Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 716
S

smocke

Jag förstår inte skillnaderna. Om hästen har fångkänning så har den inte fått fång än, eller? Var drar man gränsen mellan "känning" och fång. Hur avgör man vad som är vad, eller är det bara olika benämningar?

Sv: Fångkänning eller fång?

Jag tycker inte att ordet fångkänning är bra, för det känns vilseledande. Ett fånganfall är ett fånganfall, men har man tur kan man häva anfallet snabbt. Det är väl antagligen det som en del kallar för "fångkänning".

Och jag håller med skribenterna ovan. Utifrån vad jag kan om fång och vad jag har fått lära mig så finns det inget som man kan kalla för en 'fångkänning' - ändå används ordet så flitigt...

Jag antar att en sk fångkänning är ett fånganfall som inte ställer till så mycket skada i hovarna på hästen och att ägaren upplever den som oöm/ohalt relativt omgående? Men ändå är skada skedd och man ska behandla hästen som just vad den är, en häst som har fått fång.

Ibland kallas det väl fångkänning om hästen uppvisar lättare symptom som kanske inte behöver vara fång -tex puls, varma hovar osv. Det kan dom ju få utan att det är fång men man blir ju alltid orolig för fång i första hand och "behandlar" hästen som om den ev har ett fånganfall.

Sedan är det ju egentligen inte rätt benämning men jag tror att man ofta säger så om just de diffusa symptomen.

Hovslagaren kan när han skor även ibland berätta att din häst har haft ett fånganfall för flera veckor sedan som du kanske inte uppmärksammat.

Jo.... det vet jag :-) Fast personligen har jag sluppit höra något sådant ;)

Men det exemplet jag tog upp ang "fångkänning" har däremot hänt mig två gånger. En häst som stått med puls och lite värme och eftersom jag har haft min första fånghäst nu i vintras så har jag såklart reagerat och fått ut min hovslagare -det har ej varit några svårare "anfall" som krävt veterinär men jag har ändå ställt på box och som sagt tagit ut hovis -man blir rätt överkänslig med en fångerfarenhet i ryggen. :crazy:

Då har hovis sagt just det, han kan inte avgöra om det är ett påbörjat fånganfall eller bara lite värme/puls -av någon annan orsak. Nu var det inte fång i dessa fallen heller. Men det närmaste man kommer på att kalla det för är "fångkänning" pga symptomen.

Jag förstår inte skillnaderna. Om hästen har fångkänning så har den inte fått fång än, eller? Var drar man gränsen mellan "känning" och fång. Hur avgör man vad som är vad, eller är det bara olika benämningar?

Huvudvärk v.s. migrän.

Huvudvärk v.s. migrän.

Jag förstår inte hur du menar, hade varit intressant att veta om du menar ngt mer än att en fångkänning (om man nu tycker att det finns ngt som heter det vilket jag nästan förstår det som att du gör) men att den är betydlig mindre allvarlig än ett fånganfall.

vilken mening - ursäkta

Då tolkar jag det som att du menar att det finns fångkänning (som man bara tar "något" för) och ett "riktigt" fånganfall? Jag förstod nämligen inte heller din liknelse huvudvärk vs. migrän. Inget av dessa är ju särskilt allvarliga, dvs ger inga större men, även om det ena är mycket mer smärtsamt än det andra. Så, nej, jag hänger inte med i hur du menar.

I andra länder graderar man fånganfallen- hur pass det påverkar hästen.

här jämnställer jag fångkänning med smygande fång. Kanske en etta på en femgradig skala där den står i fångposition eller t o m ligger ner vid fem.
Det sista går inte att missa- enkelt att diagnosticera.
en 2- lätt anfall.

Antingen har hästen fång eller så har den inte fång, nån kännig borde ju inte finnas

Det bör ju finnas ett stadie mellan frisk och fullt utblommat fånganfall, jag har alltid tolkat det så när det talas om fångkänning att det så att säga är fång som påbörjats men inte blommat ut i ett fullt fånganfall. Tex om hästen gått x antal timmar till på gräset som påbörjade ett anfall hade den fått fång men tack vare att den inte gjorde det så fick den bara lätta symtom som hävdes direkt igen.

Om man skall köra liknelsen med migrän (som jag själv är drabbad av) så känner man att anfallet är på gång (genom en malande huvudvärk eller känselbortfall) gör man då ingenting ja då har man snart ett migränanfall. Men tar man bort den utlösande faktorn (jag är tex känslig för starkt solljus) och går in och tar en tablett och vilar i ett mörkt rum så blir det inget migränanfall av det utan det blev bara huvudvärk. Jag skulle nog gissa att samma sak gäller fång om man har turen att upptäcka redan de första små symtomen så att det inte blommar ut till ett fånganfall.

Hovslagaren kan när han skor även ibland berätta att din häst har haft ett fånganfall för flera veckor sedan som du kanske inte uppmärksammat.

Nä, och det är väldigt vanligt om hästen är skodd! Då maskeras fången ganska mycket eftersom den inte känner så mycket i hovarna. Därför kan det vara väldigt långt gånget på en skodd fånghäst. Fortsätter man sedan sko en sådan här häst så går hela läkningsprocessen sakta eftersom en skodd hov växer mycket långsammare än en barfotahov.

En barfotahov växer tre gånger så fort som en skodd.

Ja lite så skulle man kunna säga att det är. Uppmärksamhet är A och O! Man ska kunna upptäcka om hästen har fång i tidigt stadium. Varma hovar och puls är tidiga tecken.

Ett fånganfall börjar upp till 48 timmar innan vi ser några som helst yttre tecken. Kunde man i det stadiet häva processen med rubbad tarmflora osv skulle man kanske kunna prata om känning , men inte annars.

Du får nog prata med veterinärer om hur sant det är.

Däremot om hästen är så hårt nedverkad/ sliten så sker snabbare tillväxt- just för att "cirkulationen" kan bli övermättad- blödningar.

Vi som vill rida våra hästar ganska mkt sätter skydd på hovarna- som man har gjort i alla tider- för att de inte ska behöva gå o ömma.

Skillnaden på hovisars barfotaverkning o "barfotaverkare"- ( som för övrigt kommer att bli förbjudna att idka verksamhet) är att hovisar ser till hela hästens behov o lämnar slitmån o inte raspar bort hela det hårda av hovväggen som just är till för att skydda hovens mjukdelar.
Det ska hinna växa ut så pass mkt att den inte blir öm hela tiden.

En del som verkat enligt barfotafolket märker inte ens att hästen ÄR öm!

Sen kan många unga, avelsdjur samt sparsamt ridna hästar klara sig utan skydd- som de gjort i alla tider.
Numera finns det dock lag på att halkskydda hästen. Hoven fungerar inte som en sugkopp som den "forskning" du har blivit såld på visar.

Inte sällan säljer dessa barfotaboots. *mer pengar i fickan*
Jag kan tycka- om man har verkat rätt ska hästen kunna gå utan dessa.

Inte sällan säljer dessa barfotaboots. *mer pengar i fickan*
Jag kan tycka- om man har verkat rätt ska hästen kunna gå utan dessa.
Jag tycker som du, kan hästen inte gå utan boots så kan den inte gå barfota. Har man inte misslyckats då i verkningen eller stirrar man sig blind på hur bra barfotagång för just denna häst är?

Jag tycker som du, kan hästen inte gå utan boots så kan den inte gå barfota. Har man inte misslyckats då i verkningen eller stirrar man sig blind på hur bra barfotagång för just denna häst är?

Långt ifrån alla barfotahästar har boots :rofl:. Det kan vara ett hjälpmedel om man bestämt sig för att ta av hästen järnskorna och börja övergå till barfotagång. Dessutom så håller ett par boots väääldigt länge!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 492
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 426
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31