I

Issa

varför kan man inte ha elastiska lindor direkt mot hästens ben egentligen? man har ju bara lärt sig att det inte ska vara så , men aldrig varför...man har ju elastiska lindor själv!
 
kan bränna sägs de...

själv använder jag elastiska utan padd vid ridning... har varit med om flera galopptränare som lindat utan padd med elastiska... aldrig nån brännskada o bra stöd ger de...

men de är också lätt att dra åt för hårt med dom, men det gäller ju även om man har paddar under
 
Jojo, men å andra sidan, om man nu skulle dra åt för hårt, så blir ju tryckfördelningen betydligt mycket bättre om man har padd under.
 
Det stasar=Blodstopp
Ta och testa på din arm... ta en elstisk linda och linda den hårt om din arm.. låt den sitta ca 1 timme... när du fått tillbaka blodet kan du ju testa att göra samma sak med en padd under... :idea:
 
Det stasar=Blodstopp
låt den sitta ca 1 timme...

Så länge skulle jag inte våga låta den sitta. Vill ju ha armen kvar. :D Så förstå hästen om man lindar utan paddar! Själv använder jag paddar under alla lindor för att jämna ut ett ev ojämt tryck.

//Alice
 
För att dämpa trycket ska du ha paddar under! Annars "stryper" du benen, blodtillförseln. Sen trycks ju leder och senor ihop.. Säger ju sig självt..
 
chansen att hästen får blodstopp är väl oxå med vanliga lindor.. lindar du alltid med paddar?
 
hästen har så pass dålig blodcirkulation i ben och hovar så man inte borde linda alls eftersom det bara försämrar.
 
Jag har träffat på en häst vars ben "brann upp" pga. att hästen bandagerats med gummi paddar + elastisk linda.. Hästen hade detta på sig ca 45 minuter och anledningen till denna "hetta" var att hästen hade linement rester som tillsammans med svett och avsaknad av luft brände sönder benet!

Hästen gick inte att rädda... :cry:
 
mmmm..har oxå varit med om att en häst med bara elastisk linda har fått brännsår, dock var de inte så allvarliga, men sår. Allt folk runt mig, tränare, djurskåkvårdare mfl, säger att man ska vara noga med paddar under så att inte den elastiska lindan ligger och "rör på sig" , skaver mot hästens ben. Och varför ta det osäkra framför det säkra??
 
Bränns (inte om du lindar LÖST men då är det ingen mening att linda) och så tryckfördelningen som sagt.
Jag lindar ALDRIG utan padd, oavsett vilken typ av linda det är!
 
har alltid padd under,men bara undrade eftersom mn kompis höll på mycket med galoppörer och där användes inga paddar under elastisklindor
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: palle
·
  • Artikel
Hästnyheter Linda Bengtzing har aldrig vunnit Melodifestivalen – men Gud ska veta att hon har försökt! Hela åtta deltaganden har det blivit för...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp