Bukefalos 28 år!

Fångläger med eritreaner i Sinai

Skjøldur

Trådstartare
Dom har pratat ganska mycket om det på nyheterna på sistone. Beduiner i Sinai som hittat ett sätt att tjäna stora pengar. Tillfångata flyktingar från Eritrea som har släktingar i västvärlden. Tortera dem och våldta dem (även män våldtas) medans släkten hör det i telefon och pressa som på pengar för att dom ska släppa den fångna. Till och med småbarn torteras. Dom bryr sig inte om ifall en och annan dör innan släkten fått ihop pengar. Det är inga småsummor utan motsvarande 250 000 svenka kronor eller så per fånge. En lössläppt berättade att lösensummorna hade betalats för honom och en annan kille. Då släppte man ut dom och pekade mot israliska gränsen och sa åt dom att gå dig själva. Kompisen var så svag att han dog på väg dig. Det här elendet har pågått i flera år men myndigheterna i Egypten har inte gjort något åt saken. Jag antar att det beror på att det inte är egytiska medborgare som drabbas. Det här gör mig upprörd. Tänker som så att om inget görs nu så kommer "metoden" att sprida sig runt om i världen. Finns säkert fler än beduiner som skulle kunna tänka sig att tortera "värdelösa" flyktingar för att få en massa pengar! Så hur påverka? Amnesty har tagit upp saken med egypten tycks inte lyssna på den. Kanske har beduinerna mutat polisen där, eller inte vet jag.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Jag reste en del i Egypten före den gamla regimen föll, och de var stenhårda mot sitt folk, mycket vapenskrammel och hårda tag, skjut först och fråga sedan, långa fängelsestarff, men också mot just liknande grupperingar som då hölls i schack. Det har ju genom åren varit en hel del angrepp och även turister har fallit offer vid terroristdåd eller vad man ska kalla det. Jag tror att det negativa med att en såpass "stark" eller grym, regim faller är att sådant här släpps fritt... Det finns alltid grupperingar som letar efter plats och tillfälle. Våld föder våld.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Hur man ska kunna påverka vet jag inte. Hörde om detta på radio för någon månad sedan och de som drabbas hamnar verkligen i ingenmansland. I repotaget intervjuades svenska medborgare som blivit kontaktade av kidnappare som krävde pengar för att släppa deras släktingar. Svensk polis kunde inget göra och inte heller UD hjälpte till eftersom de kidnappade inte var svenska medborgare, Egyptens polisväsende gjorde - precis som du skriver - inte heller något.

Det är så himla vidrigt... :(
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Vidrigt var ordet..! Det finns nog inte så mycket att göra annat än att visa att den här frågan betyder någonting för oss genom protester och media. Vi måste få politikerna att vakna och agera, för ensam har du ingen makt, men tillsammans kan vi ställa krav på dom med makten. Frågan är om intresset för frågan är stort nog...?
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

det är lätt att säga att man ska göra ngt.

men vad jag förstod hölls de fånga i otillgängliga områden i Sinai.Deras egen hemmaplan. det handlar om fattiga förtryckta klaner som hittat ett sätt att mjölka flyktingleden från Afrika till Europa.
den på sikt enda vägen att stoppa detta är nog att flyktingleden ändras eller upphör.

detta att ge sig på handelsleder och vandrare har en urgammal tradition i området och nu pga flyktingar som har släktingar i väst så öppnas nya möjligheter.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Fy fan , en av mina bästa kompisar när jag var ung var en kille från Eritrea, han hade flytt ensam därifrån när han var 12 år , var gerillabarnsoldat .....han har berättat riktiga skräckhistorier , man tror inte det är sant ....tyvärr har jag tappat bort honom men tror han är i Australien numera...Fruktansvärt :(
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Ja, Pelle P. De kanske lärde sig av oss européer och vår slavhandel?
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Sssscccchhh! Jag vet, men jag trodde inte att Pelle P skulle vara tillräckligt bildad för att veta det eftersom hen klämde ur sig nåt så korkat. :sneaky:

Men du har i viss mån rätt, det var stora problem med nordafrikanska kapare som kidnappade européer fram till 1800-talet.

Å andra sidan hade ju vi trälar under tidig medeltid. Det är ju väldigt många kulturer över hela världen som har ägnat sig åt slavhandel och kidnappningar genom historien.

Det var vidrigt då och det är vidrigt nu.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Sssscccchhh! Jag vet, men jag trodde inte att Pelle P skulle vara tillräckligt bildad för att veta det eftersom hen klämde ur sig nåt så korkat. :sneaky:.


Så bara för att du uppfattar en användare som korkad och obildad så lockar det dig att skriva en svarspost som får dig att framstå som lika korkad och obildad?

Det låter antingen som en efterhandskonstruktion eller som en effektiv metod att sänka standarden på forumets inlägg.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Sssscccchhh! Jag vet, men jag trodde inte att Pelle P skulle vara tillräckligt bildad för att veta det eftersom hen klämde ur sig nåt så korkat. :sneaky:

Men du har i viss mån rätt, det var stora problem med nordafrikanska kapare som kidnappade européer fram till 1800-talet.

Å andra sidan hade ju vi trälar under tidig medeltid. Det är ju väldigt många kulturer över hela världen som har ägnat sig åt slavhandel och kidnappningar genom historien.

Det var vidrigt då och det är vidrigt nu.
Bildad eller ej ,men vi lärde oss av historien,och utvecklades.
Det brukar definieras som en form av bildning.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Men kriminella har vi fortfarande gott om. Och rasister, för den delen.

Det är ju inte så att araber som kollektiv (för jag antar att det är det du menar med "Ali Babas ättlingar) är ansvariga för kidnappningarna. Utan det är en grupp kriminella beduiner i Sinai.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Sssscccchhh! Jag vet, men jag trodde inte att Pelle P skulle vara tillräckligt bildad för att veta det eftersom hen klämde ur sig nåt så korkat. :sneaky:

Men du har i viss mån rätt, det var stora problem med nordafrikanska kapare som kidnappade européer fram till 1800-talet.

Å andra sidan hade ju vi trälar under tidig medeltid. Det är ju väldigt många kulturer över hela världen som har ägnat sig åt slavhandel och kidnappningar genom historien.

Det var vidrigt då och det är vidrigt nu.

synd för dig då att just Pelle P inte alls är korkad...
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Men kriminella har vi fortfarande gott om. Och rasister, för den delen.

Det är ju inte så att araber som kollektiv (för jag antar att det är det du menar med "Ali Babas ättlingar) är ansvariga för kidnappningarna. Utan det är en grupp kriminella beduiner i Sinai.
Upplysningsvis var berättelsen om vedhuggaren Ali Baba och de 40 rövarna, en av sagorna ur tusen och en natt.Jag tror inte han var islams ursprung.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Det vet jag också.

Så vad menar du med Ali Babas ättlingar då?
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

"Ali Baba" används emellanåt som rasistisk och generaliserande omskrivning när man talar om araber och muslimer. Så då är det väl inte konstigt att man ser rasism i det.

Jag såg rasism i det, jag såg rött och reagerade barnsligt. Fine.

Om du kan förklara vad du menade kanske jag till och med ber om ursäkt.
 
Sv: Fångläger med eritreaner i Sinai

Jag behöver ingen ursäkt.
Jag tillhör inte det kränkta folket,de som t.o.m. anser sig kränkta av att inte blivit kränkt någon gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp