Familjerättskunnig?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare mertrubbel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 428
M

mertrubbel

Ja jag är anonym!

Jag tänkte att jag kanske kunde ha tur att hitta nån som jobbar på/är insatt i familjerätten här.. (jag tänker givetvis kontakta dom personligen oxå)

Lång historia kort:

Jag och mitt ex har ett barn på 2 år tillsammans, vi gick ifrån varandra när barnet var 10 månader. Om kontakten mellan pappa-barn va dålig innan så blev den helt körd i botten iom brytet.

Efter ca ett halvår ville pappan ha mer kontakt igen, vi gick till familjerätten och det bestämdes att visst umgänge skulle ske, på schemalagda dagar och tider. Detta höll i 7 veckor sen flyttade han till annan ort och efter det har dom träffats VÄLDIGT sällan (senast va då barnet fyllde år, snart 3 månader sen)

Den kontakten dom har nu är via tfn (varje kväll).

Han säger att han vill träffa barnet oftare och jag har därför bett om hjälp en helg här framöver då jag ska jobba, jag har sagt att min lägenhet står till förfogande (eftersom han bor 30mil bort) Han blev glad och sa att han skulle kolla med jobbet.

Nu till problemet- han är gammal missbrukare, anledningen till vårat bryt var att han inte höll sig ren trots löften (va tsm i 2år och missbruket höll på under hela tiden, bakom ryggen på mig)
Han har lovat, verkligen LOVAT, att han aldrig skulle ha barnet när han är hög.
Nu påstår han sig dessutom vara helt ren (vilket jag iofs hört förut men jaja)
Nu har han sedan några månader tillbaka ny flickvän som är AKTIV pundare, detta har jag fått bekräftat både av honom och av gemensamma vänner.

Jag vill absolut inte ha mitt barn i närheten av henne, det finns inget jag är så emot som knark!

Till frågan nu då:
Han säger att han inte kan komma hit när jag behövde hjälp utan han vill att jag ska köra ner barnet till honom (30 mil bort från mig, med en "pappa" som bara funnits sporadiskt och under senaste månaderna varit helt osynlig som dessutom bor tsm med en aktiv pundare)
Kan jag säga Nej?

Sv: Familjerättskunnig?

20 som läst men ingen som har nåt att säga?:confused:

Jag tror att du har rätt att säga nej. Men prata med famrätten!
Finns mycket kunniga människor här på buke med men alltid bäst att prata med famrätten om sånt här.
Håller tummarna för att det ska gå bra för dej och barnet!

Kan inte finnas en chans att du ska lämna ett tvåårigt barn hos en pappa som det inte sett på 3 månader.
Finns det dessutom en historia med droger och en aktiv knarkare som sambo så , aldrig.
Prata med myndigheterna och be dem hjälpa till, jag skulle aldrig släppa in dem ensamma i mitt hem heller ...

Han är fantastiskt manipulativ och kan nog snacka omkull ett träd om han ville, familjerätten kröp på knä framför honom sist så det är ju ord mot ord.

För att utveckla då, kan jag kräva pissprov av båda om jag mot förmodan skulle ens fundera över att låta honom ha barnet?

Hur tror du barnet kommer att reagera att vara hos någon det inte känner? Jag tycker det vore bättre om han kom och spenderade ett par timmar på dagen med barnet. Jag hade aldrig vågat lämna till någon som kanske var helt knarkad. Rent juridiskt sett har jag ingen aning om hur det funkar, men du kan ju inte vara skyldig att lämna honom? Vad händer om du inte har någon bil?

Har pappan straffats/behandlats för missbruk så att det finns dokumenterat hos någon myndighet?
Finns det sånt kan du väl be familjerätten ta fram detta och granska det. Sen brukar man väl kunna kräva att umgänge ska ske med någon form av ledsagare från soc?

Bara för att reda ut begreppen lite så kanske jag kan hjälpa till bättre, när du pratar om familjerätten menar du då att du varit i en domstol?
Utgångspunkten för umgänget ska ju vara barnets bästa. Förutom allt med eventuella droger så kan man få umgängesrätten upphävd om den inte utnyttjas, vet ett fall där det skedde när en pappa inte träffat sitt barn på tre månader.
Men det bästa är om du kan träffa någon familjerättsjurist som kan få ta del av alla detaljer, så kan du säkert få bra hjälp. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 776
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: Ninnurur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka