Fårskinnspad kanal eller ej?

QuickStar

Trådstartare
Jag ska köpa en fårskinns pad att ha mellan sadel och schabrak men nu upptäckte jag att det finns en vanlig modell (finns på hööks b.la) och en modell med en kanal i mitten (ska vara under sadlens kanal alltså)
Så vad är skillnaden, förutom priset då? Antar att den med kanal ska vara bättre på nåt sätt eftersom den är dyrare :smirk:
Fast jag tycker den med kanal borde kana iväg mer.. Någon som vet?

Den med kanal är 350kr dyrare är det så pass mkt bättre med kanal så man ska lägga så mycket extra?

Sv: Fårskinnspad kanal eller ej?

Ja, det bästa är helt klart en med kanal, då det ger hästen maximal frihet för ryggraden.
Jag har dock en utan, en Christ. Men använde den bara då pålle musklade sig, köpte nämligen ny sadel och tog en vidare bomvidd.

men alltså vad menas m kanal egentligen?

Min fårskinnspadd har en söm på mitten, så man kan "trycka upp" den i sadeln (såsom man gör m schabraket) så det inte ligger ann mot manken, det är en Christ HorseDream padd, men hur ser en m kanal ut? kan ngn visa??

Alltså det är en kanal som det är på sadeln. Inget fårskinn där om du förstår? Hittade ingen bild..

Det jag menar med kanal är en nedklippt "ränna" typ 6 cm bred som gör att kanalen i sadeln inte fylls igen med fårskinn och därmed blir för smal. Finns det ingen kanal i padden är det ju enkelt att med en sax klippa ner ullen så att man får en kanal.

/Agnetha

Smart! Får nog bli den billiga utan kanal och ett möte med saxen...
Känns inte så jättekul att lägga 350kr extra när man måste ändå köpa massa andra grejer eftersom nya hästen ska ha mindre träns/täcken etc etc än vad mina gamla har haft.... suck...

Men gud så smart! :idea: Att jag inte tänkt på det! SKa jag nog göra med min :)

Ja det var så jag tänkte göra iaf, blir nog snyggast med! Har klippt en fårskinnsfäll så med sambons klippmaskin och det fungerade utmärkt! :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka