Lindsen

Trådstartare
Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år gamla och tänker att det händer så mycket inom detta område, så svårt att veta vad som fortfarande är aktuellt.
Han är lite rund men inte fet. Första gången jag märkte det var efter att han blivit verkad, men kopplade inte ihop det med det då, utan trodde det var gräset.
Han brukar vara lite tassig dagarna efter verkning, men denna gången var han väldigt försiktig när han gick på hårt underlag. Veterinären kom och han fick 3 olika mediciner, butta, blodförtunnande och en typ av sedering för att öppna blodkärlen.
Han blev bättre väldigt fort, men så blev det dags att verka honom igen, dagen efter var han riktigt dålig.
Ny omgång med mediciner. Efter 2 veckor röntgade vi honom hemma, och där var förändringar på hovbenet.

Igår skodde vi honom och fångverkade tån. Han fick även ngn plast i skon som skydd.
Redan på eftermiddagen igår blev han väldigt dålig och ville inte ens röra sig inne i boxen i sin djupa spånbädd, låg ner och svettades. Idag samma sak, han vill inte röra sig alls.
Jag har bara lust att slita av skorna igen, men min hovslagare tyckte jag skulle ge det lite tid och trodde att det var en reaktion på att han fått skor. Ska ringa veterinären om en stund och höra vad hon tycker.

Ni som har skott era fånghästar, har de reagerat med att bli sämre?
Hade förväntat mig att det skulle bli bättre, inte sämre :(
Vågar knappt verka honom mera, verkar som det utlöser fången på honom, någon som har liknande erfarenheter av det?
 
Varför tror du att en “fånghäst” skulle bli bättre om den skos?

En sko gör att hästen mer eller mindre (beror på underlaget) kommer att tvingas bära hela sin tyngd via hovvägg och lamellrand och lamellranden är svag och inflammerad hos en “fånghäst”. Om man inte upptäcker ett laminitisanfall tidigt och verkar hästen korrekt (= “fångverkning”) så är det inte konstigt att hovarna har fått lägesförändringar.

Det jag tycker är intressant i din beskrivning är följande:

Veterinären kom och han fick 3 olika mediciner, butta, blodförtunnande och en typ av sedering för att öppna blodkärlen.

Laminitis orsakas av en sammandragning av blodkärlen och ett strypt blodflöde i hoven. Detta är första gången jag har hört att en veterinär är medveten om vad som orsakar laminitis hos häst. Problemet är att åtgärder för att “öppna blodkärlen” måste göras i rätt skede. Görs det i fel skede förvärras bara situationen. Att ge både butta och sedering för att öppna blodkärlen samtidigt verkar kontraproduktivt.

För att din shettis ska bli bättre måste du ta reda på orsaken till varför den fick ett laminitisanfall. Hästar som får fång vid denna tiden på året bör alltid kontrolleras för PPID. IR i kombination med kyla är en annan vanlig orsak.
 
Varför tror du att en “fånghäst” skulle bli bättre om den skos?
För att jag gör som jag blir tillsagd av yrkeskunniga. Hade jag vetat att han skulle bli värre av det hade jag naturligtvis satt stopp. Trodde han skulle få avlastning genom skon och därmed smärtlindring.

En sko gör att hästen mer eller mindre (beror på underlaget) kommer att tvingas bära hela sin tyngd via hovvägg och lamellrand och lamellranden är svag och inflammerad hos en “fånghäst”.
Är det inte därför man lägger plast i skon för att fördela över hela vikten över hela hoven?

Laminitis orsakas av en sammandragning av blodkärlen och ett strypt blodflöde i hoven. Detta är första gången jag har hört att en veterinär är medveten om vad som orsakar laminitis hos häst. Problemet är att åtgärder för att “öppna blodkärlen” måste göras i rätt skede. Görs det i fel skede förvärras bara situationen. Att ge både butta och sedering för att öppna blodkärlen samtidigt verkar kontraproduktivt.
Första gången blev han helt bra på bara ett par dagar, så det var nog i rätt skede, buttan fick han för smärtan, varför skulle det vara kontraproduktivt mot sederingen?

För att din shettis ska bli bättre måste du ta reda på orsaken till varför den fick ett laminitisanfall. Hästar som får fång vid denna tiden på året bör alltid kontrolleras för PPID. IR i kombination med kyla är en annan vanlig orsak.
Jo, det förstår jag, och det är mycket möjligt att det är IR, han får bara hö att äta just nu. Varför är IR i kombination med kyla vanligt? Menar du frostgräs?
Vi bor i Holland och här har vi inte lika kallt som hemma.
 
Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år gamla och tänker att det händer så mycket inom detta område, så svårt att veta vad som fortfarande är aktuellt.
Han är lite rund men inte fet. Första gången jag märkte det var efter att han blivit verkad, men kopplade inte ihop det med det då, utan trodde det var gräset.
Han brukar vara lite tassig dagarna efter verkning, men denna gången var han väldigt försiktig när han gick på hårt underlag. Veterinären kom och han fick 3 olika mediciner, butta, blodförtunnande och en typ av sedering för att öppna blodkärlen.
Han blev bättre väldigt fort, men så blev det dags att verka honom igen, dagen efter var han riktigt dålig.
Ny omgång med mediciner. Efter 2 veckor röntgade vi honom hemma, och där var förändringar på hovbenet.

Igår skodde vi honom och fångverkade tån. Han fick även ngn plast i skon som skydd.
Redan på eftermiddagen igår blev han väldigt dålig och ville inte ens röra sig inne i boxen i sin djupa spånbädd, låg ner och svettades. Idag samma sak, han vill inte röra sig alls.
Jag har bara lust att slita av skorna igen, men min hovslagare tyckte jag skulle ge det lite tid och trodde att det var en reaktion på att han fått skor. Ska ringa veterinären om en stund och höra vad hon tycker.

Ni som har skott era fånghästar, har de reagerat med att bli sämre?
Hade förväntat mig att det skulle bli bättre, inte sämre :(
Vågar knappt verka honom mera, verkar som det utlöser fången på honom, någon som har liknande erfarenheter av det?

Jag har precis gått igenom hela processen med att vårda en av mina killar tillbaka till hälsan från fång med rätt stora förändringar på röntgen, så jag skriver en liten sammanfattning av vad jag uppfattar är det viktigaste.

Det första jag skulle göra är att ta av skorna och ställa hästen på boxvila med supermjuk bädd. Att det är bättre att ta av skorna fick jag veta av klinikhovslagaren som har haft hand om min häst, han har gjort en studie på det. Sen skulle jag ta prov för PPID och IR.
PPID skulle jag vilja behandla för om hästen har symptom, eftersom provet kan ge både falska positiva och falska negativa resultat. Man får rådgöra med sin veterinär, man har kommit lite olika långt med hur informerad man är på PPID i olika länder.
Fodret är också viktigt, rekommendationen är att fodra med hö som innehåller max 10% socker och 10% stärkelse. Halm brukar rekommenderas men man får kolla så att det inte är en massa havre kvar i halmen.
Sen efter några veckor så är det dags att börja verka hoven för att få tillbaka rätt vinkel i förhållande till hovbenet. Man behöver röntga i samband med verkningen och ha en hovslagare som vet vad den håller på med. Vi röntgade vid varje verkning tills det började se bra ut.
Sen tar det ett år för en ny frisk hovkapsel att växa ut. Men de brukar bli mycket bättre långt innan.

Hoppas det löser sig bra för dig och ponnyn!
 
Aldrig sko på en häst med akut fång! :( Inte ett dugg konstigt att stackarn blev sämre. Ofattbart att såpass många veterinärer fortfarande rekommenderar skoning.

Som spaderäss skriver är det jätteviktigt att undersöka om han har PPID eller IR. Det låter väldigt typiskt för PPID med det långa utdragna förloppet du beskriver, öm efter verkning, tassig till och från, vinter... Om han är ung kanske det inte är PPID men IR är vanligt hos shettisar. Proverna du behöver ta är ACTH, glukos och insulin. Låt för all del inte veterinären göra en glukosbelastning eller dexametasontest.

Ge endast hö med max 10% socker och mineraler. De kan blandas i betfiber (utan melass).
 
Oj det var stor skillnad på behandling från min som fick fång i slutet av oktober (för att vara exakt, är det sex veckor sen hon var i det akuta skedet). När hon blev dålig hade hon puls i båda fram var öm när hon rörde sig och vände inte bra. Hon blev bara satt på metcam och boxvila. Vi gjorde ingenting med skoning/verkning förrän efter tio dagar då hon var kall om hovarna och smärtfri. Då skoddes hon med heartbarskor och sulor. Det råder väldigt olika meningar om hästen bör skos eller ska vara barfota i samband med fång. Jag valde att gå på min mycket erfarna hovslagares linje och därmed blev det sjukbeslag. Min hovslagare är bra uppdaterad på fång och har även gått utbildningar för Owe Wattle som väl anses vara lite av en fångguru. Min ponny blev INTE sämre efter skoning, hade hon blivit det hade jag intet haft is i magen och väntat...

Min ponny fick stå på box först i tre veckor. När hon var utfasad från Metacamet och smärtfri fick hon stå i boxhage ute. Efter fem veckor röntgades hon och det finns inga förändringar. Nu går hon ute i vanlig stor hage sen en vecka och det fungerar bra. Hon är testad negativ för PPID men vi har inte gjort glukosbeladning för att ta reda på om hon har EMS utan jag förutsätter att hon har det och lägger upp foder och hage utifrån att hon är IR.

Nästa vecka ska hon skos igen och eftersom hon ska börja röras på mer kommer hon inte ha heartbar längre utan det blir ringskor med sula fram. Egentligen hade jag velat vila henne längre men hon är så pass tjock att hon måste gå ner i vikt. Hon står på minsta möjliga mängd hö så det måste till motion.

Här är en tråd om hur andra gjort med sina fånghästar http://www.bukefalos.com/threads/fangfragor.1424150/
 
Svarar alla
Tack för era svar! Intressant att läsa om hur andra har gjort.

Jag utgår från att han är IR även om han inte har några fettdepåer så är han ju shettis och det är vad jag förstår väldigt vanligt.
Man känner inte revbenen på honom men han har inget fett på ovansidan så att säga utan ser ut som en vanlig shettis.
Han är bara 3 år så PPID verkar det inte vara, men man kan ju lätt ta ett prov. Han har inga symtom på det för övrigt. Han är bara öm ett par dagar efter verkning och inte jättemycket. Inte annars. Här är inte vinter ännu utan mer som september hemma i Sverige.

När han var akut sjuk så fick han stå några timmar i sandhage vilket veterinären rekommenderade, då det både kyler och är bra underlag för hovarna.
Han blev alltid lite bättre när han hade stått där, övrig tid har han stått i djup spånbädd. Här har vi inte grus utan ren typ av holländsk sjösand (som även är populärt ridunderlag) Hagen ligger precis utanför stalldörren så bara 5-6 shettis-steg på gummimatta från boxen.
Han äter bara hö och mineraler och en näve uppblött melassfri betfor för att blanda probiotican i.
Vet inte vad mer jag kan göra åt att han är IR just nu i detta läget?

Han skoddes som sjukbeslag när han var bättre och inte i akuta skedet och vad jag förstår så gör man det för att få upp sulan från marken, och avlasta tån, och det verkar vara delade meningar om det förstår jag. Han var inte skodd innan.
Men nu gjordes det för det var rekommenderat, det är så man gör här och min hovslagare samarbetar med de flesta veterinärer omkring här, då jag redan har en hovproblemhäst. Han skor fånghästar var och varannan dag, i samarbete med veterinärer.

Sitter och väntar på att veterinären ska ringa tillbaka för att höra om skorna ska av igen, vet ju inte om det är skorna i sig eller om det är för att vi har raspat o grejat med hovarna, som ju utlöst fången tidigare.
 
Me
Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år gamla och tänker att det händer så mycket inom detta område, så svårt att veta vad som fortfarande är aktuellt.
Han är lite rund men inte fet. Första gången jag märkte det var efter att han blivit verkad, men kopplade inte ihop det med det då, utan trodde det var gräset.
Han brukar vara lite tassig dagarna efter verkning, men denna gången var han väldigt försiktig när han gick på hårt underlag. Veterinären kom och han fick 3 olika mediciner, butta, blodförtunnande och en typ av sedering för att öppna blodkärlen.
Han blev bättre väldigt fort, men så blev det dags att verka honom igen, dagen efter var han riktigt dålig.
Ny omgång med mediciner. Efter 2 veckor röntgade vi honom hemma, och där var förändringar på hovbenet.

Igår skodde vi honom och fångverkade tån. Han fick även ngn plast i skon som skydd.
Redan på eftermiddagen igår blev han väldigt dålig och ville inte ens röra sig inne i boxen i sin djupa spånbädd, låg ner och svettades. Idag samma sak, han vill inte röra sig alls.
Jag har bara lust att slita av skorna igen, men min hovslagare tyckte jag skulle ge det lite tid och trodde att det var en reaktion på att han fått skor. Ska ringa veterinären om en stund och höra vad hon tycker.

Ni som har skott era fånghästar, har de reagerat med att bli sämre?
Hade förväntat mig att det skulle bli bättre, inte sämre :(
Vågar knappt verka honom mera, verkar som det utlöser fången på honom, någon som har liknande erfarenheter av det?

Men det känns ju ganska självklart att man inte kan spika i en öm hov. Måste ju göra hur ont som helst.
 
Min skoddes med tåöppna heartbarskor efter det akuta skedet, av en hovslagare med klinikerfarenhet. Hon blev absolut INTE sämre efter skoning, snarare tvärtom. Sjukbeslagen hade hon sedan i ca ett halvår, och kunde skos med vanliga skor efter den perioden. Hon hade rotationer på både fram.
 
Min skoddes med tåöppna heartbarskor efter det akuta skedet, av en hovslagare med klinikerfarenhet. Hon blev absolut INTE sämre efter skoning, snarare tvärtom. Sjukbeslagen hade hon sedan i ca ett halvår, och kunde skos med vanliga skor efter den perioden. Hon hade rotationer på både fram.
Tack för svar, ja skorna var ju meningen att hjälpa och göra honom bättre. Han skulle börja röra på sig nu efter skoningen.
Nu har veterinären varit här och skorna är av. Hoppas han mår bättre i morgon.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 543
Senast: tuaphua
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp