får en häst starta..?

Ballerina

Trådstartare
..om den blivit dömd till att kvala om för otillräckliga prestationer efter att ha blivit diskad i sin senaste start och redan innan det loppet var anmäld till ett annat lopp? eller stryks hästen då och måste kvala iaf?

hoppas nån förstår mitt flummande :angel:

Sv: får en häst starta..?

..om den blivit dömd till att kvala om för otillräckliga prestationer efter att ha blivit diskad i sin senaste start och redan innan det loppet var anmäld till ett annat lopp? eller stryks hästen då och måste kvala iaf?

hoppas nån förstår mitt flummande :angel:

Antar att den måste kvala om, om jag fattat rätt :confused:

ja menar alltså såhär...

hästen har varit diskad för många gånger på dom senaste starterna och måste därför kvalas om. Det beskedet får hästen efter sin senaste start. Men hästen var redan innan det loppet anmäld till ett lopp till.
Får hästen starta i det loppet eller går "kvalandet" före och stryker hästen?

ja menar alltså såhär...

hästen har varit diskad för många gånger på dom senaste starterna och måste därför kvalas om. Det beskedet får hästen efter sin senaste start. Men hästen var redan innan det loppet anmäld till ett lopp till.
Får hästen starta i det loppet eller går "kvalandet" före och stryker hästen?

Det logiska borde vara att den stryks och kvalas om.

okey. någon som vet om det står om något sådant i tävlingsreglementet?

Hästen får inte starta i något lopp innan den är omkvalad..
hästen blir följdstruken som det så fint heter, ifrån det lopp han redan är anmäld till..

Urdrag ur reglementet

33§
Konstateras före lopp att häst ej är startberättigad, skall den ej tillåtas starta.
Om startanmäld häst stryks av veterinära skäl eller ådöms startförbud, gäller följande;
- Häst följdstryks i de program i Sverige eller andra länder som den eventuellt redan är intagen i.

Jag hittade inte 2007's reg (nyss flyttat) så detta är från 2006, men jag antar att förändringarna inte är påtagligt förändrade till i år.

kom på en ny fråga och vill inte göra en tråd till, så jag testar här igen!

om hästen blivit distanserad i lopp så står det ju 0 dist i resultatet. Räknas det som en "godkänd" start?

tacktack ! :)
kan behöva repetera reglementet med jämna mellanrum så man inte helt glömmer bort allt! (har ju ingen starthäst just nu)

hur många godkända starter måste dom ha på dom senaste 5 för att inte bli tvingade att kvala om?

Tidigare var det 2, nu är det ändrat. Jag tror att det är 2 med tillägget att de får inte ha 3 ej godkända i rad.

Alltså raden
5
4
d
d
d
=kval, den var ok innan ändringen.

så om hästen har t.ex. den här raden:

5
4
d
0 dist
d

då måste den kvala om innan den får starta igen?

Senast ändrad:

Ja, om jag förstått rätt.

Jag fick köra kval med en som hade:
6
dg
dg
dtr1
dg

Det var retligt! :D

ny fråga i tråden !

måste en häst med denna raden kvala om?

d
0 dist
d
k
d

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 058
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka