Får inte igång DVD-spelaren

Saybia

Trådstartare
Har en Philips DVP630/02 dvd-spelare, såg film tidigare i dag och lät dvd-skivan vara i och stå på MENU, stängde bara av tv:n. Nu när jag slog på tv:n så blinkade bilden och på dvd-spelaren blinkar power-knappen som att den slås på och av med nån sekunds mellanrum, den svarar varken på om jag trycker på fjärrkontrollen eller på själva spelaren. Vad kan ha blivit fel och hur kommer jag tillrätta med detta? helst skulle jag ju vilja kunna andvända dvd-spelaren men skulle inte det gå så vill jag ju i allafall ha ut skivan som sitter i :crazy:
Har testat dra ur och sätta i kablar ifall det skulle vara glapp nånstans, även testat med en annan scart-kabel.

Sv: Får inte igång DVD-spelaren

Har du testat att dra ur strömkabeln också och låta strömmen vara ur ca 15 minuter?

Ja strömkabeln har varit urdragen i flera timmar men det hjälpte tyvärr inte.

Tycker det är så konstigt, vanligtvis behöver jag trycka AV på fjärrkontrollen till tv:n för att dvd:n ska få bild (händer absolut inget annars) men nu så spelar det ingen roll om jag trycker AV eller inte, så fort jag sätter i kontakten till dvd-spelaren i eluttaget så trycks bilden av och på, av och på, av och på i takt med att standby/power knappen på spelaren blinkar. Varken fjärrkontrollen till dvd-spelaren eller till tv:n får någon kontakt, det är som att det låser sig. Fattar ingenting :confused:

Funderar på hur jag ska bära mig åt, måste väl kanske köpa en ny dvd spelare om inte detta går att få ordning på så jag får väl bryta sönder denna spelare för att få ut skivan som sitter i... hade det varit en vanlig dvd-film hade jag kanske inte brytt mig så mycket men skivan som sitter i är 3:e skivan i en dvd-box.

Funderar på hur jag ska bära mig åt, måste väl kanske köpa en ny dvd spelare om inte detta går att få ordning på så jag får väl bryta sönder denna spelare för att få ut skivan som sitter i...

:eek: Bryta sönder? Kan du inte lämna in den nånstans? Eller först och främst kontakta Philips support?

Den har några år på nacken så jag tror inte det lönar sig att lämna in den nånstans, då blir det nog billigare att köpa en ny. Men jag har i allafall kontaktat Philips support så får se om de har någon lösning på problemet.

För att få ut skivan brukar det finnas ett evakueringshål på släden.
Vik ut ett gem och peta in det i hålet så åker släden ut.

Hey - fick du nån ordning på det här? Min DVD (också en Philips DVP 630/02) har nämligen drabbats av exakt samma symptom! :cry: Hur ska jag nu kunna se Harry Potter?

(Fick evakuera Halvblodsprinsen genom att dra med en stygnsprättare i en skåra undertill.)

OKej, svarar på mig själv ifall fler drabbas av detta. Googlade lite mer igår kväll och hittade att det här är ett vanligt Philips-fel som går att åtgärda med en lödkolv och en ny liten mojäng.

Nästa problem: vad fasen ska man som svensk köpa om man ska ha en sån här?
elecrolytic capacitor that says 1000u (the 'u' is actually a lower case greek 'mu') with a voltage greater than or equal to 16v (this is not calculated: it's simply what others have reported success with. I couldn't find one and used a 35V one instead). You should be able to find one that looks somewhat similar to the damaged one (it might be a little bigger or smaller, but you'll want the same basic shape)

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor
En sån här! Heter nog elektrolytkondensator på svenska. Finns en blid här,http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator, ungefär i mitten. Enklast är kanske att leta upp den trasiga i DVD-spelaren och ta med till affären kanske? Jag tror dock att det, som även syns på den undre bilden ska stå μF efter 1000 på den och inte bara μ, då F är själva enheten Farad och μ bara berättar att det är mikroFarad det handlar, typ som milli i millimeter. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka