Fast i stekpanne-träsket

Happimess

Trådstartare
Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om vad jag vill ha. Först och främst: jag är tyvärr inte intresserad av kolstål eller gjutjärnspannor. Visst, det har sina givna platser, men de passar inte in i mitt matlagande och mina stekpannerutiner.

Jag vill alltså ha en non-stickbehandlad stekpanna och här kommer det kluriga: jag vill att den ska vara funktionell i mer än typ ett år.

Senaste tillskottet var en Satake, som var HELT fantastisk i tre månader. Sen tyckte jag att det snabbt gick utför och att den inte längre har hälften så goda non-stickegenskaper som i början.

Scanpan får ju alltid bäst i test och visst, de jag har provat hos vänner är fantastiska, men sen läser jag många recensioner om att deras non-stickförmågor dalar lika snabbt som en Ikea-panna. Och när den kostar fem gånger så mycket, är det verkligen värt det då?

Jag vill gärna ha samma panna så länge det bara går, av miljömässiga skäl. Vad har ni för pannor, och hur håller de måttet efter ett tag?
 
Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om vad jag vill ha. Först och främst: jag är tyvärr inte intresserad av kolstål eller gjutjärnspannor. Visst, det har sina givna platser, men de passar inte in i mitt matlagande och mina stekpannerutiner.

Jag vill alltså ha en non-stickbehandlad stekpanna och här kommer det kluriga: jag vill att den ska vara funktionell i mer än typ ett år.

Senaste tillskottet var en Satake, som var HELT fantastisk i tre månader. Sen tyckte jag att det snabbt gick utför och att den inte längre har hälften så goda non-stickegenskaper som i början.

Scanpan får ju alltid bäst i test och visst, de jag har provat hos vänner är fantastiska, men sen läser jag många recensioner om att deras non-stickförmågor dalar lika snabbt som en Ikea-panna. Och när den kostar fem gånger så mycket, är det verkligen värt det då?

Jag vill gärna ha samma panna så länge det bara går, av miljömässiga skäl. Vad har ni för pannor, och hur håller de måttet efter ett tag?

Åh, våra är jättebra. Ska kolla vad det är för ena.
 
Nån teflon eller liknande som håller länge har jag aldrig haft. Min bästa stekpanna någonsin är en i lättviktsgjutjärn från Satake. Den är tyngre än teflonpannor men lättare än riktigt gjutjärn. Den är som ett mellanting mellan non-stick och gjutjärn. Den är jättebra!
 
Åh! Visst är de de som är keramiska?
Hur länge har ni haft dem? :)

Exakt! Du, jag vet inte? Men säkert ett år iaf. Tycker att de är fortsatt väldigt väldigt bra. Känns hållbara och hyfsat rustika, utan att för den sakens skull vara tunga så in i helvete 😂
Haft keramiska från Ica innan, och dessa är så mycket bättre.
 
Dumma er!! :mad:

Jag behövde ny stekpanna exakt så som rekommenderades så nu klickade jag hem setet.. :o

Vart ju ett riktigt bra pris

GreenPan Barcelona

Har just nu den tredje från Jamie Olivers serien och de är kassa. Köpte en billig från Ullared som höll bättre
 
Vi har stekpanna, traktörpanna och stekgryta från Gastrolux och de är otroligt bra. Kan i princip diskas rena med hett vatten. Inget fastnar. Haft dem i 6-7 år åtminstone och det är först nu de börjar bli aningen slitna i beläggningen om man kollar noga.
 
Jag har använt Fiskars Hard steel ett tag nu. De har hållt i alla fall några år. Och då används pannan flitigt. I stort sett minst en gång om dan. Under tiden det bodde tonåringar hemma så förkortade det livslängden på dem rätt markant men den senaste blev i alla fall tre år innan den blev avlöst. Köpte en Jamie Oliver-panna från Tefal. Stort misstag! Den är värdelös.

Sen har jag förstås en uppsättning med andra pannor också i andra material men det var ju inte frågan här. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp