Farlig häst ?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Natacha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 280
N

Natacha

har en häst på ridskolan jag är på som är inte den snällaste.
om man går förbi honom sparakar han efter en.
och om man t.ex står framme vid huvudet på han och han biter en så stampar man till i marken och säger NEJ. då blir han skit sur och kastar sig framåt, man blir ju rädd för honom. vad tycker ni man ska göra ?

Sv: Farlig häst ?

Hästen ska bort från ridskolan. Verkar uppenbarligen inte trivas med allt "spring" och liknande... Jag slår vad om att detta säkert är världens snällaste häst egentligen, men på ridskolan får han inte komma till sin rätt och visa vem "han egentligen är" eftersom allt spring,stoj och ja hela ridskole atmosfären "stör" honom.

Är det när man står utanför boxen han är så där? Är han snällare i gången?

Om han bara är "farlig" i boxen så skulle jag undvika att stå där, han vaktar kanske sin box. Jag tycker att det är onödigt att fresta honom till att bitas, isåfall är det bättre att hålla på med honom utanför boxen, kela på stallgången m.m.

Min häst är nästan som den hästen du förklarar, fast han sparkas inte och bits inte, men ser jättesur ut om man står utanför hans box och inte gör något och säger man till honom så blir han jättesur och dansar runt i boxen och ser ännu farligare ut. Har dragit slutsatsen att han vaktar sin box.
Jag har löst det så att låter han stå ifred och när jag vill gosa, rykta, sadla m.m. så tar jag ut honom i gången. Där är han en helt annan häst.

är ingen Nh-utövare men det finns säkert andra sätt att lösa det på, detta var bara vad som funkat smidigast på min häst!

nej hästen står i spilta och när man går förbi i spiltan så ser han bara sur ut m en det är i gången han är som surast. mm jag skule också viöja ha bort hono, från ridskolan men han är en bra ridhäst spå många vill ha kvar honom :(

På min ridskola finns det en häst som beter sig nästan likadant. Hon viftar med bakbenen, försöker att bitas och har för det mesta öronen baktstrukna. Men, hon är en underbar häst att rida! För att det är då hon får nån slags av sysselsättning och då blir hon glad! Hon har varit på ridskolan väldigt länge, och det är därför hon beter sig så. hon trivs helt enkelt inte och borde inte behöva stå kvar mer, så hon protesterar! Jag tror hästen du talar om precis som hon inte trivs!!

Natacha skrev:
har en häst på ridskolan jag är på som är inte den snällaste.
om man går förbi honom sparakar han efter en.
och om man t.ex står framme vid huvudet på han och han biter en så stampar man till i marken och säger NEJ. då blir han skit sur och kastar sig framåt, man blir ju rädd för honom. vad tycker ni man ska göra ?

Ta bort hästen ifrån ridskolan, han trivs inte. Många hästar trivs inte på ridskolor, han kanske tex har varit privathäst och är van vid att en människa bryr sig om honom och att det är lugnt omkring honom.

Hålle med de andra,han verkar ej må bra så han borde flyttas.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 083
Senast: Badger
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 200
Senast: BoYo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka