Farligt att leka med yogaboll

Vi har haft det både i hagen ( de brydde sig inte nämnvärt om den ) men även tex i paddock för att tex lära dem putta på den med mulen :D bra stimulans för huvudet, inget som säger att de måste klättra på den ;)
 
Jag hör till de som tycker lekande med stora bollar som hästarna klättrar på ser ut som bäddat för ligamentskador och vurpor som ser rätt otäcka ut hur ”smidiga” hästar än må vara/inte vara.

Är möjligt att det ser värre ut än det är i vissa fall, men nånstans ändå så leker inte hästar med studsande stora bollar i naturen, det är något nytt som folk väljer för att hästarna ofta hålls i tråkiga hagar, utan flock osv, och hästarna visar tecken på att inte trivas/bli rastlösa/överaktiva osv, och då skaffar folk en boll .

Utifrån det tycker jag det blir snett om resonemanget är att de övar upp smidighet, reaktioner osv med en sån boll.
Hästarna ska erbjudas möjlighet till sund uppväxt i bra hagar med andra hästar . Då erbjuder man förhållanden de är skapta för att bli smidiga och hållbara friska sunda individer .

En vuxen häst hade jag aldrig kommit på idén att som lösning på sysselsättning köpa en sån boll till hagen. Då hade jag känt att något seriöst problem finns med sättet jag håller min häst på, om den uppvisar beteenden som tyder på understimulans/rastlöshet/missnöje annat liknande osv, utifrån dess dagliga tillvaro hos mig.
Det är säkert olika, men jag tänker lite samma. När man ser hästar "leka" med såna bollar är de ofta ensamma i hagen och de "leker" på ett ganska maniskt vis, det ser mer ut som understimulans i mina ögon. Här har vi typ 14 islandsvalacker i alla åldrar i en hage, en av hästägarna har slängt ut en sån boll i hagen men aldrig att jag sett någon bry sig om den. De leker däremot med varandra så man tänker att de minst ska bryta benen :rofl:
Jag har aldrig oroat mig för att de ska skada sig på bollen, men visst kan man tänka sig att den kan bete sig på ett oväntat och onaturligt vis som kanske kan överraska en häst så den riskerar att skada sig, å andra sidan tycker jag nog att de verkar ha oändliga variationer av brottningsmatch med varandra utan problem så..
Tja, jag föredrar nog glada hästkompisar jag :)
 
Det är väl av samma anledning som rådjur kan hoppa över stenmurar som man tror en skalbagge skulle kunna bryta benen i, de är helt enkelt inte så känsliga som vi tror? Vi tänker oss hästar som stela och otympliga om vi jämför med till exempel hundar. När de är små är jag inte så säker på att det är så stor skillnad mellan en valp och ett föl. Allt är ju mjukt.

När det gäller fölen är bollen så pass stor att det inte riktigt går att stå på dem och de övningarna de utför är till synes ganska mjuka. Även fallen de gör.
Jag har aldrig ens upplevt de vuxna hästarnas lek med bollarna som farliga eller nära till skador. Möjligtvis fläkskador men inte ens det känns speciellt aktuellt.
Det vill säga jag har upplevt det, helt tvärtom mot vad du har, som positivt.

Jag tror att det faktiskt kan vara riktigt bra att leka med en sådan här boll för föl. De tränar upp muskler som håller ihop kroppen, de tränar balans och de tränar kroppsuppfattningen på ett ypperligt sätt.
Dels så kan de ju lära sig att inte vara rädda för konstiga/"onaturliga" saker :P
 
Lite längre bort härifrån står det hästar i en hyfsat stor hage lite kuperat på några ställen. De har en yogaboll i hagen. Den är däremot nästan alltid i diket precis utanför eller på vägen när jag åker förbi. Alternativt punkterad inne i hagen. Aldrig sett någon av de hålla på med bollen utan de är med varandra istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
W
Träning vad tycker ni om att "jaga" hästar i hagen? alltså orkar inte förklara hur man gör & vad det går ut på. men ni som har erfarenhet av det...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 159
Senast: lady_mike
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp