Fångbete?

A

alexandra2

I somras fick min gamla tävlingsponny fång :cry: ... Eftersom jag själv var sjuk så skickade jag bara iväg henne till bekanta som kunde ta hand om henne. I början av september fick jag hem henne, mager och stressad. Att stå på sandpaddock ensam är inget liv för henne.

Så nu börjar jag fundera på vad jag ska ta mig till nästa sommar (det gäller ju att börja i tid). På röntgen visar hon bara en liten förändring på hovbenet och hon har fått beta lite nu på hösten utan att bli varm eller öm i fötterna.

Eftersom jag mest behållit henne för att hon ska få en fin pension känns det ju jättedumt att ha henne instängd halva året då det finns gräs. Så nu har jag kommit på något :idea: . Jag har "hittat" en gammal öde kohage som jag tror jag kan få förfoga över. Det har inte gått några kor där sen 60-talet men det är ändå välkupperat naturbete med massor av enar, nypon och hallonbuskar. Vad tror ni om det? Vilka gräs och träd-sorter är bra resp dåliga ur "fångsynpunkt"?

Och ni som har fånghästar, berätta gärna hur ni löst det! Jag tycker det är så synd om hon ska behöva stå själv utan bete de sista åren av sitt liv.
 
Sv: Fångbete?

Min häst fick fång sommaren 2003. Har sedan dess varit ytterst noga med att passa på henne så att hon inte ska få det igen.
Med facit i hand så vet jag vad som lyckats bäst för min häst.
Sommaren 2004 var hon helt fri från fång, inte ett endaste symptom, jämfört med sommaren 2003 då alla trodde att hon skulle stryka med....för hon var väldigt dålig då.
Sommaren 2005, och nu denna sommar har hon haft släng av fång i månadsskiftet maj-juni.

Våren och försommaren 2004 var det ganska fuktigt i marken där jag bor. Andra veckan i april släppte jag henne på bete.
Beteshagen är en hage som inte har blivit omsådd på väldigt länge.
Gräset börjar likna tuvor, och det finns mycket inslag av ängsblommor. Hon fick sakta men säkert vänja sig med gräset, som inte var alltför kraftigt. Då det var fuktigt i marken så ändrades inte gräset så mycket när det sedan regnade under sommaren. Socker och mineralmängden blev inte chockartad någon gång under sommaren. När det senare på hösten kom den först frostnatten så flyttade jag henne till vinterhagen. För min häst är betessäsongen slut när den första frosten har kommit.

Vidare så ska du vara försiktig att ge söta saker som äpplen och melass, eftersom det är socker som orsakar fång.

Men jag tror starkt på den gamla hagen som du skriver om!
Hoppas det går bra att få det ordnat till nästa sommar!
 
Sv: Fångbete?

jag skulle göra mycket för att få ha min fångponny på ett sånt naturbete som du beskriver :bow: Det är perfekt om det har fått stå i träda sen korna gick där, och hoppas det inte är gödslat heller men man brukar väl inte gödsla naturbeten. Vad jag förstått och märkt så är det den optimala lösningen för många fånghästar. Men var ändå väldigt försiktig vid invänjning och var observant för minsta lilla grej som kan vara ett begynnande återfall.
 
Sv: Fångbete?

vår häst har som tur var inte drabbats av fång, men varit nära så vi är försiktiga. vi använder greenguard så fort det är fart på grästillväxten, så hon kan gå med de andra ändå, det är ju så synd om de måste gå i en egen hage. man kan gärna ta in dag eller natt och stödfodra med hö så de äter sig mätta på det. har du nån fångbeteskompis? om inte så finns det ju massor av shettisar som plågas på rikt bete varje år, kanske kan du låna en sån i lämplig ålder så de kan gå ihop? äldre hästar nästan slänger de ju efter en, så det vore kanske en god gärning samtidigt som din häst får ett trevligt sällskap. och var jätteförsiktig med äpplen och kraftfoder. lycka till
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp