Fång och kolik på luftsnappare... *långt*

95johsv

Trådstartare
Vad tror ni? Kan jag andas ut?

Min häst har haft fång i en mild variant för 4½ vecka sedan. Verkade honom kort i tån och det gick över ganska fort förutom den sista värmen i hovarna. Han hade då puls på alla 4 fast det var väldigt lite. Ingen feber, gick lite, lite stelt...

Fick i fredags puls igen efter flytt till ny hage ett par meter bort så han skulle kunna se de andra hästarna bättre. Upptäckte det snabbt och tog in honom direkt. Ömmade inte alls, gick inte stelt alls. Ingen värme heller... Bara puls. Pulsen var borta helt dagen efter och han fick då gå ute en timme, i den gamla hagen.

Igår när jag kom ut låg han ner. Släppte ut honom och jag mockade inne. Han såg lite trött ut annars inget jag reagerade på. Upptäckte sedan att han rullade mer än vanligt. Åt inte (det låg hö i hagen) och försökte inte komma åt gräs... Tog in honom och kollade tempen. Ingen feber. Han hade fullt med mjäll överallt. Tänkte att det var det som gjorde att det kliade så. Tvättade honom, men det hjälpte inte. Det har alltid hjälpt förut när han rullat för att klia sig...

Lyssnade på magen, tyst. Ut och gå alltså. Kolik...

Han hade dock gjort både nummer ett och nummer två i hagen. Dessutom gjorde han det igen när jag gick ut och gick, båda två. Skummt!

Pratade med vet som också tyckte det var konstigt. Skulle ut och gå men se till att han fick vila var 15:e min. Gick ner till hagen med de andra hästarna för att få lite draghjälp. Så snart vi stannade stannade han och la sig ner. Rullade lite för att sedan ligga stilla på sidan. Dock var han pigg nog för att jaga runt 2 åringen... och då trava och busa.

Går runt och vilar som vet sagt. Efter bara någon timme tycker jag att magen låter, men inte lika mycket som annars. Men han snappar ju luft och all den extraluften gör att det låter mer. Nu snappar han inte. Vill dock inte äta men gör nummer ett och två igen. Pratar med vet igen som tycker att jag ska göra så här ett par timmar till. Det verkar ju som att det går åt rätt håll. Han är lite piggare och han gör det han ska. Han äter bara inte och vill rulla sig.

Går mer, han gör det han ska igen båda två. Och se! Han äter! Betfor!!! :banana:

Strax efter börjar han äta hö och dricka också!! Så sex timmar efter jag kom äter han, 4 timmar senare gör han nummer två igen...

Frågade vet hur jag skulle göra med tanke på fång och kolik. Han skulle gå ute, försök att minska gräset men har han ingen puls efter alla dessa promenader så ska det vara OK. Hoppas verkligen att han möter mig pigg och glad ikväll. Andra har koll på honom nu.

Tänkte ge honom Linfröolja och magtarm för att hjälpa magen. Ska även inhandla loppfrö för att rensa magen. Det är mycket möjligt att hans kolik kommer av mycket jord/grus eftersom han inte gått på bete sedan fånget kom. Är det något mer jag kan göra? Vet sa att han ska gå ute så mycket som möjligt de kommande dagarna. Dessutom ska jag ut och gå med honom på mjukt underlag. Han ska dessutom ha extra salt för ett gammalt problem med urinvägarna (har lätt att få urinvägsinfektion). Kan en Greenguard hjälpa om fånget kommer tillbaka? Kan de äta hö i den? Borde inte gå men jag frågar för säkerhets skull!

Har någon varit med om kolik där inte feber kommit samt att de har gjort det de ska hela tiden? Jag tror att jag kom ganska precis när det började. Frågade hur länge han hade legat inne innan jag kom. Max en halvtimme fick jag till svar. Tacksam för tips!
 
Sv: Fång och kolik på luftsnappare... *långt*

Ja, min häst har både bajsat och varit feberfri när hon haft kolik. Tom ätit och druckit. Men all kolik är ju inte förstoppningskolik heller.

MVH

-Alanis
 
Sv: Fång och kolik på luftsnappare... *långt*

OK tack!

Vad var det för kolik? Hade den samma symptom som min?

MVH
95johsv
 
Sv: Fång och kolik på luftsnappare... *långt*

Min häst har haft flera sorters kolik, så som gaskolik, gruskolik, förstoppningskolik, vätskebristskolik (min egen benämning), grus i blindtarmeninflammationskolik, samt kolik som ingen veterinär vet vad det beror på.
Gruskoliken tycker jag liknar din hästs symptom, samt den som inte veterinären vet vad det var och lite av gaskoliken, fast då är inte magen tyst.
När min häst hade grus i blindtarmen hade hon hög feber, men inte vid de andra tillfällena.
Hon hade vid de andra kolikerna, ej vätskebristskoliken, mest förhöjd puls och svettningar som kom av smärtan och de häftiga rullningarna.

Men, en kompis häst hade koliksymptom när den fick en mycket lätt släng av fång. Det var det enda som märktes på tidigt stadium, att hästen låg ner och verkade ha kolik, men det var fång.

Nu tror ni kanske att min häst har kolik hela tiden, men det händer cirka 1 gång varannat år att vi behöver ta ut veterinären pga detta. Vid lindrigare fall, som nu sällan förekommer, har vi våra egna knep som brukar fungera.

-Alanis
 
Sv: Fång och kolik på luftsnappare... *långt*

Tack! Intressant!

När detta pågick hade han ingen puls på något av benen. Han var inte heller svullen eller varm.

Magen var tyst i lite mindre än en timme om jag kommer ihåg korrekt. Sedan lät den igen.

Vetrinären trodde det var gaskolik som kommit av luftsnappningen. Iom att han inte snappar hela tiden utan bara när han har ont (vilket hade hade ifrån fånget) så blir det en stor störning i tarmen och magen.

Har gett honom loppfrö igår för att rensa ut mage och tarm. Förhoppningsvis hjälper det. Fånget var lite värre igår eftersom han gått ute men under de timmar han stog inne så gav det med sig massor.

Om det är koliksymptom av fånget borde det verkligen bli bättre av att ut och gå? Det borde väl göra det hela sämre?

MVH
en förvirrad 95johsv
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 127
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp