Bukefalos 28 år!

Snyggve

Trådstartare
Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana:

Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför hjälp med hur allt ska vara för att vara riktigt bra. Om det finns gamla trådar där svaren står så länka gärna, jag vet att det ofta dyker upp samma frågor här... Saknar även riktigt bra bilder där man ser ordentligt hur ska se ut.

Till att börja med så saknar vagnen en svängel, vilket jag absolut vill ha. Men ska den sitta mellan skaklarna, eller på själva bakaxeln? Hur mycket ska den kunna röra sig i sidled? Och hur långt är minsta avstånd mellan svängel och häst?

Jag tror att jag måste förlänga skaklarna också efter att jag satt dit svängeln, men då kommer ju tyngdpunkten att ändras antar jag. Hur "rättar man till" den igen?

Sen undrar jag hur man fäster bakselen i skaklarna? Som det ser ut nu så är skaklarna helt släta fram tills ca 5 cm innan änden, där sitter det en liten rektangulär ögla. Jag tycker öglan verkar för liten för att fästa däckeln i, men det kanske går att lösa smidigt? Eller måste jag byta ut den också? Jag vill ha en likadan (större) ögla att fästa bakselen i sen, men ungefär hur nära vagnen ska den sitta?

Hoppas inte ni hört dessa frågor alltför många ggr innan! Vill även säga att min sambo kommer hjälpa mig att göra iordning vagnen (väldigt händig) men att jag kommer ha hjälp av erfarna människor sen när vagnen väl är färdig.
 
Sv: Hjälp!

Ta kort på vagnen så blir det mycket lättare!

Enkelt uttryckt så kan svängeln sitta där det går att sätta fast den och där draglinjen blir korrekt...

Bakselefästen får ni svetsa dit nya, de skall sitta lite längre bak än dina öglor gör. Dina öglor är sannolikt till för att fästa en loksele i vagnen.
 
Sv: Hjälp!

Ja ta ett kort på hela ekipaget så vi ser vad du har för sele också. :)

Ang hur mycket svängeln ska kunna röra sig beror ju på vilket steg din häst har. Den skall ju kunna följa med bogrörelsen.
 
Sv: Hjälp!

Än så länge har jag bara kort på rockarden, men ska försöka ordna ett kort med hästen också :laugh: Hon har vart skadad sen jag köpte vagnen men är bra igen nu så det ska nog gå att spänna för. Om jag bara får allt att sitta bra också :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 561
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp