Fånghästar

S

Sirisiri

Vad ger ni era fånghästar att äta när de rids ordentligt? Jag har en liten (155 cm) häst som jag rider 6 dagar i veckan. Har fått rekommendationer att ge honom 1/2 kg havre, 1/2 EdelHäst (typ Krafft Grund), ca 1 liter (torr) betfor, och ca 8 kg hö. Mineraler såklart också. Vad tror ni om det??
 
Min häst hade fång förra sommarem.
I akuta skedet fick hon enbart 4kg halm per dygn.
Hon stod i en sjukhage då hon var smärtfri.
Jag har uteslutit betfor och ger henne något som heter Speede Beat som är framtaget speciellt för fånghästar.
Det är sockeret som är borttaget till 95%.
Det finns väl också något ponnyfoder som inte är så kraftigt och inte innehåller så mycket kolhydrater om man nu promt måste ha kraft.
Har hästen fortfarande fång?
var det länge sedan hon hade det?
Jag skulle vara jätte försiktig ang kraft och hö.
Ta en analys på hö för att vara säker.
Jag rekomenderar verkligen speede Beat,det kan man ge stora givor av.
 
Min häst fick fång för nästan precis ett år sen efter att ha kommit lös i stallet på natten och ätit massor av kraftfoder. Nu har han gått på magert bete hela sommaren och det klarar han utmärkt. Hovbensrotationen är tillbaka och han är helt återställd. Jag ägde inte honom då, men förra ägaren fick rådet av veterinären att fodra som jag beskrev tidigare. Det är ju proteinet som är farligt och det är ju mest sockerendergi i betfor. Det är därför han får mycket sånt. Hade en foderhäst förut som också hade haft fång (som han fått av gräs) och han fick också väldigt mycket betfor efter råd av veterinären.

Det verkar finnas många teorier om det där med fång! Jag är mest orolig för gräset när det gäller min häst. Jag inbillar mig att han tål gräs bättre än fånghästar som fått fång just pga gräset. Men man ska ju alltid vara försiktig på våren.
 
min häst fick fång förra året, han är en d-ponny, han rids ca 1 timme om dagen, hårt... han får 1 ½ hand torr betfor, 1 hand havre + lite alger och mineraler :banana:
 
Usch usch usch..Ni menar inte att ni sitter på fodersidan och fortfarande inte har förstått att man:

1. Inte ger ponnyfoder till fånghästar! De har samma behov som friska hästar!

2. Inte har förstått att det är stärkelsen som är boven i fångdramat. Det är alltså inte proteinet!

3. Inte har förstått vidden av en sammansatt foderstat med analyserat foder och att det är långsam invänjning på nya fodersorter samt invänjning på nytt hö!

Läs tidigare trådar om fånghästar. Jag har skrivit om min fånghäst. Har haft henne i ett år och hon har inte fått ett enda återfall. Då hade hon ändå svåra fångbesvär.
 
Visst kan jag räkna fram en foderstat, men hur mycket ska han ha då? Tala om för mig hur mycket kcal, protein, stärkelse och allt han ska ha!

Det är en Welsh Partbred, 155 cm hög, grov och nu något tjock, rids ca 1 timme (normalt till hårt arbete) 6 dagar i veckan. Hans vikt är uppskattad till 450-500 kg.

Tack på förhand!! :bow: :bow: :bow:
 
Fråga någon annan här på forumet som är duktig på foderstater. Det har jag gjort.

Du måste skriva upp vad du ger nu och vad det är för värden på ditt hö..
 
Min fånghäst får precis samma som han fick innan han blev sjuk, nämligen en foderstat baserad på så stor stråfodergiva som möjligt kompletterat med ett kraftfoder med så lite stärkelse som möjligt.
 
Nu läste jag att en veterinär på Ultuna skrivit att helt återställda fånghästar ej behöver behandlas annorlunda när det gäller foder.

På Strömsholm (där Charlie har varit) skalar dom av hoven på något sätt så att nya hovutväxten drar med sig hovbenet så det kommer i rätt läge igen. (Men då krävs ju att bakre delen av hovbenet trycks upp först!?) Jag förstod inte riktigt. (Någon som vet??).

Hur som helst finns det hur många teorier som helst!! Tror det viktigaste är att fodra med sunt förnuft, undvika snabba foderväxlingar, undvika kraftiga beten och att känna på benen och hovarna varje dag!
 
Som sagt. DET ÄR INTE PROTEINET SOM GER FÅNG. Detta är konstaterat sedan flera år tillbaka! Uppdatera er!

Din häst skulle nog behöva ca 65 MJ om han är relativt lättfödd. 65 MJ ger minst 390 SMRP, och 25 Ca och 17 P.
Basera din foderstat på ett näringsrikt hö(analysera givetvis) och ett foder med låg stärkelsehalt. Tänk på att göra alla foderväxlingar långsamt och försiktigt.

Ang gräset så är det när gräset ändrar snabbt i näring(t.ex. efter regn) som det blir störst problem för känsliga hästar.

Faktorer som övervikt och långvarig felaktig skoning spelar också in.
 
Hej.

Jag skulle rekomendera att leta upp närmsta återförsäljare
av Ren aspbark. Det är antiflamatoriskt och hjälper mot fång, inälvsparasiter mm. Gå in på lmfoder.com för närmsta åf.
 
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

En häst som har haft fång har precis samma näringsbehov som innan den blev sjuk!!!!!!! Många fånghästar SVÄLTER!! Dom blir bukiga och "tjocka" pga brist på näring, främst protein. Protein orsakar INTE fång. Det man ska vara försiktig med är stärkelse.

Min häst har precis samma foderstat som han har haft de senaste åren, han äter Eggersmans olika müslifoder, lucern och hö.
 
Det värsta är ju att det står i Kraffts broschyr att krafft ponny är ett proteinreducerat foder särskilt lämplig för att hindra fång...... :crazy: det är ju tragisk helt enkelt!! dom borde ju ta reda på fakta innan dom skriver sådär.... :mad:
 
Och det som dessutom är ännu märkligare är att stärkelsehalten är hela 220 g per kg!!!! Deras havre har 390 g stärkelse och t.ex. Breeden har bara 50 g... Groov har lika mkt stärkelse som KPonny.

Det sägs ju nu att det är stärkelsen man ska akta sig för när man har fånghäst, inte proteinet(det är ju konstaterat sedan länge). Och så har de lite protein men mkt stärkelse i fodret och säger "det är bra för fånghästar". Yeah right! :mad:
 
Ja, det är ju inte konstigt att "vanliga" hästägare tror att fång orsakas av protein, när även "experterna" inte har koll!! :crazy:
 
Precis! Fast de har skrivit på sin hemsida att man vet att proteinet inte är boven längre.. Men varför de fortsätter att ha lägre kvot än 6 på KPonny är ett mysterium. Om man räknar med lite exempel som de har, så blir kvoten under 6 på samtliga förslag.. :mad:
 
OK! Det är stärkelse, jag tror er!! Men tala då om för mig vilka kraftfoder man ska undvika (eller vara försiktig med). Stärkelsen är väl inte alltid angiven på näringsinnehållet. Jag måste få klarhet i det här...

När vi ändå är igång... En häst som är helt återställd kan natutligtvis få fång igen, men är den känsligare NU än FÖRE?? Om den INTE är känsligare nu borde min häst kunna gå på bete som vanligt eftersom det inte var därför han fick det. Han mumsade korn en hel natt... Jag är superförsiktig med gräs, men vill samtidigt att han ska få ha ett sånt normalt hästliv som möjligt.

Till sist, alla snälla fångexperter! Hur märker man att något är "på gång"? Jag känner på hovarna (som oftast är lite varma men som blir kalla efter ridning) och på benen. Var känner man pulsen i ett fånganfall?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Stärkelsen står oftast INTE utskriven på fodersäckarna utan det får man fråga specifikt om från tillverkarna.

Det finns färdiga fodersorter för fånghästar men det är ju inte alls säkert att det passar ihop med det hö man har utan man får då styra lite.

D&H har foder för fånghästar av olika varianter och sorter.

Relativt lågt i stärkelse är lucern, en del klisorter, bl.a. kli från svenska foder, bryggerijäst, krafft breed. Sedan är det bättre för en fånghäst att få sin energi, stärkelse ur så fett foder som möjligt.

Det man bör tänka på när man har en fånghäst är att man skall inte ge mer foder än hästen gör av med. Det är alltså en balansgång. Många gånger kan de äta det mesta, men om man inte tränar sin häst/kontra mängden foder och att de inte kan smälta allt foder så kommer fången. Det får alltså inte bli ett överskott.

Visst kan hästen gå på bete, men ett bete som är utränknat efter hur man tränar sin häst är att föredra. Ibland kan man även behöva gå in med någon storts mag-tarmblans som extra hjälp.

Några grundregler att gå på är

MKT. fibrer så HELA tarmsystemet får arbeta och spjälka, så både långsamma och snabba kolhydrater behövs.

Hög fettandel i fodret.

Och inte ge foder som har samma funktion ex. havre och korn eller soja och krafft protein. Utan få sorter som med olika funktioner för hela tarmsystemet.

Långsamma förändringar.

Stirra dig inte blind på hovarna utan håll koll på magen, det är ju där problemen börjar. håll även utskik efter stelhet i bakdelen samt förändrat rörelsemönster.

Vad det gäller varma och kalla ben så tycker jag personligen det inte går att gå på. En fungerande hov och ben med bra cirkulation skall ge varma ben. Inte kalla som så många tror.

MVH/
 
På Hallands djursjukhus sa dom att man absolut inte ska ge betfor till en fånghäst. Att undvika sockerhaltiga foder.

Vad det gäller stärkelsen så är jag lite fundersam. Förr skulle man inte ge havre utan korn till fånghästar, men det stämmer inte heller utan i så fall hellre havre som har mindre stärkelse än korn. se http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/havre.html

Finns det något likvärdigt näringsmässigt med ännu mindre stärkelse. (för säkerhets skull)
Min foderstat behöver ca 0,5 kg havre beroende på hur mycket vi kommer igång med ridningen.
Kan jag ge något likvärdigt med ännu mindre stärkelse tro?

Lucern ger för hög ca/p kvot. Lusern trodde jag var bra till fånghäst med det finns både för och mot där också vad jag har läst på olika håll. Det är fortfarande en sjukdom som har många ???????????(frågetecken) :confused: ;)

Jag hade aldrig lärt mig så mycket om foder och hovar om min häst inte hade fått fång i sommar. :smirk:
Men som sagt det finns motsägande uppgifter så man har ju ändå slutansvaret själv för vad man vågar ge. Det viktiga är att hästen ändå får vad den behöver.
Svår balansgång!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 673
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp