Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Ja det måste väl vara väldigt tråkigt att gång efter gång bli stämd av hästägare :D:D:D
Madickens ägare tillhör ju majoriteten av svenska uppfödare, dvs en tjej i medelåldern med ett eller två ston i avel och som har ett annat jobb att leva på, vilket gör detta fallet speciellt intressant, eftersom samma sak kan hända andra uppfödare som nån gång lyckas föda upp den där stjärnan som går långt.
Vad jag inte förstår är att Lundbäck's inte vill göra upp i godo, tösen Lundbäck lär ju förhoppningsvis fortsätta att tävla en lång tid framåt och kommer liksom många andra ryttare vara beroende av hästägare som ställer bra hästar till förfogande. Om jag nu lyckades föda upp den där topphästen skulle jag vara mkt tveksam i framtiden till att lämna den till en ryttare vars omgivning varit inbegripen i flertal rättstvister.......när det finns ryttare som är både duktiga och måna om sin hästägare.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Det faller under ens eget ansvar för vad man skriver på. Det finns ingen annan att skylla på om man sedan ångrar ett påskrivet avtal. Lundbäcks har gjort helt rätt som faktiskt har upprättat ett kontrakt med juridisk hjälp.

/V
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Det är ju konstigt att det alltid är Lundbäcks som det är trassel runt. Och jag tycker att vi ska vara rädda om våra små hästägare/hästuppfödare, för de fyller ändå en viktig funktion. Och självklart ska de få vara med och dela på vinstpengar. Annars blir det väldigt oskäliga avtal för annars blir det ju elitryttaren som får plocka russinen ur kakan och alla andra bara dra "skitlasset". Jag hoppas verkligen att rätten finner avtalet oskäligt.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

I dag finns mer att läsa i fallet här http://hd.se/sport/2008/11/14/kvidingebo-staemmer-os-ryttare/ där det b la står att det fanns ett muntligt avtal om hästen blev en stjärna. Nu har Anette också ett juridiskt ombud, så vi får väl se vem som går vinnande ur tvisten.

Jag tycker att det verkar mer som om HL och hennes pappa inte kör med öppna kort. Speciellt om man säger att du måste skriva på här och nu INNAN hästen tävlar för annars får den inte tävla. Ja jösses alltid samma ryttare som hamnar i bråk undrar vad det beror på :angel:
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Att kontraktet skall vara klart innan hästen tävlas är väl ganska självklart oberoende av vad man säger om vilkoren i sig.
Att en domstol skulle förklara ett sådant här avtal mellan två företagare oskäligt låter knappast troligt.
PL
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Att kontraktet skall vara klart innan hästen tävlas är väl ganska självklart oberoende av vad man säger om vilkoren i sig.
Att en domstol skulle förklara ett sådant här avtal mellan två företagare oskäligt låter knappast troligt.
PL
Kontraktet är mellan ett aktiebolag och en privatperson, inget annat.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Så uppfödaren har ingen typ av rörelse? Det ställer isåfall saken i ett lite annat ljus.
PL
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Annette är inte näringsidkare, och det är inte hon som har fött upp Madick, det har hennes syster gjort.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Ja det ger väl en liten möjlighet att avtalet skulle bedömmas som oskäligt men frågan kvarstår ändå vad hon ansåg sig kunna vinna på att lämna ut hästen på de premisserna.
PL
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Jag är ej insatt i fallet, har bara läst vad det står. Om Lundbäcks haft kostnader för hästen på 600.000 kr och man har dragit in 2 miljoner i prispengar, varför ska ägaren då ha mellanskillnaden på 1,4 miljoner?? Lundbäcks måste väl få lön för det nedlagda arbetet, här i området tar proffsryttare i Helenas klass minst 10.000 + moms/månad. Å andra sidan förstår jag inte ryttarens avighet mot hästägaren som äger en av de hästar som ryttaren lever på, med lite goodwill från ryttarens sida hade det nog kunnat lösas relativt smidigt. Hela grejen låter helt konstig i mina öron, men som sagt jag har inte all fakta.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Jag är ej insatt i fallet, har bara läst vad det står. Om Lundbäcks haft kostnader för hästen på 600.000 kr och man har dragit in 2 miljoner i prispengar, varför ska ägaren då ha mellanskillnaden på 1,4 miljoner?? Lundbäcks måste väl få lön för det nedlagda arbetet, här i området tar proffsryttare i Helenas klass minst 10.000 + moms/månad. Å andra sidan förstår jag inte ryttarens avighet mot hästägaren som äger en av de hästar som ryttaren lever på, med lite goodwill från ryttarens sida hade det nog kunnat lösas relativt smidigt. Hela grejen låter helt konstig i mina öron, men som sagt jag har inte all fakta.

Mer rimligt vore ju att Lundbäcks och ägaren delade på vinsten dvs 700 tusen var.
Jag tycker oxå historien låter märklig och ännu märkligare är att det skulle finnas ett muntligt avtal att kontraktet skulle skrivas om, ett sådant avtal borde funnits med i kontraktet det säger ju sig självt!
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

*KL*

Jag hörde i nån intervju att HL ansåg att de hade haft så mycket omkostnader för hästen att de hade gått mer eller mindre plus/minus noll. Då kan man ju fråga sig varför hon fortsätter tävla på den nivån, om nära 1.5 miljoner inte räcker för att gå plus! :eek: :grin:
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Å andra sidan förstår jag inte ryttarens avighet mot hästägaren som äger en av de hästar som ryttaren lever på, med lite goodwill från ryttarens sida hade det nog kunnat lösas relativt smidigt.

Här har du träffat mitt i prick! Man måste ta hand om och värna om sina hästägare. Man kan inte behandla dom som luft. Så lång tid tar det ju faktiskt inte att skriva ett sms och berätta hur det går eller att hästen mår bra.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

....Och så händer det igen. Ja, när ska hon lära sig....?:cool:
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Instämmer bara med det flera andra här skriver:

Underligt varför samma ryttare / familj återigen hamnar i konflikt på detta sätt?!?!?! :devil:

Och... när ska fam Lundbäck lära sig att vårda sina relationer?!??! Har man en bra dialog och respektfullt bemötande, då inträffar sällan sådant här.
Visst kan det bli osämja och tjafs ändå, men det löser sig oftast på ett bra sätt.

Ser man på många andra toppryttare, ex Jan Brink, Peter Eriksson, Malin Baryard-Jonsson, (för att nämna bara några), så har de år efter år samarbete med hästägare, ofta samma som återkommer! De har dessutom "första tjing" på hästägarnas framtidshopp/nyheter! :rofl:

Jag tror att det i slutändan är fam Lundbäck som faktiskt förlorar mest på detta, det är de som får svårt att få potentiella hästägares och sponsorers förtroende. Sådant här bråk, det påvisar bara samarbetssvårigheter och översittarfasoner... något som får många att titta efter andra alternativ!:cool:
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

Jag är ej insatt i fallet, har bara läst vad det står. Om Lundbäcks haft kostnader för hästen på 600.000 kr och man har dragit in 2 miljoner i prispengar, varför ska ägaren då ha mellanskillnaden på 1,4 miljoner?? Lundbäcks måste väl få lön för det nedlagda arbetet, här i området tar proffsryttare i Helenas klass minst 10.000 + moms/månad. Å andra sidan förstår jag inte ryttarens avighet mot hästägaren som äger en av de hästar som ryttaren lever på, med lite goodwill från ryttarens sida hade det nog kunnat lösas relativt smidigt. Hela grejen låter helt konstig i mina öron, men som sagt jag har inte all fakta.

KANSKE borde ridhästvärlden titta lite på t ex Galoppen. Ridhästfolk verkar alltid ha en masssa konstiga muntliga avtal och stämmer varandra till höger o vänster.
I galoppen får tränaren sin avgift (runt 7-9.000:-/mån + 10% av prispengar.
Jockeyn får 500:- per tävling + 10% av prispengar.
Ägaren äger hästen. Får alla prispengar minus det ovan nämnda. Flyttar hästen hur ofta eller sällan han, hon eller de vill. Och tävlar den så länge de önskar.
Ibland äger givetvis tränaren en del av hästen själv.

Alla vet reglerna. Ingen gnäller. Och det är i stort sett likadant över hela världen.

Smidigt och fint för alla...
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

KANSKE borde ridhästvärlden titta lite på t ex Galoppen. Ridhästfolk verkar alltid ha en masssa konstiga muntliga avtal och stämmer varandra till höger o vänster.
I galoppen får tränaren sin avgift (runt 7-9.000:-/mån + 10% av prispengar.
Jockeyn får 500:- per tävling + 10% av prispengar.
Ägaren äger hästen. Får alla prispengar minus det ovan nämnda. Flyttar hästen hur ofta eller sällan han, hon eller de vill. Och tävlar den så länge de önskar.
Ibland äger givetvis tränaren en del av hästen själv.

Alla vet reglerna. Ingen gnäller. Och det är i stort sett likadant över hela världen.

Smidigt och fint för alla...

Det går till på exakt samma vis inom travet. Tror att det finns smidigare regler inom dessa sporter eftersom det finns hyggliga prispengar att tävla om varje gång. Tyvärr ser det ju inte ut så inom ridsporten.
 
Sv: Familjen Lundbäck stäms av Madicks ägare

2 mille är väl ganska hyffsade pengar....?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Helena Lundbäck avstod söndagens Grand Prix-hoppning i Italien. Hon klagade på smärtor i baken.... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett tungt nedslag stoppade Viveca Lundbäck från omhoppningen. - Onödigt. Men jag är nöjd ändå. Canthara är fräsch, sa Viveca efter sina...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Helena Lundbäck tävlar den här helgen i Linz-Ebelsberg i Österrike. Under fredagen red hon Casi Honey Bay i en 1,45-hoppning. Ekipaget...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helgens hoppningar i Italien bjöd på blandade resultat för Ekenryttarnas Helena Lundbäck. -Jag hade hoppats på...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp