Fårskinnspadd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 416
C

Cecely

Hur bra är en sådan?

Var får man tag på en bra pad?

Spelar det nån roll om det är en fårullspadd?

Sv: Fårskinnspadd

Jag har en fårskinnspadd från Mattes den har en bred kanal över ryggraden så den trycker inte.
Jag tycker den är super...

/ Kitara_

Har en från börjes, letade i säkert 15 minuter efter den mjukaste och finaste padden :D
Men jag tycker att den är helt underbart mjuk och har väääldigt bra kvalité till det priset.
Pållen äääälskar den :love:

Jag har köpt min på Flädie här nere men jag tror det är ett danskt märke.

/ Kitara_

Min sadelmakare som arbetar tillsammans med eqiterapeut och massör när det gäller utprovning av sadlar säger att mattes padden är den enda padden som är BRA och inte funkar som att proppa in en extra raggsocka i en redan trång sadel, eller göra en nu passande sadel trängre. Mattes padden "lyfter" sadeln, och skapar tex både bogfrihet och avlastning från tryck vid ortspetsarna. dessutom som nån annan sa, en av de få paddar med ordentlig ryggkanal som FUNKAR med kanalen som den ska.....

har själv skaffat en efter deras råd, och den är suverän. Är SÅ nöjd, och den var värd priset, för hästen fick en helt annan bogfrihet, då min allround sadel, om än passad på hästen är av typen som ger mindre bogfrihet än vissa andra..

de är dyra - runt 900 kr- tusenlappen. finns i två modeller, en som är paddad även bak, och därmed höjer sadeln "jämnt" och en som är mer paddad fram, och därmed höjer framvalvet mer än jämt fram och bak valv.

jag rekommenderar den varmt. Det finns knock off modeller men de är inte lika bra.

Senast ändrad:

mackan skrev:
mattes padden är den enda padden som är BRA och inte funkar som att proppa in en extra raggsocka i en redan trång sadel, eller göra en nu passande sadel trängre.

Du vet inte var man kan få tag i en sån??? Gärna på nätet...

Jag har köpt min hos Sharpman... men de finns på de flesta välsorterade ridsport affärer... kommer säkert flera som vet om återförsäljare på nätet som kan tipsa dig här!

mackan skrev:
Min sadelmakare som arbetar tillsammans med eqiterapeut och massör när det gäller utprovning av sadlar säger att mattes padden är den enda padden som är BRA och inte funkar som att proppa in en extra raggsocka i en redan trång sadel, eller göra en nu passande sadel trängre. Mattes padden "lyfter" sadeln, och skapar tex både bogfrihet och avlastning från tryck vid ortspetsarna. dessutom som nån annan sa, en av de få paddar med ordentlig ryggkanal som FUNKAR med kanalen som den ska.....

Hâller med, Mattes ÄR bäst den kom ocksâ 1:a pâ test som gjordes i holländskt hästtidning

Hur bra är en sådan?
Så länge den uppfyller syftet är den bra. Tex om hästen tappat muskler eller har en sadel att växa i, dvs; sadeln av någon anledning är för vid. Då är den bra. Har man dock en passande sadel är den mer till skada än nytta däremot!

Var får man tag på en bra pad?
Jag har en Christ som jag är nöjd med. Köpte den för runt 900kr vill jag minnas. Mattes har också bra fårskinnspaddar med ryggkanal som inte ger tryck.

Spelar det nån roll om det är en fårullspadd?
:confused:

fårskinnspadden finns i stort sett alla ridsportaffärer t ex eko.hööks,börjes,flädje!!

jag har en fårskinnspad på min sadel då den är för bred men komemr ligga bra då pålle musklat på sig så då komemr jag plocka bort den, har en mattes correction pad.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
773
Senast: Görel
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Mat Vi ska äta middag i veckan i närheten av Mellerud, var kan man gå då? Riktigt bra prioriteras, nån mil hit el dit spelar ingen roll :)
Svar
10
· Visningar
527
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka