Får som markvårdare

J

joo

Hej! Vi har en undangömd vildvuxen plätt med meterhögt gräs/tistlar som vi vill öppna upp. Vi fick tipset att ha får där, vad har ni för invändningar/erfarenheter/approve?
Hur får man tag på lånefår i sörmland?ngn sida som hjälper till?
 
Ni kan ju annonsera efter får i en lokaltidning eller något. De är helt suveräna på att äta saker som andra djur inte vill ha och rensar verkligen upp.
 
Jag måste dock säga att mina får tyvärr är finsmakare. De äter inga tistlar och inte heller gräs som är allt för högt. De funkar dock bra för att hålla ner ratorna som hästarna lämnar efter sig.
Mitt råd är att om du vill att fåren skall beta där bör du nog slå av gräset först så att det inte är meterhögt - sedan lär de nog hålla gräset nere men tistlarna får du nog slå själv.
Alternativet är att släppa dem tidigare på året innan gräset har hunnit bli så högt.
Lycka till
 
Om du vill ha market rejält betad så finns det något som faktiskt är bättre än får... nämligen Highland Cattle... Helt suveräna... De betar ner allt inklusive buskar...
 
Kanske jag får spinna vidare på din tråd? Jag har också områden på gården där jag gärna skulle vilja ha några "röjare" och för växelbete med hästarna, men jag är i valet och kvalet över vad jag ska välja för djur, och om det öht är rätt att skaffa djur av det skälet.
Det där med att låna låter ju väldigt bra om det går, men lånar folk ut sina djur så?
Dom djur jag funderar kring är får, getter eller kor. Getter har jag hör är "bäst" på att ta sly och annat, men att dom är hemskt svåra att hålla innanför staketet.

Är några av dom nämnda djuren lämpliga att ha tillsammans med hästarna? Jag tänker främst vintertid med ligghall och foder? Eller ska dom ha eget boende?
Räcker det med två av nämnda djur, eller behöver flocken vara större?
 
Getter ar helt klart bast pa att roja sly och ogras. Dessutom ar de otroligt latta att skota om och varda.
Man ser ofta getter i stora stall utomlands, da de fungerar som sallskap och grasklippare.
En utav Irlands basta galopphastar aker ingenstans utan hans get. Geten bor i boxen med hasten, foljer med i lastbilen nar han transporteras, ar med pa alla tavlingar mm mm. Hasten blir hysterisk om geten inte ar med!!

Varan granne har getter tillsammans med hastarna i hagen, och de trivs bra tillsammans. I varas fick getterna bebisar (heter det kid???) och getbebisarna lekte med folen. Det var helt underbart att titta pa! :bow: :)

Den erfarenheten jag har av getter tillsammans med hastar ar bara bra. Mycket battre an med far. Vet flertalet hastar som jagar faren, men som later getterna vara ifred. Dessutom ater getterna mycket fler vaxter an vad ett far gor.
 
Kan bara hålla med dig, mina får är också finsmakare. Tipset är att låta hästar beta först och får efteråt och tistlar får man nog slå själv!

Loggan ( med 70 st får som inte vill rensa i hagarna som jag vill )
 
Det låter ju väldigt intressant! Getter är dom djur som verkar "roligast" tycker jag. Hur är det med instängslingen då? Rymmer dom inte väldigt lätt? Behöver man fler än en get om den går med hästarna?
 
Jag skulle nog ha i alla fall 2 getter. Det gar sakert bra med enbart en, men jag tror att det kanns bast for geten att inte vara ensam. Grannen har inga problem med att getterna inte haller sej i hagarna.
De har aven en speciell get-hage och dar ar det bara en trad med stangsel runt om, ca 40 cm over marken. Dar gar de sa fint och betar.
Det varsta med getter tycker jag ar att de inte ar speciellt gosiga djur, utan haller sej mest for sej sjalva. Men det kanske bara ar min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 227
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 533
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 441
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp