Fånghästar

Tar upp ämnet igen!

För mig är det skillnad på utfodringen under det akuta skedet av sjukdomen och det förebyggande arbetet man lägger ner efter ett anfall.
Vet. ordinerade betfor vid sista anfallet. När jag kom med invändningar så kommenterade vet att betfor har en förmåga att hålla igång magen under de extrema förhållanden som hästen lever i det akuta stadiet av sjukdomen, den starka medicineringen , plötslig boxvila m.m. Vad tycker ni om det?
Varken de antiinflammatoriska eller de blodförtunnande medel man ger är speciellt snälla mot magen så jag har en viss förståelse för vets rekommendationer.
Under de närmaste veckorna kommer jag att bygga upp ett ”boxvila” foderstat med hjälp av hö och lusern (alfa alfa rekommenderas av Liminitis Trust).
Jag vill bara poängtera att fång kan faktiskt orsakas av andra faktorer än just störningar i tarmfloran, speciellt om hästen redan har haft ett anfall.
Det var nämligen det som fick mig på fall!
 
Jag läste i en bok att betfor innehåller mycket mindre stärkelse än tex havre.

Det som ställer till det är att resultatet på höanalysen kom idag. Extremt låg proteinhalt, men normalt energiinnehåll... Det blir väl till att fodra upp med Krafft Protein eller nåt och då får inte betforen plats... Det blir svårt att få en vettig foderstat av det... SUCK!
:(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
855
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 385
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp