Bukefalos 28 år!

Falsk kvarka

H

Hawaii

Någon som vet var det är?
Fanns ett meddelande på tavlan i stallet idag om att det är vad som gjort hästarna i mystiskt sjuka med bara lite feber och snor. Hittar ingen information om det, någon som vet mer?
/Hawaii
 
Streptoccous Zooepidemicus heter det på latin (om jag inte har blandat ihop det) och vi har haft det i stallet i två omgångar, mitt gamla stall då. Bör behandlas som kvarka ur smittkydssynpunkt men är inte lika farligt.
 
Hur behandlade ni hästarna? Fick de någon antibotika eller så?
/Hawaii
 
De två hästarna som hade det med sig från kliniken och som blev väldigt dåliga fick PC i.m.

De andra hästarna fick "nöja" sig med absolut vila och lite varmare täcken (mitt i vintern då också) samt att vi ordnade med hagarna så att alla dåliga fick absolut lugn utan att vara ensamma.
 
Det är lika smittsamt som "vanlig" kvarka. Om det är mindre farligt vete tusan. Det här med kvarka är ju himla svårt.
Jag hade "falsk kvarka" 1999 och en kompis hade "riktig" kvarka i höstas. En del hästar var jätte, jättesjuka och en del märktes det knappt något mer än en liten snorbobba på. Så det beror nog en hel del på individen hur illa sjuka de faktiskt blir.
Vi behandlade bara de som verkligen blev så sjuka att vi var tvungna att häva det hela med penicillin. De andra fick läka ut av sig själva. Risken finns ju om man behandlar för tidigt, eller i förebyggande syfte, att man bara tillfälligt häver sjukdomsförloppet och att det blossar upp senare. Men det är en hel vetenskap och alla ger olika svar... :cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: lizzie
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
510
Senast: jemeni
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp