Fång....Vid försäljning....

MaRomer

Trådstartare
De förra tråden försvann så jag skriver en ny.

Om en häst har haft fång är man då som säljare skyldig att sänka priset på den?

Eller kan man som köpare begära att få den billigare?

Sv: Fång....Vid försäljning....

Nej, det är ingen skyldighet.
Däremot så är det ju nästan en förutsättning att man säljer en häst till ett någolunda vettigt pris, så en häst som har haft fång kanske man säljer lite billigare än en häst som aldrig haft fång.

Du är väl inte SKYLDIG att sänka priset, men köpare kommer att förvänta sig det. Det kan också bli svårt att hitta köpare, eftersom fång ofta är en så fruktansvärt besvärlig sjukdom. Jag köpte en fånghäst, och kommer ALDRIG att göra om det igen! Det finns säkerligen hästar som får fång en gång och sedan aldrig känner av det mer, men jag tror att de är sällsynta. Min häst fick återkommande fånganfall och det var stört omöligt att förhindra det. Jag ägde henne i 1,5 år innan hon avlivades. Mycket av den tiden var hon sjuk:( .

DEt var tråkigt!!!

Den hästen jag har som ska säljas fick fång när hon kom till mig för att ägarna inte talade om frö mig att hon hade haft det innan. Och då öste jag på med hö. Till själva grejen hör att jag har JÄTTE mycket protein i mitt hö. Och pga detta snabba byte blev hon sjuk men var bra redan nästa dag! Så jag blev jätteglad.

Då räknas det som dolt fel. Då har du rätten att lämna tillbaka hästen. Minns inte hur lång tid det är men ett eller två år tror jag.
Vill du ha hästen så kan du ju ta en diskussion med ägaren och säga att du vill ha en del av pengarna tillbaka annars lämnar du tillbaka hästen eller gör en juridisk sak av det. Men då finns ju risken att dom tar tillbaka hästen och säljer den till ngn annan.

Jag har inte köpt hästen.....Det står "ägaren"...Däremot så hjälper jag dem att sälja hästen då de ska åka utomlands i 3 v och inte har någonstans att ha den.

Givetvis kommer jag tala om för kommande ägare att hästen har haft fång!!!!!

Det jag undrade var om priset går ner bara för att hon har haft fång....

Priset sätter säljaren, den köpare som är villig att betala det priset för en fånghäst gör det, om ingen vill köpa så får säljaren fundera äver priset och om de är villiga att sänka det för att få den såld, om inte så får de stå med sin osålda häst helt enkelt.

Ingen kan kräva att ett pris ska sänkas, passar inte priset på en häst oavsett om den har fång eller inte så får man leta upp en annan häst att köpa.

Dock tror jag personligen att för att lyckas sälja en fånghäst så får man nog inte vara allt för negativ till att kunna pruta lite på sitt satta pris om man vill ha den såld.

Så svar på:
Det jag undrade var om priset går ner bara för att hon har haft fång....
Ja om en köpare har två likvärdiga hästar att välja på den ena frisk och den andra med fång så får nog fånghästen ligga en lägre prisklass för att en köpare ska välja den.

Senast ändrad av en moderator:

Jaha nu är jag med. Klart att värdet borde sjunka, men det är ju köparen som får avgöra. Man kan väl säga att en fånghäst är lättare att pruta på än en frisk häst är...

Enda tillfället du kan sälja en fångis till fullpris är nog när köparen är så okunnig att dom inte vet vad sjukdomen innebär, och att du inte berättar hur allvarligt det är.

Och det är ju inte någon bra deal för häststackarn. :crazy:

En häst får inte fång av ett proteinrikt hö däremot kan jag tänka mig att den fick det av ett snabbt foderbyte. En fånghäst betingar ju ett lägre pris än en frisk häst, men det är ju säljaren som sätter priset o köparen som väljer om den vill betala. Själv skulle jag aldrig köpa en fånghäst, det finns så många friska hästar till salu.
Har en fångis själv så jag vet vad det innebär

Jag skulle bara betala slaktpridet för en fånghäst efter som det är stor chans att den hela tiden blir sämre och sämre och får avlivas inom ett par år.

Har haft häst med fång och det var INTE kul och slutade med avlivning trots noggrann skötsel.

Det var visserligen sk åldersfång på en mycket gammal ponny som jag haft sedan han var föl, men det var mycket tröstlöst meck i ca två år från det första anfallet tills han fick avlivas när medicinering inte längre hjälpte när han fick ett anfall.

/KT

om jag skulle köpa en häst så skulle jag aldrig medveten vilja köpa en med fång. men om ngn vill köpa en fång häst anser jag att priset ska vara kraftigt reducerat. istället bör man tänka på hästen o leta efter ett hem där den kan få ha det som bäst och bra möjligheter till undvika fånget så mkt som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 882
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 079
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka