Bullen22

Trådstartare
Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig eller heartbar). Aldrig halt hos oss. vi va noga med foder,bete, analyser och lät honom aldrig bli överviktig. tränade 6 av 7 dagar i veckan och hade equiterapeuft ute 1-2ggr per år. Nu har de nya ägarna haft honom snart 4 år. Och medelar nu att han har blivit akut halt och när de kollar upp så har han kronisk förändring i hovbenet och haft det ett tag från tidigare Fång.. Jag vet att de är lite okunniga,men med mycket kärlek. De har nyligen köpt gård och låter honom gå i trädgården bla och beta och lägger ut bilder på honom "fet" med orden "min sommar-tjockis".. Nu när de skrev detta till mig så lägger de fram det lite som att vi gett honom Fång för 4 år sen. Det är en underton i deras mess om att "ingen sa något om att han va känslig när vi köpte"?? (nä, han va ju inte känslig, men för den sakens skull så kan man ju inte slappna av utan måste gå in med försiktighet och kunskap).. Jag vill mest veta om han kan ha fått Fång hos oss för fya år sen utan att vi upptäckt det och nu då fått lida för det fyra år senare?
 
Nu framfår det inte vad det är för förändringar i hovbenet men låg trakt/bakåtbruten tåaxel/för låg vinkel på hovben kan ge liknande skador som fång på lång sikt. Kraften från djupa böjsenan vs. hävstångseffekten på tån etc.

Jag finner det dock mindre troligt att det är därför hästen nu är akut halt. Även om hästen tidigare har haft den påfrestningen och kanske förändringar (förmodar att ni inte röntgade hovarna när hästen såldes) så skulle det troligen behövas ett pågående sjukdomsförlopp för att hästen skulle bli akut halt av det nu flera år senare.

Fetma är ett stort problem och det verkar ni medvetna om,ifall nuvarande ägare låtit vikten dra iväg är det ju deras ansvar. Alla hästar som går överviktiga en längre tid löper risk att utveckla sjukdomar så som EMS. Oavsett ”känslig” eller ej.
 
Nu framfår det inte vad det är för förändringar i hovbenet men låg trakt/bakåtbruten tåaxel/för låg vinkel på hovben kan ge liknande skador som fång på lång sikt. Kraften från djupa böjsenan vs. hävstångseffekten på tån etc.

Jag finner det dock mindre troligt att det är därför hästen nu är akut halt. Även om hästen tidigare har haft den påfrestningen och kanske förändringar (förmodar att ni inte röntgade hovarna när hästen såldes) så skulle det troligen behövas ett pågående sjukdomsförlopp för att hästen skulle bli akut halt av det nu flera år senare.

Fetma är ett stort problem och det verkar ni medvetna om,ifall nuvarande ägare låtit vikten dra iväg är det ju deras ansvar. Alla hästar som går överviktiga en längre tid löper risk att utveckla sjukdomar så som EMS. Oavsett ”känslig” eller ej.
Har mest ont i magen över att oroa mig över om han gått och haft ont hos oss utan vår vetskap. Dock aldrig påvisat något och då tränat mycket, tävlat högt, omringad av kunniga människor, men klart man kan missa :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 010
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp