Fara? Vad kan jag göra?

Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏

Så olika det bedöms? Jag har liknande värden och då var det tydligen "kris och panik" så jag fick börja medicinera mig. Iofs är jag tio år yngre, men ändå...

Ett tips jag fick var att skära ned på lakrits (vilket jag knappt äter), så det kan kanske också vara ett tips till dig om du äter lakrits ofta.
 
Så olika det bedöms? Jag har liknande värden och då var det tydligen "kris och panik" så jag fick börja medicinera mig. Iofs är jag tio år yngre, men ändå...

Ett tips jag fick var att skära ned på lakrits (vilket jag knappt äter), så det kan kanske också vara ett tips till dig om du äter lakrits ofta.

Kan omöjligt blivit kris och panik pga blodtryck 130/90. Måste isf varit ngn annan orsak.

Jag tycker det känns onödigt att skrämma upp TS i onödan. Hon mår bra och har helt normala värden. Varför oroa en redan orolig person i onödan?
 
Senast ändrad:
Kan omöjligt vara kris och panik pga blodtryck 130/90. Måste varit ngn annan orsak. Hur yttrade sig kris-och-paniken?

Jag tycker det är lite onödigt att skrämma upp TS i onödan. Hon mår bra och har helt normala värden. Varför oroa en redan orolig person i onödan?

Det yttrade sig i att jag först inte skulle få åka hem, utan behöva stanna för observation, men så bestämdes det att jag skulle sättas på medicin direkt, nåt slags preparat som tydligen används när man fått/riskerar få stroke (minns inte exakt, det var mycket diskussion som jag inte fick ta del av). De nöjde sig med att jag tog medicinen och kom in på koll morgonen därpå. Då var blodtrycket lite lägre och då var de nöjda.

Nä, jag tror inte det är nåt som TS behöver vara orolig över, hen har ju läkarkontakt och där kommer en diskussion att leda fram till antingen livsstilsändringar eller medicin.
 
Det yttrade sig i att jag först inte skulle få åka hem, utan behöva stanna för observation, men så bestämdes det att jag skulle sättas på medicin direkt, nåt slags preparat som tydligen används när man fått/riskerar få stroke (minns inte exakt, det var mycket diskussion som jag inte fick ta del av). De nöjde sig med att jag tog medicinen och kom in på koll morgonen därpå. Då var blodtrycket lite lägre och då var de nöjda.

Nä, jag tror inte det är nåt som TS behöver vara orolig över, hen har ju läkarkontakt och där kommer en diskussion att leda fram till antingen livsstilsändringar eller medicin.

Låter oerhört märkligt. får inte ihop det alls. Missuppfattade du ngt? Att ovanstående hänt dig pga ett blodtryck på 130/90 är helt orimligt. Det måste varit ngt annat som ställde till det.

Var ingen kris och panik när jag hade 200/145. Fick stanna på observation. Några remisser skickades fick betablockerare och blev utskriven. Därefter har jag gjort lite undersökningar på hjärtat och följs upp. Men kris och panik. Nej.

TS blodtryck är fullt normalt. Ingen vårdinsats kommer flippa för ett blodtryck på 130/90 och TS anser sig må bra.
 
Låter oerhört märkligt. får inte ihop det alls. Missuppfattade du ngt? Att ovanstående hänt dig pga ett blodtryck på 130/90 är helt orimligt. Det måste varit ngt annat som ställde till det.

Var ingen kris och panik när jag hade 200/145. Fick stanna på observation. Några remisser skickades fick betablockerare och blev utskriven. Därefter har jag gjort lite undersökningar på hjärtat och följs upp. Men kris och panik. Nej.

TS blodtryck är fullt normalt. Ingen vårdinsats kommer flippa för ett blodtryck på 130/90 och TS anser sig må bra.

Det var det jag menade med att det är så olika beroende på vilken läkare man träffar. Jag hade dock inte varit orolig om jag var TS, det viktiga är ju att hen känner att hen mår bra och att det finns kontakt med vården för vidare beslut.
 
Jag knaprar blodtryckssänkande, och när jag uppmättes till 130/90 så var inte direkt så att jag behövde mer medicin, utan de tyckte väl mer att "se till att röra dig ordentligt, och se om du kan tappa några kilo av din övervikt". Senaste mätningen hos uska gav 130/80 och då var allt frid och fröjd
 
Så olika det bedöms? Jag har liknande värden och då var det tydligen "kris och panik" så jag fick börja medicinera mig. Iofs är jag tio år yngre, men ändå...

Ett tips jag fick var att skära ned på lakrits (vilket jag knappt äter), så det kan kanske också vara ett tips till dig om du äter lakrits ofta.
Nope, ingen lakrits här 😳
 
Jo, dessa är tipsen man hittar på nätet, men då är det mer generellt. Jag tänkte ifall det fanns någon insatt som kunde lotsa mig lite kring min situation iom bra puls och systole (relativt iaf :D) men inte så bra diastole.
Generellt?

Det ör de råden som ges och påvisats ge effekt vid förhöjt eller högt blodtryck.

Om blodtryck är förhöjt p.g.a sjukdom, ja det kan endast en läkare ge svar på.
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
Grundfrågan är väl - mår du bra? Om ja behöver du inte bekymra dig, och varför då hålla sådan stenkoll på alla värden?
Mår du Inte bra bör du ringa vårdcentralen.
 
Grundfrågan är väl - mår du bra? Om ja behöver du inte bekymra dig, och varför då hålla sådan stenkoll på alla värden?
Mår du Inte bra bör du ringa vårdcentralen.
Vad jag har förstått är det ofta inga symptom på högt blodtryck, jag väntar på läkarkontakt men ville höra här först om era erfarenheter. Jag har stenkoll just nu för jag ska föra in mina resultat i en tabell morgon och kväll.
 
Vad jag har förstått är det ofta inga symptom på högt blodtryck, jag väntar på läkarkontakt men ville höra här först om era erfarenheter. Jag har stenkoll just nu för jag ska föra in mina resultat i en tabell morgon och kväll.
Okej, om du redan har läkarkontakt och de bett dig hålla koll förstår jag. Jag tyckte bara det var märkligt att börja oroa sig och ta en massa prover ur det blå. Hoppas allt går bra för dig! :)
 
Varför ska det etableras kontakt med vården om personen mår bra och har ett normalt blodtryck? Vad ska personen då söka för? ”Hej jag känner mig frisk”? Fattar inte 😅
För att trycket inte är optimalt. Du har ju skyhöga tryck och jag gissar att någon annan sjukdom ligger i bakgrunden. Det går ju inte att jämföra med ts.

Det optimala trycket är 120/80. Har man förhöjda tryck under en längre tid så är det ju faktum att det inte är bra för kroppen. Lyckas man inte få ner trycket själv med kost och motion så är ju läkarkontakt jättebra. Min man har medicinerat blodtryck med likadana värden som ts. Just för att skona kroppen.

I Finland säger man "Målnivån för mätningar gjorda hemma är under 135/85 mmHg, på mottagningen under 140/90 mmHg." https://www.terveyskirjasto.fi/khr00008
 
Så här skriver 1177:

När och var ska jag söka vård?
Kontrollera ditt blodtryck om du är orolig för att du har högt blodtryck. Det kan du göra på en vårdcentral eller på vissa apotek.
Många vårdcentraler kan du kontakta genom att logga in.
Kontakta en vårdcentral om du ett blodtryck som är 140/90 eller högre. Det gäller även om du är utan andra symtom. Du behöver inte söka vård någon annanstans om det är stängt. Vänta tills vårdcentralen öppnar.
Kontakta en vårdcentral eller jouröppen mottagning så snart det går om du har ett blodtryck på 230/130 eller högre. Det gäller även om du är utan andra symtom. Du behöver inte söka vård någon annanstans om det är stängt. Vänta tills den jouröppna mottagningen eller vårdcentralen öppnar.

Om det är bråttom​

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du är gravid och har ett blodtryck på 160/110 eller högre.
Om det är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning. Då kan du få hjälp att bedöma symtom eller hjälp med var du kan söka vård
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp