Fara? Vad kan jag göra?

Men du har inte högt blodtryck!!
Det började med att jag var på akuten av annan anledning, då mätte de 154/85 och de ville att jag skulle följa upp det. Jag var hos VC (juni) sen och mätte 125/85 men fick inte träffa någon läkare men de tyckte det var lite högt och skulle be en läkare kontakta mig, vilket inte har hänt ännu. Jag ringde till VC förra veckan och fick hämta en mätare och ska fylla i tabellen, och där är vi nu. Jag har kontaktat en blodtrycksapp och ska få låna en mätare av dom, fylla i en tabell för att sen gå vidare.
Valde appen då det verkar vara lite snabbare handledning.
 
Grundfrågan är väl - mår du bra? Om ja behöver du inte bekymra dig, och varför då hålla sådan stenkoll på alla värden?
Mår du Inte bra bör du ringa vårdcentralen.
Det där håller inte jag med om alls, man kan må hur bra som helst med förhöjt bt men det är inte alls bra att ha det. Mitt upptäcktes i samband med provtagning på blodcentralen och nu medicinerar jag. Hade 140/95 då. Läkaren ville ha ner undertrycket till under 80.
 
Det började med att jag var på akuten av annan anledning, då mätte de 154/85 och de ville att jag skulle följa upp det. Jag var hos VC (juni) sen och mätte 125/85 men fick inte träffa någon läkare men de tyckte det var lite högt och skulle be en läkare kontakta mig, vilket inte har hänt ännu. Jag ringde till VC förra veckan och fick hämta en mätare och ska fylla i tabellen, och där är vi nu. Jag har kontaktat en blodtrycksapp och ska få låna en mätare av dom, fylla i en tabell för att sen gå vidare.
Valde appen då det verkar vara lite snabbare handledning.

Men då låter det ju som att det finns en plan. Ta blodtrycket enligt de intervaller ni har kommit överens om, fyll i dina värden och så följd det upp av läkare när ni träffas nästa gång. :) Jag tolkar det som att läkaren vill se om blodtrycket på mottagningen var en tillfällig topp eller om undertrycket är konstant något förhöjt.
 
Det började med att jag var på akuten av annan anledning, då mätte de 154/85 och de ville att jag skulle följa upp det. Jag var hos VC (juni) sen och mätte 125/85 men fick inte träffa någon läkare men de tyckte det var lite högt och skulle be en läkare kontakta mig, vilket inte har hänt ännu. Jag ringde till VC förra veckan och fick hämta en mätare och ska fylla i tabellen, och där är vi nu. Jag har kontaktat en blodtrycksapp och ska få låna en mätare av dom, fylla i en tabell för att sen gå vidare.
Valde appen då det verkar vara lite snabbare handledning.
Föreställer mig att du fått lite annorlunda svar om du skrivit ut den informationen i första inlägget också! :)
 
Det där håller inte jag med om alls, man kan må hur bra som helst med förhöjt bt men det är inte alls bra att ha det. Mitt upptäcktes i samband med provtagning på blodcentralen och nu medicinerar jag. Hade 140/95 då. Läkaren ville ha ner undertrycket till under 80.
Fast målvärdena är olika beroende på ålder. Jag är 54 år och mitt målvärde är 135/85. Jag fick förhöjt blodtryck och puls i samband med postcovid, låg på 220/115 när jag sökte vård, vilket såklart behövde åtgärdas. Nu är läkaren nöjd om jag ligger på ett ungefär runt målvärdet med hjälp av medicinering. Jag brukar mäta blodtrycket 4-5 gånger i rad vilande och värdet skiljer sig en hel del men jag är nöjd om någon av mätningarna hamnar i närheten av målvärdet.
 
Pga denna tråd så dammade jag av blodtrycksmätaren i garderoben 😆
Tog tre tryck (man ska aldrig bara ta ett vid provtillfället). Jag landade i snitt runt 155/95. Vilopuls runt 90 (ovanligt bra)!
Tilläggas ska att de tre trycken visade en ganska stor variation.
Känner mig inte orolig. Ska dock starta ett nytt nyttigt liv idag :D
 
Senast ändrad:
Pga denna tråd så dammade jag av blodtrycksmätaren i garderoben 😆
Tog tre tryck (man ska aldrig bara ta ett vid provtillfället). Jag landade i snitt runt 155/95. Vilopuls runt 90 (ovanligt bra)!
Tilläggas ska att de tre trycken visade en ganska stor variation.
Känner mig inte orolig. Ska dock starta ett nytt nyttigt liv idag :D
Nå, jag tror ju knappast dina höga värden beror på att du är speciellt ohälsosam, eller?
 
Fast målvärdena är olika beroende på ålder. Jag är 54 år och mitt målvärde är 135/85. Jag fick förhöjt blodtryck och puls i samband med postcovid, låg på 220/115 när jag sökte vård, vilket såklart behövde åtgärdas. Nu är läkaren nöjd om jag ligger på ett ungefär runt målvärdet med hjälp av medicinering. Jag brukar mäta blodtrycket 4-5 gånger i rad vilande och värdet skiljer sig en hel del men jag är nöjd om någon av mätningarna hamnar i närheten av målvärdet.
Jag är 55.... så läkarna tycker väl olika helt enkelt. Men mitt bästa är ärftligt om det spelar någon roll.

Men poängen med mitt inlägg var ju att bemöta att om man mår bra behöver man inte kontakta vården.
 
Det där håller inte jag med om alls, man kan må hur bra som helst med förhöjt bt men det är inte alls bra att ha det. Mitt upptäcktes i samband med provtagning på blodcentralen och nu medicinerar jag. Hade 140/95 då. Läkaren ville ha ner undertrycket till under 80.
Det framgick inte först att TS hade anledning att kolla. Jag tänker att om en människa mår bra och knatar på behöver en inte börja mäta blodtrycket i tid och otid helt ur det blå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp