Farligt med hoppsadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 821
P

Panter

Efter vad jag hört är det farligt för hästens sygg att bara rida med hoppsadel, stämmer det? dom ska ligga för långt fram och trycka bla på bogarna.. är det så?? :confused: :crazy:

Sv: Farligt med hoppsadlar?

äsch, en rätt tillpassad sadel ska ju inte ligga varken för långt fram eller trycka på bogarna, en sån sadel som gör det ska man ju aldrig rida i egentligen.

Under ortspetsarna är sadeln flexibel så även om sadeln är rejält framskuren så trycker det inte där.

Med rätt sadel i korrekt läge ska den inte trycka någonstans!
Däremot har jag hört att det kan vara skadligt att "rida djupt" och sitta ner väldigt mycket i en flatbacksadel, eftersom den egentligen är gjord främst för lätt sits. Men om det stämmer låter jag vara osagt...

En flatback är ju främst till för att ridas i lättsits. Oftast sitter man i stolsits i en flatback nä'r man ska rida dressyr, pga hur sadeln är utformad.
Men att det skulle vara skadligt kan jag inte tänka mig...
Däremot är en dressyrsadel uppbyggd på en annan bom och utformad så att den fördelar trycket över en större yta, medan en hoppsadel har en starkare bom som klarar stötarna i landningen.

Passar sadeln bara hästen tror jag inte att det är någon fara, det är säkert dressyrsadels tillverkarna som hittar på sånt för att få folk att köpa dressyrsadel också :p

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025