Färg på hagstolpar!

Fillifjonkan

Trådstartare
Ska köpa nya hagstolpar som jag INTE vill ska vara träfärgade då de snabbt ser gamla och trista ut. Jag vill ej heller lägga ut en förmögenhet på dyr färg.

Läste på något ställe att ett billigt sätt med snyggt resultat är om man stryker på bensin OCH diesel. Det måste väl vara vansinnigt miljöfarligt eller "sitter" det kvar när det torkar och inet förstör miljön? Annars har jag hört att 1 droppe diesel förstör 100L vatten, fast då är ju dieseln i "rinnande" form.

Har ni några bra tips på hur jag på ett enkelt och billigt sätt kan få dem snygga?
Diesel och bensin? Tjära? Annat?

Sv: Färg på hagstolpar!

Obehandlade ekstolpar eller tryckimpregnerat av hög kvalitet. Något annat blir alldeles för dyrt att underhålla.

Jo stolparna som jag ev ska köpa (granngården) är tryckimpregnerade. Men de brukar väl vara ljusgröna i färgen? :p Det ser ju inte så läckert ut direkt.

Jag tycker vanligt falu rödfärg är snyggast. Inte särskilt dyrt heller.

Jag tycker vanligt falu rödfärg är snyggast. Inte särskilt dyrt heller.

Håller med. Falu är trevligt. Passar in i landskapet för det mesta. Inte jättedyrt. Och behöver sällan skrapas på, utan bara att stryka om när det behövs.

Spillolja!!
Ställ spetsarna i det ett tag inna så att de får dra åt sig, håller bättre då. Måla sedan resten oxå då slipper du hästar som gnager på dem=)

Ser ganska bra ut oxå...

Falu rödfärg har jag inte ens tänkt på.:) Fast det måste väl ändå kosta en hel del för jag ska köpa ca 250 stolpar... Hmm måste kollas upp!

Om du skall sätta el stängsel i hagen, så varför köpa så dyra stolpar när det går att köpa billigare fast det tillkommer mer arbete.

Jag köper på byggmax, deras reglar som är 4,5X4,5 cm kapar i 1,80 längder spetsar dom, ställer dom i spillolja.
I mina hagar så sätter jag sedan en kraftigare stolpe i hörnen (en ek stolpe) som jag spänner el banden med resten håller bara banden på plats.
När stolparna sätts ner så målar jag dom med falurödfärg.

Priset per stolpe blir ungefär 10-12 kr i rå matrial.'

Lotta

Spillolja får inte användas till sånt! Miljöfarligt.

Det går inte åt mycket rödfärg för att måla 250 stolpar. Det blir ju inte många kvadratmeter.

Men det var ju ett alldeles strålande förslag!:idea:

Det lät billigt och såg snyggt ut. Jag kan ju både måla hagstolparna med roslagsmahogny samt även det blivande stallet och lösdriften!. 1000 tack för tipset.:bow:

Får inte som i det är förbjudet enligt lag, eller som i man bör inte för det är inte bra för miljön?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka