Fågel kunniga, titta på det här klippet

Djurjouren

Trådstartare
Ledsen papegoja som jag hittade i en djuraffär i Fuengirola, på Spanska solkusten. Fågelkunniga får gärna berätta för mig vad som är fel med den. Alla andra fåglar i denna djuraffär satt i stora fina burar och det fanns flera tomma burar, alltså finns det en anledning till att den sitter i ett akvarium... Tror att det är en Ara och prislappen på den var 1400 euros...... Balanssystemet verkar vara kaputt. Men jag kan absolut inget alls om sånt här så snälla upplys mig.
Film
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Det är inte så att det är en liten unge bara? Fjäderdräkten och pennorna är ju inte ens utväxta ännu?
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Jag kan som sagt var ingenting om detta, men det är en unge. Men den kan knappt gå. Den var ca 30 cm lång om man mäter huvud till toppen på stjärten.
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Fick just svar från en papegojkunnig att detta var en ung papegoja som egentligen fortfarande skulel befinna sig i en holk med sina föräldrar…
Klipper från artikeln jag länkat till ovan:
”Stora, ”proffsiga” uppfödare håller ofta avelsparen i rent ut sagt ovärdiga förhållanden. Förhållanden uppmuntrade av vissa såkallade ”experter”, som burar där fåglarna inte ens kan flyga. Paren som bor där är bara äggfabriker, och äggen (eller mycket små ungar) tas ofta direkt från föräldrarna för handmatning.
Tar man bort äggen häckar föräldrarna genast igen för att ersätta ungarna de förlorade, vilket innebär mer pengar för uppfödaren. Det borde vara rätt klart för potentiella papegojköpare att detta rör sig om enormt intelligenta och kännande djur, inte långt från oss själva, så man kan föreställa sig traumat föräldrafåglarna får gå igenom igen och igen när de får sina ungar tagna från sig.
Ungarna, som ju föds upp av människor, förlorar all kontakt, umgänge och inlärning de normalt skulle ha fått från sina föräldrar, något som kan komma att spela betydande roll för deras mentala hälsa genom hela deras liv.
Många handmatade ungar matas genom ”tvångsmatning”, då man trycker ned ett rör i halsen på dem och klämmer ned maten direkt. Ungarna får alltså varken tigga eller svälja själva, som de gör i det vilda. Också befinner de sig ofta, istället för i en mörk bohåla, i en starkt upplyst kuvös sin första tid i livet, redan innan dess ögon öppnats.
Som om inte detta var nog händer det även att ungarna, när deras fjädrar kommit ut helt, genast vingklipps innan de säljs.
Allt detta ses av många i fågelvärlden som något fullständigt normalt som ingen ifrågasätter.
Dessa ungar, och det här är sanning för den stora majoriteten av papegojor uppfödda i fångenskap, säljs då vidare till oanande köpare som bara ser den söta dunbollen.#


Människan är verkligen ett underbart djur…… Arg, arg…arg….
http://parrotjungle.communityisland...&PortalsModulerID=136366&CatID=192&PostID=149
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Men visst ifrågasätts det! Jag är extremt emot vingklippning av papegojor och luftar gärna den åsikten om ämnet kommer på tal.

(Sedan vill jag nämna att all uppmaning inte sker med de tvångsmetoder du skriver om, men utöver det kan man givetvis diskutera nyttan med artificiell uppmatning.)
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Fyyy, skulle inte ha tittat på det klippet... Tycker att det ser ut som riktigt stereotypt beteende!
Kan ingenting om fåglar, men tom jag fattar att den där inte mår bra! Och att se en artfrände istället för att ha sina föräldrar i närheten är INTE ett ok substitut! Det är ju i ett EU land, så jag skulle testa att anmäla till motsvarade LS!
 
Sv: Fågel kunniga, titta på det här klippet

Anmäla vanskötsel av djur i spanien? Skojar du?
Det är till och med så illa här att många veterinärer vägrar avliva djur om de inte är tillräckligt sjuka.....
Ibland vill jag inte bo i spanien....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp