Fånghästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare agnetha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 831
A

agnetha

Hur är det egentligen,kan fånghästar någonsin bli helt smärtfria???
"Alla" verkar ha olika åsikter om detta,vad säger ni om saken...
En bekant har en ljuvlig liten shettis som har fång, hon har nu stått på veterinär behandling under 3 månader.
Stoet är möjligen något bättre...
Det är nu man får höra alla olika åsikter: ta bort henne,hon blir aldrig helt smärtfri, När hon har stått inne över vintern så mår hon bra igen o.s.v
Vad har ni för åsikter??

Sv: Fånghästar

Kan bara relatera till mig själv.
Hade ett halvblod med gammal hederlig svensk stam, flyttade under september och sådeles fick hästen mycket mer bete. Tänkte inte på det, det var ju sent på året och han hade aldrig haft problem tidigare.
Mycket riktigt blev hästen halt (tänkte f*n inte en till kotledsinfektion) men det var hovbensrotation (fång) jag såg ut såhär :eek:
Han fick smärtstillande och efter en månad var vi i gång igen.
Fick tyvär ta bort honom fyra månader senare pga upprepande kot och knäledsinfektioner. :crazy:

Sv: Fånghästar

Jag har ett sto (arab) som fick fång i våras samt nu i början av September men hon är nu återställd och ohalt, lever rövare i hagen utan problem. Visst är jag orolig att hon ska bli dålig igen men det är inget jag kan gå o tänka på hela tiden för då skulle jag bli tokig. Så visst går det att få en fånghäst smärtfri det tror jag, men det kanske inte går på alla, det beror nog på hur allvarligt det är. Skulle min häst bli så dålig att hon inte går att få smärtfri så skulle jag nog överväga o ta bort henne.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 186
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 227
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka