Bukefalos 28 år!

Falsk check kan bli skuldfälla

Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag förstår för vissa att det är lätt att säga: vem går på sånt? Men är man beronde av pengar och har svårt att få iväg grejerna så kan man lätt luras. Som jag skrev tidigare hade jag aldrig hört talas om liknande fall tidigare... Men det är ju förjäkligt att dom ids hålla på...
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Problemet här är väl att när man gått till banken o löst in en check så utgår man från att den är kollad o att resten är bankens ansvar vilket det rimligtvis borde vara.
PL
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag tycker också det är märkligt att en check, som man får ut pengarna på i banken, inte är tillräckligt kontrollerad?

Och det verkar ta tid, tillräckligt med tid för att herr Moore ska hinna hämta varan, när varan är borta kommer banken på, efter kontroll, att checken saknar täckning och kräver tilbaka checksumman!

Då står man utan sin egen vara och utan några pengar!:eek:
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag tycker också det är märkligt att en check, som man får ut pengarna på i banken, inte är tillräckligt kontrollerad?

Och det verkar ta tid, tillräckligt med tid för att herr Moore ska hinna hämta varan, när varan är borta kommer banken på, efter kontroll, att checken saknar täckning och kräver tilbaka checksumman!

Då står man utan sin egen vara och utan några pengar!:eek:

Jag kan också tycka att om banken inte ser att checken är falsk eller saknar täckning, har de inget som helst ansvar för det?
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Det är lätt att säga att "vem kan falla för något sånt?!", men behöver man pengar tillräckligt mycket stängs varningsklockorna av. Jag utsattes för bedrägeri för 3 veckor sedan, det handlade om en mobil som jag sålde på en auktion. En man som kallade sig Naan Wagner kontaktade mig via mail och erbjöd 500euro för telefonen, då jag bara hade begärt pris 190euro. Han förklarade att mobilen var en sådan modell som han länge letat efter till sin dotter och han var mycket seriös och trevlig.
Jag är så otroligt bitter och arg på mig själv, för inte ens då han bad mig skicka telefonen till hans dotter som var i Nigeria som utbyteselev fattade jag..
Hans bank skickade mail som såg MYCKET trovärdiga ut, kollade upp banken och allt verkade ok.
Två veckor senare hade jag fortfarande inte fått mina pengar, och telefonen hade jag skickat iväg. De hade nämligen påstått att pga en ny säkerhetsåtgärd kunde banken inte skicka ut pengar utomlands innan de hade kvitans på att varan var skickad, för att skydda både köparen och säljaren.
Jag förlorade 200euro och telefonen.

Jag vet att jag var dum, behöver inte få höra det här. Ville bara berätta min historia och kanske varna någon med mitt misstag.

Över 250000 människor jobbar med det här världen runt, de flesta av dem i Afrika. De har personer anställda för alla olika uppgifter, en som skriver mailen, en som verkar intresserad, en som agerar bank, en som förfalskar olika bankers slogans osv. Det finns tom personer som agerar jurist då personer som blivit lurade vill ha rättshjälp. De kräver arvode och då mistar den drabbade bara mer pengar!
Dessa ligor har fått in olidliga summor pengar på det här, och det är tyvärr omöjligt att få stopp på det. Polisen slog bort mitt fall efter 2 dagar..
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Men vad vann killen på att ta din mobiltelefon? Det är ju ändå småpengar i sammanhanget och betydligt mer jobb att ta en grej och sälja vidare? Om du hade fått en check på 600 euro när du bara begärt 200, hade du då löst in checken? Eller fick du en check på 500 euro? Är inte riktigt med måste jag säga...

Att det finns folk som går på det är ju självklart, annars så skulle de ju inte kunna hålla på... Men just de här checkbedrägerierna, det har man ju hört talas om så mycket, jag har ju också blivit utsatt men man vet ju vad de vill och att de skiter i varan...

Jag ber alltid om mina pengar kontant när jag säljer något... Då hör man inget mer från dessa lurendrejare...
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Hej,

Jag har mina ridstövlar till salu. Fick detta mail:

Hello,
i am interested in buying your {items} so let me to know the last price you want to Sell it and also are you the owner it is in good condition....

thanks...


Jag vart väldigt misstänksam vadå "your {items}". Har de inte läst annonsen? Men jag svarade i alla fall och fick detta mail tillbaka:

Hello,
thanks for your mail,i will instruct my partner to issue out a cheque for you for the payment of the items so i will like to see the pics of the items and also i will need your address and the name you want on the cheque with your phone number and my partner will plus the shipping money on the cheque and after you receive the cheque you will deposit it to clear and after the cheque is clear you will remove your selling price and send the remaining money to my shipping company to come over for the pick up and i located in london and you can call me +447031833569 have a nice day.........


Bestämde mig för att inte sälja stövlarna till denna köpare men skrev tillbaka ändå och sa att jag de var välkomna att sätta in pengar på mitt konto. Och att jag skickar stövlarna med DHL så fort jag ser att pengarna kommit in. Jag ville ju se om mina misstankar stämde.

Jag fick detta till svar "will do pay in by cheque because of our sceurity purpose"

Jag antar att de egentligen inte var intresserade av mina stövlar.....
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Herr Moore behöver inte ens hämta varan utan bara vänta på mellanskillnaden.
PL

:eek:

Läste faktiskt inte länken-förrän nu.

Har nämligen en kompis som sålt en vara till herr Moore i dagarna-fick reda på det igår- och fått en check i handen på en summa långt över det bestämda beloppet, h*n har mailat H.M. flertal gånger och sagt att beloppet är felaktigt, och han skriver att överskottet ska h*n ha till att betala kostnader i tullen bl.a., så det är bara att hämta pengarna.

Nu ska det inte göras, jag kanske återkommer om fortsättningen.

KL

Annars är det väldigt vanligt med utländska köpare på jordbruksmaskiner av lite äldre datum, allt från traktorer till tröskor, så för egen del hade jag inte reagerat på utlandsköpare om varan varit något liknande, mer än namnet och checkbetalningen.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Förfrågan om "my lowest price" osv.

Detta du skriver om känner jag igen. Fick ett par sådana mail när jag hade en ponny till salu för 2 år sedan.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Detta fick jag idag som svar på hästannonser på hästnet. Kan och ska jag rapportera det någonstans?

Namn Jamie Michael
Tel +447045732022
E-post michaeljay00@googlemail.com

Meddelande
Hello
i i got this site on the internet i saw you advert now and I´m highly interested in your in your advert you place for sale. but i will like to know .
1)what is the present health ?
2) Are you the present and rightfull owner ?
3) Do you have all the paper work and the receipt of purchase and all is documentation?
4) what is your last asking price and the present condition? let me know all this
get back to me asap as i want to buy and you are free to ask any question from me.
Kings Regards
Jamie Michael
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Detta fick jag idag som svar på hästannonser på hästnet. Kan och ska jag rapportera det någonstans?

Namn Jamie Michael
Tel +447045732022
E-post michaeljay00@googlemail.com

Meddelande
Hello
i i got this site on the internet i saw you advert now and I´m highly interested in your in your advert you place for sale. but i will like to know .
1)what is the present health ?
2) Are you the present and rightfull owner ?
3) Do you have all the paper work and the receipt of purchase and all is documentation?
4) what is your last asking price and the present condition? let me know all this
get back to me asap as i want to buy and you are free to ask any question from me.
Kings Regards
Jamie Michael

jag fick samma mail med exakt samma frågor från samma person.
vilket gör att jag ställer mig tveksam till hur pass ärlig denna personen är.
jag har iaf nu slängt mailet.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag är övertygad om att det är en bluff. En seriöst intresserad utländsk hästköpare borde rimligen behöva veta mer än det som efterfrågas om hästen i mailet. Klart skumt.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

kl
när jag ska sälja saker, svarar jag enbart på svar på annonsen som är 1. på svenska 2.lämnar telenr 3. (inte livsviktigt då vissa faktiskt har hemlig adress) finns på eniro.

skriver detta också i annonsen, och de som inte följer mina krav svarar jagitne på:P
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

kl

Jag har både handlat och sålt genom internet, men ju mer man får höra om bedrägerier, dessto mer tvekar jag till att någonsin handla så igen.
Har f.ö aldrig hört talas om bedrägerier med den här checken.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Självklart är det en bluff, om du svarar som jag gjorde nämligen att jag vill träffa köparen så kommer han att upphöra med svar.;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) Ett av landets största ryttarlöften har valt Helsingborg som ny klubb. 19-årige Alexander Zetterman kan bli den yngste vid...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) I lördags fick Caroline Persson från Saxtorp ta emot ett stipendium på 20 000 kronor i samband med Göteborgs Horse Show i...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp