Fast vs lös egendom

ricca

Trådstartare
Nån bukefalist som har koll på detta eller har någon bra länk? Alla mäklarsidor räknar upp samma text och lagen om jordabalken tycker jag är svårtydd :cautious:

Funderar just nu mest på följande:
- Rullgardiner?
- Typ Stringhyllor eller liknande som man måste skruva i väggen?
- Skena för spotlights där skenan är monterad direkt i taket? Gäller det olika för skenan och själva ljuskällan/lampan?
- Hyllor i garage? Olika om de är skruvade i väggen eller inte?
- Typ snickarbänk i garage?
- Lyft/motorlyft som är monterad i balk i garage?
- Ved/pellets?
 
Nån bukefalist som har koll på detta eller har någon bra länk? Alla mäklarsidor räknar upp samma text och lagen om jordabalken tycker jag är svårtydd :cautious:

Funderar just nu mest på följande:
- Rullgardiner?
- Typ Stringhyllor eller liknande som man måste skruva i väggen?
- Skena för spotlights där skenan är monterad direkt i taket? Gäller det olika för skenan och själva ljuskällan/lampan?
- Hyllor i garage? Olika om de är skruvade i väggen eller inte?
- Typ snickarbänk i garage?
- Lyft/motorlyft som är monterad i balk i garage?
- Ved/pellets?
Av det du räknar upp är nog hyllorna i garaget en av dom sakerna som räknas in i fastigheten,men allt går att avtala bort om man vill.
Som säljare så är det bara att skruva ner det man vill behålla innan man säljer.Eller vara mycket tydlig med vad som inte ingår.
 
Ved och pellets brukar man kunna avtala med köparen att de köper av en
Annars kan man sälja eller ta med. Det är inget som ingår i köpet
 
Fast det kan väl ändå inte stämma? Om jag har en tv-bänk på fyra ben så är det lös egendom men om jag har en vägghängd tv-bänk så är det fast egendom? Samma sak med vägghängda bokhyllor vs fristående, vägghängda tv-apparater osv.

Just tv-bänk är kanske inte fast, däremot typ hatthylla.
 
Nån bukefalist som har koll på detta eller har någon bra länk? Alla mäklarsidor räknar upp samma text och lagen om jordabalken tycker jag är svårtydd :cautious:

Funderar just nu mest på följande:
- Rullgardiner?
- Typ Stringhyllor eller liknande som man måste skruva i väggen?
- Skena för spotlights där skenan är monterad direkt i taket? Gäller det olika för skenan och själva ljuskällan/lampan?
- Hyllor i garage? Olika om de är skruvade i väggen eller inte?
- Typ snickarbänk i garage?
- Lyft/motorlyft som är monterad i balk i garage?
- Ved/pellets?

Som du tidigare har fått svar så är det endast ev hyllor i garaget som kanske kan vara fastinredning.
Angående belysning skulle jag gissa att det antingen ska vara en takkontakt (då ska det alltså inte ingå någon ljuskälla) eller ljuskälla. För det bör inte bara vara två sladdar som kommer ner från taket.

Om du känner att det är svårt att veta vad som är vad kan du tänka om det skulle ingå om du köper ett nyproducerat hus/lägenhet.
Hatthylla ingår i lägenhet/hus för det står i svenskstandard att det ska finnas. (dock gör man ibland avsteg från detta vid nyproduktion)

Men viktigast är att köpa och säljare kommer överens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp