Bukefalos 28 år!

Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Alexandra_W

Trådstartare
Selen är en loksele. Vagnen har som en rektangulär ögla på utsidan av skakeln (fattade någon det där?).

Sitter både seltungor och skakelremmar på vagnen. Jag valde idag för premiärkörningen remmarna, mest för de kändes som enklast att snabbt få loss OM utifall att.

Dock så blev det så att skakeln 'hängde ner' med dem tyckte jag. Kanske inte spelar minsta roll sen när den förlorade svängeln sitter där den ska, men idag fick han dra i skaklarna och då kändes det som det blev negativt? Samtidigt känns det som med seltungorna borde det bli ett förbaskat skrammel?

När jag var liten och körde ponnyer hade vi seltungor i dubbelt läder, med hål i ändarna, som låg 'runt' selringen och sen las ihop, och sen så stoppades de igenom den rektangulära öglan, och så sattes en 'plopp' i älghorn genom hålet. De var ju helt ljudlösa, men antar de är utrotningshotade nu?

Men vad är bäst och varför helt enkelt?
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

seltungor i läder satt alltid på finselar går att göra nya i dag ,gamla är nog oftast i för dåligt skick.den satt i en vågrätt pinne i dragringen som oftast var av gjuten mässing.
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Så här gör vi: Om vi har linor så använder vi skakelremmar och fäster dem mellan bukgjorden och draglädret eller mellan uppehållsremmen och draglädret (för att få upp höjden lite). Med skakelremmar så är det lättare att få lite "spel" så att draget alltid kommer i linorna. Med seltungor+pinnar så blir det oftast för lite spel och därmed stumt och draget kommer ibland i linorna och ibland i skaklarna. När man travar så blir det tystare med remmar.

Vi använder alltid seltungor+pinnar när vi kör med rekade skaklar eftersom remmar håller sämre när hela draget kommer i skaklarna och där vill vi ju inte ha något "spel" utan fullt nöjda med att det blir stumt. Vi har bara rekade skaklar på vår skogsvagn och den går oftast bara i skritt. I skritt har man ju inget direkt skrammel så då är det ok med seltungor.

Prova dig fram lite så du hittar den anspänning som funkar bäst för ditt ekipage!
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Jag anväder båda två! Seltungan för att få upp skackel och läderremmen för att hålla ihop det så det inte skrammlar.
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Hej! Jag gillar ju inte alls lokselar där skaklarna hänger nere vid armbågen på hästen. Jag sätter alltid skakelremmarna högst upp under tömringen så jag får fritt spel för svängeln och draglinan. Prova det så ska du se skillnad i bogrörelser! Lokselar är föråldrade och behöver piffas upp för att fungera med skaklar.
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Fast på det viset får man ju en helknas draglinje? Eller tänker jag fel nu?
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Ja du tänker fel eller så förklarar jag fel. Hästen ska ALDRIG dra i skaklarna ju och sitter skaklarna fast i DRAGLÄDRET på lokan så störs bogrörelsen av det. Skaklarna ska alltså helst hissas upp mitt på magen på hästen så att draglinan och draglädret bildar en rak linje ner till svängeln och ger mer rörelsefrihet och inget som stör hästen i svängar. Sök på karin bondesson och mimer (fjording) så ser du en snygg anordning!
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Jag tänkte fel, jag tänkte galet när det gällde remmar och såg hur draglinorna flyttades med upp. Glöm. (fast med rekade skaklar måste det bli fel inser jag nu, så liiiite rätt hade jag. Fast jag har inte rekade skaklar så..)
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

För att höja upp skacklarna behövs det väl en däckel som är gjord för att hålla skacklarna där uppe? Och det går väl inte bara att köpa en däckel och sätta fast draglädret/lokorna på den hur som helst?
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Nej det behöver du inte. Bara du kan fästa en skakelrem eller något annat tex under tömringarna eller i bågdäckeln. Själva så fäster vi skakelrem ibland i översta delen av dragringen för att iallafall få upp den några cm. Man får testa sig fram lite för att få en fungernade anspänning.
 
Sv: Fästa skaklarna, skakelremmar eller seltungor?

Tärnsjö har en skakelögla med snabbkoppling för lokselar, som man "trär på" uppehållsremmen "under" bågdäckeln. Det ger det höga läget för skakeln som ger den bogfrihet som man vill ha när man kör vagn med draglinor och skaklar.

Har själv kompletterat mina lokselar med den remmen. Praktisk och bra eftersom den är så lätt att öppna/stänga.
 

Liknande trådar

Körning Nu är jag konfunderad... Jag har ju förstått att det är tabu att dra rockarden i skaklarna och att man istället ska ha swängel och...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: kol
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp