Färgar skokräm?

Fibusen

Trådstartare
Fick hem ett träns i dag som jag är totalt missnöjd över,den mörkbruna färgen som det såg ut att vara,visade sig vara typ orange! :o Kostade en hel del,så vill helst inte bara lägga undan det heller,utan vill gärna kunna använda det.

Tänkte om man kan köpa mörkbrun skokräm och färga in det? Eller går det inte att få en annan färg än vad det är nu? :(

Kan man köpa skokräm på vanliga affärer?

Sv: Färgar skokräm?

Nej,tyvär.... Var ett träns som ska se lite gammalt ut,var helt ok när jag fick det,jag tar alltid bort den där snokremspluttet med en vass kniv,för jag använder aldrig snokremmen,så skar bort den,sen smorde jag på ett lager läderbalsam över och guggade in lite lätt,och då lossnade all färg,och det vart oranget typ,iallfall på pannband och nosgrimma,resten är ok.

Om jag inte skurit bort den där innan så skulle jag reklamera det,men nu går inte det,tyvär...

Kostade över 600:- så skulle gärna se att det gick att rädda! Jag har ju inget att förlora igentligen,för jag kommer INTE använda det så som det ser ut nu,frågan är om det är värt att testa med skokräm,om det färgar något öht,eller bättrar den bara på glansen osv?

Köp narvsvärta och färga lädret :)

Jo det heter narvsvärta men finns i massor av olika färger :)

Det är det man använder för att färga läder.
Det är perfekt att använda på en gammal sadel eller träns som ser slitet ut, ser ut som nytt sen!

Skokräm skulle jag inte rekommendera, det kan börja färga av sig. Narvsvärta lät som en mycket bättre idé.

Fast även om du har skurit bort snokremmen så ska ju inte det göra att färgen försvinner. Jag tror absolut du kan reklamera det så kan du köpa något bättre träns istället.

Får se hur jag gör,gillar ju tränset för övrigt så jag VILL ju ha det,bara att det är helt fel färg nu... :grin:

Kanske testar skokräm,är bara på pannbandet och nosgrimman som det har blivit fult,kommer inte behöva färga fodret,alltså det som ligger emot hästen. Synns att dom har använt två helt olika läder till fodringen och nack och sidostycken,där är det fortfarande fint,öppe på nosgrimman och pannbandet så är det fult,det är bara det jag behöver färga....

OM jag tar narvsvärta så blir det väll helt täckt? Vill gärna ha den här lite "flammiga" färgen,det var därför jag köpte det. Ev åker jag in till en läderaffär,dom kanske kan ge mig tips?

Har även läst om dom som använder vanlig träbets,men borde inte det förstöra lädret?

Här ser ni en bild på en putsad tygel och en oputsad:

022-3.jpg

Hela tränset,dock ser inte färgskitningarna lika stora ut här,men det är samma som på tyglarna:

017-2.jpg

Men reklamera då tränset?! :)

Det är ju inte ditt fel att färger lossnar oavsett om du skurit i det eller inte, eller hur?

Reklamera det, så ska det inte bli!!
Ta med bilderna på hur det har ändrats också. Spelar ingen roll om du har skurit i det, iom att du har putsat det så kan de ju ändå inte sälja det igen. Skulle det mot förmodan inte gå att reklamera kan du ju prova färga det då

Jag tror det blir svårare för dig att reklamera i ett senare skede om du har testat med skokräm osv. Uppenbarligen är det dålig kvalitet på tränset/infärgning och då är det bättre om du köper ett annat märke. Om du köper narvsvärta så blir det helt täckt ja, och då kan du lika gärna köpa ett träns med rätt färg från början (för narvsvärtan kostar ju också en del)

Ja,alltså det ÄR ju inte fult nu heller,men det är bara att det är helt fel färg! Om jag hade haft tömkörningsgjord/sadel i mer rödbrunt så hade jag varit mer än nöjd,sambon älskar färgen som den fick! :D

Olja gör brunt läder mörkare, passa bara så det inte ligger för länge, då blir det svart.

Olja har jag provat,hände ingenting... :(

Köpte ett nytt träns i dag,så får se om jag behåller detta som reserv (för det är ju snyggt,det är bara det att det inte matchar min övriga utrustning),eller säljer det.

Ska även skicka ett mejl till företaget jag köpte det hos för att se vad dom säger.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka