träningsgodis - så det är kanske den enklaste lösningen annars. 😅
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.

Det är inte ovanligt med stora bokstavligt talat benhårda förstoppningar som kommer in till veterinären där hunden äter färskfoder alt slaktrens
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.
Så var det för mig när jag gav någon av varianterna från Vom og hundemat (minns inte vilken sort just nu). Blir det så, så byter jag foder till något som fungerar bättre.
 
Så var det för mig när jag gav någon av varianterna från Vom og hundemat (minns inte vilken sort just nu). Blir det så, så byter jag foder till något som fungerar bättre.
Den ena har fått så på samtliga foder. BCn är det första gången jag märker det på men så är det första gången det har gått en längre tid där hon inte fått torrfoder som godis till träning (då vi tränat annat). Just nu har hon fått en sort av Fodax fodret och hon ska få av de andra först så jag testar och ser hur hon reagerar. :)
 
Det är inte ovanligt med stora bokstavligt talat benhårda förstoppningar som kommer in till veterinären där hunden äter färskfoder alt slaktrens
Om hunden blir förstoppad finns det något bra knep för att få ut skiten?
Jag gav lite torrfoder (men då hade hon skitit lite redan) med rejält med vatten och lite paraffin två måltider i rad så verkade hon bra i magen sist. Nu har hon som sagt fått våm för att balansera ut det.
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.

Jag hade det problemet med Vom och hundmat och Mush. Nu går de på Pondus utan problem. :)
 
Hur vet man hur stor mängd ben som finns i vilket färskfoder? Och vad är "mycket" respektive "lite"?
Det vet jag inte, står det inte på förpackningen så får man nog kolla på tillverkarens hemsida eller kontakta dom 😁 Verkar vara rätt individuellt gällande hur mycket ben hundar tål.
 
Hur vet man hur stor mängd ben som finns i vilket färskfoder? Och vad är "mycket" respektive "lite"?
Det brukar stå i % så man får nog köra "trail and error" på vad som fungerar på just ens hund.
Vissa färskfoder (t.ex. Halla har i sitt sortiment) kör puts + innanmäte i sina foder och tillsätter vitaminer/ mineral och jag tänker att det blir det mindre kalk som kan orsaka förstoppning.

Jag som trodde jag hade hittat ett foder som var lätt att få tag på och som funkade.

Idag fegade jag imorse och gav torrfoder till frukost till båda men deras skitar blir genast i lösaste laget (och jag tycker alltid att det blir plack fort med torrfoder).
 
Det brukar stå i % så man får nog köra "trail and error" på vad som fungerar på just ens hund.
Vissa färskfoder (t.ex. Halla har i sitt sortiment) kör puts + innanmäte i sina foder och tillsätter vitaminer/ mineral och jag tänker att det blir det mindre kalk som kan orsaka förstoppning.

Jag som trodde jag hade hittat ett foder som var lätt att få tag på och som funkade.

Idag fegade jag imorse och gav torrfoder till frukost till båda men deras skitar blir genast i lösaste laget (och jag tycker alltid att det blir plack fort med torrfoder).
Testat real? Finns på ÖoB.
 
Jag köpte real färskfoder och har gett lite av det till mina.
Men hur gör ni när ni tinar? Det är lite kladdigt.. rinner vätska o så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 853
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 316
Senast: Bison
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp