Fång och frost.

Kickis

Trådstartare
Nu när det börjar bli frost på nätterna börjar vi med fånghästar få fångest igen!:crazy:
Men hur ligger det till...

*Om det vart frost på natten kan man räkna med att fruktanet är högt i gräset nästa dag. Men hur länge, hela dan eller bara på förmiddagen? Vågar man släppa ut en fånghäst överhuvudet taget dan efter en frostnatt?

*Det är inte sjävla frosten i sig som är farlig eller? Så man skulle kunna låta fång hästen gå ute under natten som det är frost?

*Hur många frostnätter ska det vara innan det är lungt? Nu är det början på september, så det lär ju bli enhel del frost nätter innan kylan slår till på riktigt. Kan tänka mig att det har med att gräset växer att göra. Hur vet jag att gräset har slutat växa i sånna fall? Har det med temeperarturen på dan att göra?

Nån som vet???

Sv: Fång och frost.

Jag undrar egentligen samma sak, för jag har hört rykten om det där att frost ska vara "farligt" vilket jag aldrig hört förr. Hur hänger det ihop?

Läs gärna min tråd om ungefär samma sak som jag startade på hästvård för någon dag sedan. Fånghäst på bete i nattfrost.

vid frost höjs fruktanhalten i gräset. men jag vet ej när den sjunker igen....

Okej, men det är alltså bara fånghästar detta kan ställa till problem för? Jag menar, gräset nu är ju inte alls lika spirande och näringsrikt som i våras t ex. "vanliga" hästar borde väl inte beröras nämnvärt av frosten? :confused:

Tack! den gav mig svar på några av mina frågor i varje fall.

Det enda jag undrar nu är när jag kan börja sluta oroa mig för frosten. Hur kallt ska det vara för att gräset ska sluta med sitt socker höjande?

SÅvitt jag har förstått så finns denna risken hela vintern, fast det beror kanske på var man bor?
Den rekommendation jag har hört är att man bör fodra med hö ute på morgnarna så att hästarna väljer DET före det frostnupna gräset.

Jag kommer snart ställa ut en hösilagebal i hagen och då får min fånghäst gå ute dygnet runt där.

Okej, men det är alltså bara fånghästar detta kan ställa till problem för? Jag menar, gräset nu är ju inte alls lika spirande och näringsrikt som i våras t ex. "vanliga" hästar borde väl inte beröras nämnvärt av frosten? :confused:

Det är inte NÄRINGEN i gräset som är det farliga utan FRUKTANET och är det frost på natten är risken hög under hela dygnet därefter (därför att fruktanhalten är hög). Man vet ju aldrig om en vanlig häst plötsligt blir fånghäst... Så det får du avgöra själv om du vågar chansa elelr inte.
Men särskilt fångbenägna hästar, som haft eller är i riskzonen för fång, ska hållas ifrån gräs om det har varit frost.

Problemet är väl att man kanske inte vet om hästen kommer att få fång eller inte. Jag tror att min häst fick fång av att äta fruset gräs. Hon hade inte haft det innan. När hon fick det hade hon en del övervikt. Men man behöver kanske inte vara överdrivet orolig för alla hästar. Jag tar bara in fångponnyn och vår andra ponny som sällskap. De stora går kvar ute. Men jag vet alltså inte.

SÅvitt jag har förstått så finns denna risken hela vintern, fast det beror kanske på var man bor?
Den rekommendation jag har hört är att man bör fodra med hö ute på morgnarna så att hästarna väljer DET före det frostnupna gräset.

Jag kommer snart ställa ut en hösilagebal i hagen och då får min fånghäst gå ute dygnet runt där.

Jag har också förstått det som att det är farligt hela vintern. Man kan undra om det är speciellt farligt om det inte är snö hela vintern utan om det är barmark ibland. Hos oss var det varmt i januari och då kom en del växter igång. Jag tycker det borde vara extra farligt vid sådana förhållanden.

Det enda jag undrar nu är när jag kan börja sluta oroa mig för frosten. Hur kallt ska det vara för att gräset ska sluta med sitt socker höjande?

Såhär står det i en artikel i tidningen Hästen :

"... fruktanhalten stiger i samband med att temperaturen sjunker. Under minus fem grader stiger fruktanhalten kraftigt, den fungerar som ett slags antifrostmedel. Växten "samlar då på sig" fruktan tills det blir lämpligare temperatur för tillväxt".

Det finns också en lista på när det är FARLIGT att beta:
* På eftermiddagen och tidigt på kvällen en solig dag
* En solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader Observera! Denna punkt gäller ju för många ställen i landet just nu!
* Hela dagen efter en natt då temperaturen har legat under fem minusgrader
* När gräset har brist på vatten och näringsämnen
* När gräset är kortklippt och nerbetet

Av de sista två punkterna särskilt förstår man varför det blir en del missförstånd. Folk tror att det är säkert när gräset ändå är torrt och kraftigt nerbetat.... och som många säger "så här års är det ju inte särskilt mycket NÄRING i det" (återigen fång orsakas inte av näringen i gräset utan av fruktanet som ju STIGER när det är dåligt med näring).

Senast ändrad:

Har också funderingar över det då mina går ute nattetid ännu och det varit frostnätter.Men för min del har de gått ut tidigt när de sover inne tidigare höstar redan 5.30 när jag jobbar så det blir inte så stor skillnad om de sover inne eller ute.
Vill ju gärna ha dem ute ett tag till men ska börja lägga ut hö.

Såhär står det i en artikel i tidningen Hästen :

"... fruktanhalten stiger i samband med att temperaturen sjunker. Under minus fem grader stiger fruktanhalten kraftigt, den fungerar som ett slags antifrostmedel. Växten "samlar då på sig" fruktan tills det blir lämpligare temperatur för tillväxt".

Det finns också en lista på när det är FARLIGT att beta:
* På eftermiddagen och tidigt på kvällen en solig dag
* En solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader Observera! Denna punkt gäller ju för många ställen i landet just nu!
* Hela dagen efter en natt då temperaturen har legat under fem minusgrader
* När gräset har brist på vatten och näringsämnen
* När gräset är kortklippt och nerbetet

*lånar*

Med den här listan så har man i stort sett täckt in dygnets alla timmar årets alla dagar.. utom möjligen mitt i sommaren om det är en perfekt sommar...:confused:

Kontentan är att det är alltid farligt att låta hästen beta....

Frågan är.... Hur gör man rent praktiskt... Även om man lägger ut hö så är det ju inte säkert att hästen väljer att äta av det utan glatt betar de frostnypna gräset.

Frågan är.... Hur gör man rent praktiskt... Även om man lägger ut hö så är det ju inte säkert att hästen väljer att äta av det utan glatt betar de frostnypna gräset.

Precis.. vad gör man? När jag nu släpper ut min häst på morgonen väljer hon absolut inte höt utan vill ha gräset. Ibland skulle man vilja vänte till lite senare att släppa ut hästen, men när man jobbar har man inte den möjligheten. Och att ibland släppa ut hästen att få beta och ibland inte kan ju inte heller vara bra, de blir ju foderförändring varje dag. ..
Hur gör nu andra vid frost????

Senast ändrad:

Håller med. Det är hopplöst att följa dessa råd till punkt, det skulle innebära att alla hästar måste stå i grushage. :crazy:

Själv har jag bara "naturhagar" dvs ej odlat gräs. Jag gör en avvägning mot hur stor risk det är att hästen får fång och hur stor glädja den har av att äta gräs. Min gammla gubbe älskar gräs!! Ställer jag honom på ridbanan blir han olycklig... Så han får gå i sin gräshage ändå.. Dom nätter som det varit frost nu så släpper jag inte ut för 10-11, dvs då det varit plusgrader ett tag.

Att lägga ut hö är ingen ide tycker jag, ingen av mina hästar vill äta hö om det finns gräs kvar..

Okej.. Ja jag har aldrig ens hört talas om det förr, utan det var en hyresgäst i stallet som sa att hon läst det någonstans. Vi började som fundera vidare på det där, och hur gör de som har lösdrift tex?

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 124
Senast: Korven
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 078
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka