Färggenetik för hund

Irmelinis

Trådstartare
Finns det några bra svenska eller engelska sidor där man kan läsa på om färggenetik?
Vill speciellt ha info om defekter som kan uppstå i färgavel, huvudsaklingen inom hund, men även andra djurarter.

Mycket tacksam för hjälp :)

Förutsatt att man får länka till saker utan att själv tjäna på det eller så... Så är väl denna sidan den mest lättsmälta. För homozygota merles finns denna och denna. Denna sidan verkar också bra, nämner även albinism och även om det framförallt verkar vara med nötkreatur.

Ah, sidan från University of Saskatchewan verkar jättebra, precis vad jag letar efter. Tack!

Är det någon som vet ifall det finns hälsoproblem hos hund relaterat till "diluted colours" med dubbla dilution-anlag, som blå (helblå, inte merle) och brun?

Ah, sidan från University of Saskatchewan verkar jättebra, precis vad jag letar efter. Tack!

Är det någon som vet ifall det finns hälsoproblem hos hund relaterat till "diluted colours" med dubbla dilution-anlag, som blå (helblå, inte merle) och brun?
Dobermann och pinscher får hudproblem och dålig pälskvalitet med dubbla dilutionsanlag. Black and tan-hundarna blir blågrå, och röda pinschrar får bronsfärg. Seriösa uppfödare tar bort sådana valpar, eftersom defekten syns vid födseln.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 089
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 994
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 550
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka