Bukefalos 28 år!

O

Orzon

Hur mycke hö skall ett får ha?
Jag vet en familj som har en liten flock får och jag tycker dom ser vanskötta (magra) ut. Och dom får väldigt lite hö och inget kraftfoder eller liknande att äta.
Men jag har ingen aning om hur mycke och vad dom ska ha.
Någon här som vet?
 
Sv: Får

Vet inte så mycket om får men kan tänka mig att det minsta dom behöver om dom går ute är hö/esilage i fritillgång. Vänd dig till din kommun med din oro och be dom kolla upp hur fåren har det, jag hade nog gjort det!
 
Sv: Får

det beror på vad det är för får...
lantraser klarar sig i regel på bara hösilage/ hö... våra får 1 kg var / dag ungefär... de får inte i sig mer... ( då är det kvar i höhäcken)
sedan får de lite kraft när de är dräktiga å digivande....
 
Sv: Får

Jag har köttras och de får fri tillgång på hö samt kraftfoder i olika mängd beroende på var i dräktigheten de befinner sig.

Ti_Ti
 
Sv: Får

Våra (dvs svärfars) får, äter kanske 1 eller max 2 kg var per dag. Kraftfoder får de endast då de har lamm (samt små mängder då de är dräktiga). Får äter inte jättemycket! (Vi har pälsrasfår).
 
Sv: Får

svårt att säga hur mycket dom ska ha, endel får kan vara svåra att hålla i bra hull. Vi ger våra får kraftfoder nån gång i veckan men det är inget dom behöver om dom inte är digivande eller högdräktiga. hömängden har jag aldrig mätt utan de får två gånger om dagen så pass mycket att de har chans att äta upp det mellan gångerna, oftast lämnar dom. trots det så har vi får som inte är så jätterunda i formen utan ser nästan magra ut, mellan revbenen och höftbenen blir det nästan som en insjunken grop. om man däremot kan se revben och höftben tydligt så är fåren ALLDELES för magra, så det beror på vad du tycker är magra får. sen misstänker jag att fåren går utomhus eftersom du har sett dem, då tycker jag att fåren borde ha fri tillgång på hö men det är inte något som måste finnas. det bästa vore nog om du pratade med ägarna, det finns även sjukdomar som gör att fåren magrar av väldigt snabbt.
 
Sv: Får

Men får kan ha en tendens till att se 'magra' och 'eländiga' ut i oerfarnas ögon med deras utåtstickande höftben- men det skadar aldrig att anmäla det om du anar onåd!
 
Sv: Får

Vi har en liten flock på fem får (jag ser att vi bor i samma område, så jag hoppas att du i ditt inlägg inte menar våra får ;)) och de får ungefär 3 kg per skalle (vilket i praktiken innebär fri tillgång då de inte åter upp allt hö som de får) plus havre och lite frukt.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp