Får dom vara ute i Tyskland?

tinafinis

Trådstartare
Inom ridsporten i Tyskland får hästana knappt vara ute i hage pga skaderisk har jag hört talas om.
Vet inte hur mycket detta stämmer.
Men hur är det med travarna? Får dom vara ute i hage nåt??

Sv: Får dom vara ute i Tyskland?

Läste i tidningen Ridsport för ett par år sedan en artikel om hur dom svenska "storfräsarna" hade för rutiner i stallet.

Ja..du...inte var det lång stund som pållarna var ute...nä. Skaderisk kallades det för. När väl hästetn fick gå ut så gick dom i minipaddockar med fullständig säkerhetsutrustning.
Detta försvarades med att dom reds i stället.

Så inte behöver man kolla hur Tyskarna har det. :angel:

Det är väl som allt annat. Det finns folk till allt i alla länder.

AM

Jag har ingen aning om hur det är i "allmänhet" bland travfolket i Tyskland. Jag var dock på studiebesök på Schockemöhles anläggning -94 (börjar känna mig gammal...) och där gick då unghästarna i stora gruppboxar. I hade släpptes de ut när det var dags för mockning med traktor. De släpptes då i en liten fålla där alla stolpar var vadderade med bildäck, eftersom de tumlade om rätt ordentligt när de kom ut. Det var tydligen relativt vanligt med benbrott o dyl vid utsläppen, men man ansåg att lite svinn fick man räkna med.
Vet inte alls hur den anläggningen sköts idag.

fast en tränare på min hemma bana har sina hästar ute max 2-3 h om dagen på grund av hagbrist. tycker man kan skära ner i antal hästar då eller flytta från travbanan. :(

Jag vet en som för tre år sen hade två hagar till 10-12 hästar.

Den hästen jag kollade på gick ut några timmar de dagar den skulle gå jobb.

Jag har nog sett båda sidor (i sverige då..:crazy:) känner några som tar in sina hästar kl 12 varje dag (för dom måste kissa och äta lunch) samma personer är livrädda för att ha hästarna ute om det regnar eller blåser...:eek:

känd travprofil; hästarna ute mellan 07.00-15.00 inne HELA dagen söndag.... annars rätt bra hagar och hästarna får vara ute mycket på sommaren.

ofta är det väl så att man måste ta in hästarna tidigt om man ska på trav och ingen kan ta in dom åt en... det är ju lite sådär med att ta in hästarna när man kommer hem nån gång efter tolv på natten...:grin:

Att hästarna inte kan vara ute pga. skaderisk tycker jag är bullshit och djurplågeri. Klart som faan dom slår sönder sig när dom äntligen får komma ut en liten stund... det finns så många konstiga tankar kring hästhållning tycker jag....

Senast ändrad:

fast 7-15 ser jag inga problem med? :crazy:

vi har jättestora fina hagar till våra, men de får vara ute olika länge varje dag beroende på hur dagen ser ut för dem. ibland ute heldag (7-15/16), ibland 7-12, ibland 12-15/16.

mina funderar var just kring tyskland då jag hade hört att deras fina ridhästar inte fick vara ute i hagar.
Om vi bortser från sverige, där hästarna över lag får vara ute mycket, hur är det i frankrike? Är hästarna ute i hagar där?

När jag jobbade på gelsenkirschen -95 var det en blommande bana (fullt i alla stallar) då delade vi 4 stall på en hage.. :(
Sen hade vi en varsin hage låååångt bort, vilket var nästan omöjligt att hinna gå till...

Jag tror inte du kan generelisera på det sättet.
Groisbois (stavning?) till exempel, det är väl allmänt känt att det inte finns en enda hage på den anläggningen? Men på landsorterna får de ju troligen vara ute.
När jag jobbade på Irland var hästarna ute en timme på söndagarna. Max.... I just de stallen jag var i... Sedan fanns det andra hästar av andra raser som gick ute dygnet runt... Tror det är ganska mycket som i Sverige överallt, d.v.s det beror helt på vilken anläggning du är på, hos vilka typer av hästar, inom vilken gren och vilken tränare / ryttare....

Jag vet inte just hur det är med travhästarna men med hopphästarna stämmer det många ggr..

I frankrike har jag varit och där var alla hästar ute, många körde också med lösdrifter, detta dock i Normandie, men då var vi och hälsade på flera stora tränare, och alla var ute. Var dock i ett stall och där var alla inne tror inte dom hade nån hage alls.... det var hos en hingsthållare.

ps. 7-15 tyckte inte jag heller var dumt, ville bara visa på att det finns stortränare som vill ha sina hästar ute...:grin:
det som jag inte gillade var att hästarna tod inne en hel dag...

Vara gar ute varje dag fran 7 tills de jobbar och tillbaka ut whenever till 18.
Stora fina grashagar med gott om utrymme att busa, springa och inte mist ata!
Tycker om att ha dem pa losdrift under sommar halvaret men det blir mestadels hastar med "problem" tex iar: boxvandrare, anorektiker (2 bodde tillsammans) korsisar etc.
Nar det ar ruskvader (runt nollan, pisseregn och snal blast) gar de oftast bara ut nagra timmar pa formiddan men man kan tydligt se att de inte uppskattar friheten framfor en varm box sadana dagar.

Pa traningscentrerna ar det varre daremot. Tex Mohawk har en (!) sandpaddock ala rundcorrall for alla hastar att dela pa. De flesta andra ser lite battre ut men det ar ju anda mkt limiterad turnout.

Jag tror det kvittar vart i varlden man ar (i stort sett) det kommer anda vara den individuella tranrens asikter och mojligheter som styr hur mycket krakarna far ga ut.

Idag finns det faktiskt en hel del hagar på Grosbois om man jämför med när jag jobbade där 1991, då fanns det 8-10 hagar, uppskattar att de var ca 25-30 meter i en sida och kvadratiska. Då hade Stig och Peter Engberg tre av dessa hagar, de hade då två borgar. Har inte räknat antalet hagar på Grosbois idag, men en grov uppskattning är någonstans över 50 st i alla fall. (Antalet boxplatser är nog ca 1600)

Många stall hyr/lånar dessutom hagar av de tränarna som inte är på Grosbois just då, på sommaren är oftast inte Grosbois mer än halvfullt, då kan det bli ganska långt till hagen och man kör dem i hästbussen till hagen, eller att man åker med någon som är ute och kör häst.

Men på Grosbois vill man gömma hagarna, de tycker att det är fult, man planterar häckar så att staketen inte syns så bra och man bygger dem gärna in mellan borgarna så att de inte syns så mycket av dem. I flera står även små vindskydd, tror att de flesta nyttjar sina hagar dygnet runt för att så många hästar som möjligt ska få några timmar i hagen. Har också sett att en del drar en eltråd genom sin kvadratiska hage för att få fler hagar. Men helt klart har hästarna där väldigt lite tid i hagen och många går nog inte alls i hagen. Skötarna har oftast inte lika många passhästar där som här hemma och det är ganska vanligt att hästar körs/rids två gånger per dag.

Har inte sett något av tysk travsport, men haft kompisar som gjort praktik hos meriterad tysk hoppryttare. Ingen hage, massor av kraftfoder och en kaka 1-2 kg grovfoder gällde på det stället. Det är dock snart 20 år sedan.

Ok, tja, jag har aldrig varit där. Det står ju dock i alla tidningsartiklar att det inte finns hagar där.

Känner för övrigt igen det med grov vs kraftfoder. Så hade galoppörerna på Irland det också...

Jag har avrit mycket ti tyskland, stuteri med emra och jag har sett mer hästar på utedrift än att dom ska vara inne.
Och travhästar, håller på med trav.. Det är olika men på wången är dom ute mellan 7-12 vilket jag tycker är alldeles för lite men men..

har nyligen varit på Grosbois på praktik och det är ju olika i olika stall hur hagsystemet fungerar. Många har en (vissa till och med två) hage som de får hushålla med, och där jag var gick ungefär 3-4 hästar i hagen varje dag. det rörde sig ungefär om 3-4 timmar, och med ett stall på 12 hästar så kan inte alla gå ute varje dag. Detta "kompenseras" ofta med att man kör motion många dagar i veckan, är ute och skrittar mycket, betar hästarna för hand, och en del stall har skrittband som hästarna får gå på.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 943
Senast: 13579vas
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 017
Senast: Nota
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden