Bukefalos 28 år!

Får kvinnor lika bra vård som män? (utbruten från Underlivsplastik)

Pilot

Trådstartare
Ja. Det får de absolut. Många män nekas också annan lösning när de har problem och rekommenderas salva att smörja med. Allt har inte att göra med att man råkar vara kvinna, snarare skulle jag se det som han faktiskt sa det här med nervskador (OCH att det är kostsamt, man vill spara pengar i regionerna).

Tyvärr bara att smörja och sedan återgå till gyn som skickade remissen och be honom om att skicka ytterligare en eftersom problemet kvarstår och är outhärdligt.
Det är kl att män inte alltid får den hjälp de behöver, men visst har det stått en del sista tiden om vilken skillnad det är för kvinnor att behandlas av män vs kvinnor? Det stod ju tex om riskerna vid.

Annars håller jag med om det nedersta stycket, TS smörj in och så har du testat det så kan ingen säga något om det.
 
Det är kl att män inte alltid får den hjälp de behöver, men visst har det stått en del sista tiden om vilken skillnad det är för kvinnor att behandlas av män vs kvinnor? Det stod ju tex om riskerna vid.

Annars håller jag med om det nedersta stycket, TS smörj in och så har du testat det så kan ingen säga något om det.
Jag har svårt att förstå din text lite grann, kanske fattas lite text? Riskerna vid?

Det är bara rätt tröttsamt att så fort en kvinna nekas hjälp handlar det liksom om att hon är just kvinna. Det behöver det inte göra. Män nekas också, faktiskt, men det talar man heller inte högt om, det är OCKSÅ genant att ha problem för en man.

Det är ett problem för den drabbade oavsett kön den har, men man behöver inte hävda att beslutet fattades JUST pga könet.
 
Jag har svårt att förstå din text lite grann, kanske fattas lite text? Riskerna vid?

Det är bara rätt tröttsamt att så fort en kvinna nekas hjälp handlar det liksom om att hon är just kvinna. Det behöver det inte göra. Män nekas också, faktiskt, men det talar man heller inte högt om, det är OCKSÅ genant att ha problem för en man.

Det är ett problem för den drabbade oavsett kön den har, men man behöver inte hävda att beslutet fattades JUST pga könet.
Fast om du googlar lite snabbt kommer du inse att kvinnor inte får lika bra vård som män.
 
Jag har svårt att förstå din text lite grann, kanske fattas lite text? Riskerna vid?

Det är bara rätt tröttsamt att så fort en kvinna nekas hjälp handlar det liksom om att hon är just kvinna. Det behöver det inte göra. Män nekas också, faktiskt, men det talar man heller inte högt om, det är OCKSÅ genant att ha problem för en man.

Det är ett problem för den drabbade oavsett kön den har, men man behöver inte hävda att beslutet fattades JUST pga könet.
Ja, alltså min telefon är skit egentligen, hoppar och hittar på egna ord.

I förra veckan skrevs det bla. om kvinnor som opererats av en manlig doktor löpte större risk för komplikationer än om de opererats av en kvinnlig.

Jag håller med om att där ett problem om att patienter inte tas på allvar.
Men det har ju skrivits en hel del om kvinnor som tex får problem efter graviditet där de inte fått den eftervård de skulle behövt.
 
Ja, alltså min telefon är skit egentligen, hoppar och hittar på egna ord.

I förra veckan skrevs det bla. om kvinnor som opererats av en manlig doktor löpte större risk för komplikationer än om de opererats av en kvinnlig.

Jag håller med om att där ett problem om att patienter inte tas på allvar.
Men det har ju skrivits en hel del om kvinnor som tex får problem efter graviditet där de inte fått den eftervård de skulle behövt.
Att kvinnor inte får den eftervård efter graviditet som de förtjänar har varit ett problem i många herrans år tyvärr och säger jag inget om.

Jag har inte läst det om kvinnor som opererats av män, det har jag missat. Förvånar mig visserligen inte egentligen.

Men det betyder ändå inte att bara för att en kvinna får ett nej så hade det varit skillnad om hon varit man, jag vet att män nekas ofta så det sker alltså också.
 
Att kvinnor inte får den eftervård efter graviditet som de förtjänar har varit ett problem i många herrans år tyvärr och säger jag inget om.

Jag har inte läst det om kvinnor som opererats av män, det har jag missat. Förvånar mig visserligen inte egentligen.

Men det betyder ändå inte att bara för att en kvinna får ett nej så hade det varit skillnad om hon varit man, jag vet att män nekas ofta så det sker alltså också.

Det är väl belagt att kvinnor får sämre vård i större utsträckning än män. Det gjordes en hel jämställdhetsutredning kring vård och genus för några år sedan som visade tydligt på det. Det gäller alltifrån bemötandet av sjukvårdspersonal till diagnostisering och behandling.

Det är liksom ingen som påstår att män inte nekas alls. Det som påstås är att kvinnor generellt får sämre vård, vilket alltså tyvärr också är sant. Kvinnohälsa ligger efter i prioriteringarna. Så jo, man kan gott påstå att hade det varit en man, så hade chansen för bifall varit högre.
 
Det är väl ganska väl belagt att det finns flera olika faktorer som ökar risken att inte få en adekvat vård, varav en är kön. Ligger ingen motsättning i att könet talar till ens nackdel, samtidigt som fler individer kan vara drabbade av andra nackdelar. (och några kan vara drabbade av fler sådana nackdelar än andra; om jag inte missminner mig blir utfallet lite olika beroende på vilken vård det handlar om också)
 
Det är väl belagt att kvinnor får sämre vård i större utsträckning än män. Det gjordes en hel jämställdhetsutredning kring vård och genus för några år sedan som visade tydligt på det. Det gäller alltifrån bemötandet av sjukvårdspersonal till diagnostisering och behandling.

Det är liksom ingen som påstår att män inte nekas alls. Det som påstås är att kvinnor generellt får sämre vård, vilket alltså tyvärr också är sant. Kvinnohälsa ligger efter i prioriteringarna. Så jo, man kan gott påstå att hade det varit en man, så hade chansen för bifall varit högre.
Jag har inte påstått motsatsen alls och är fullt medveten om att det görs skillnad på kvinnor och män i vården, samt skillnader på utbildning och annat med. Helt klart. Jag har skrivit arbete om det på min utbildning.

vad jag reagerar på är kommentarer som

"Hade det varit en man så..." Det är en så vanlig kommentar här på buke, att så fort det går emot kvinnor något så poängterar man att det SÄKER berodde på att hon är kvinna och att det hade varit annorlunda om hon hade varit man. Det vet vi inte. Risken finns men vi vet inte. Jag tycker det är ett trist synsätt, bättre att försöka se det medicinskt. Det läkaren sa är inte alls otroligt eller konstigt, smörj och sök igen!

Jag ser en verklighet där män också nekas operation och "får en salva i näven", det förekommer precis som hos kvinnor, och det ville jag lyfta. Där salva är både förstahansdsval och tredjehandsval. Jag har varken sagt att det sker lika ofta, oftare elelr att det är mer synd om män. bara att det inte alls behöver ha varit annorlunda om hon hade varit man.
 
En man?

Jag jobbar på en vc. Jag skickar och tar emot remisser.
Vad har de här männen för problem då som så ofta får en salva i näven som hjälp? Jag tänker att en salva inte föranleder en remiss utan då måste du få reda på det på annat sätt??
 
Vad har de här männen för problem då som så ofta får en salva i näven som hjälp? Jag tänker att en salva inte föranleder en remiss utan då måste du få reda på det på annat sätt??
Men var inte det bildligt skrivet? Snarare än konkreta exempel?
 
Vad har de här männen för problem då som så ofta får en salva i näven som hjälp? Jag tänker att en salva inte föranleder en remiss utan då måste du få reda på det på annat sätt??
Menar du att @Enya ska sitta här och tala om vad hon skriver in i journaler för människor. Jag vet inte vem hon är men många av oss är extremt sökbara och att sitta och sladdra diagnoser på nätet inom det yrke hon jobbar är riktigt oprofessionellt.
 
Menar du att @Enya ska sitta här och tala om vad hon skriver in i journaler för människor. Jag vet inte vem hon är men många av oss är extremt sökbara och att sitta och sladdra diagnoser på nätet inom det yrke hon jobbar är riktigt oprofessionellt.
Då kanske @Enya skulle vara lite mer försiktig från början med att påstå saker hon fått reda på genom att skriva i journaler.
 
Då kanske @Enya skulle vara lite mer försiktig från början med att påstå saker hon fått reda på genom att skriva i journaler.
Så du menar att det är samma sak att skriva att även män, utifrån den erfarenhet man besitter, får samma svar som att gå in på enskilda diagnoser som du efterfrågar. Det första blir en oidentifierbar grupp medan det senare med lite otur kan identifiera en enskild person. Hur tänker du egentligen?
 
Vad har de här männen för problem då som så ofta får en salva i näven som hjälp? Jag tänker att en salva inte föranleder en remiss utan då måste du få reda på det på annat sätt??
Du vet uppenbart inte vad du talar om.
Och Google is your friend, det finns flera diagnoser som drabbar män, män kan ha många olika problem med sitt underliv, det är inte bara kvinnor som har monopol på det området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp