Fått hem min häst

Hade börjat rida ganska omgående men väldigt lugnt och försiktigt. Det är en väldigt kritisk tid det första halvåret med så mycket nytt för hästen. Ny ridning, nya underlag, nya rutiner, ny utrustning mm. Så rid men inte fullt ut. Lär känna din häst, rid grunder och inte fastna på en volt i ridhuset.
 
Brukar ni rida ut de själva direkt utan sällskap? Är mest orolig över att de är en ganska trafikerad väg här, hon är trafiksäker men kanske mer osäker om man är själv? Eller är de bara att tuta och körA?
 
Brukar ni rida ut de själva direkt utan sällskap? Är mest orolig över att de är en ganska trafikerad väg här, hon är trafiksäker men kanske mer osäker om man är själv? Eller är de bara att tuta och körA?
Promenera med henne vid hand först ett par gånger och se hur hon reagerar på det. Är hon lugn hade jag ridit själv direkt.
 
Brukar ni rida ut de själva direkt utan sällskap? Är mest orolig över att de är en ganska trafikerad väg här, hon är trafiksäker men kanske mer osäker om man är själv? Eller är de bara att tuta och körA?

Jag rider ut själv direkt, tycker inte om sällskap.
Undantaget var med min fyraåring, så cyklade sambon med första gångerna. Sen red jag själv 😊
 
Brukar ni rida ut de själva direkt utan sällskap? Är mest orolig över att de är en ganska trafikerad väg här, hon är trafiksäker men kanske mer osäker om man är själv? Eller är de bara att tuta och körA?
Hade aldrig börjat rida ut själv direkt. Men då har jag alltid köpt unghästar som inte varit vana. Har man köpt en häst som är van och lugn att gå själv är det en annan sak. Men beror helt på individ. Med mina hästar har det tagit tid att vänja in. Men det är också beroende på hur man är som ryttare- jag är väldigt mån om att inte åka av och skada mig så jag tar alltid det säkra före. Men det är ju helt upp till vilken person man är :) vissa tutar och kör, men sån är inte jag alls. Jag blir jätte skraj när jag åker av så därav jag är mer försiktig än många andra.
 
Brukar ni rida ut de själva direkt utan sällskap? Är mest orolig över att de är en ganska trafikerad väg här, hon är trafiksäker men kanske mer osäker om man är själv? Eller är de bara att tuta och körA?
Blir alltid lite förvånad över att folk faktiskt har alternativ till att ha sällskap :laugh: Självklart är det bäst att ha sällskap. Jag har bara sällan haft det alternativet, oavsett stall jag varit i sen jag lämnade ponnytiden.
 
Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla intryck. Hon är lugn och verkar trivas bra. Har ej släppt ihop henne med de andra utan låter de gå bredvid någon vecka till. När började ni rida era hästar ni fått hem? Vi har padock på gården så kommer börja där.

Har ni andra tips på övningar man kan göra för att bygga upp förtroendet och att hon lär känna mig?
Grattis till hästen! Vad roligt!

Jag brukar ta det lugnt och introducera en sak i taget. Först box och hage, sedan ihopsläpp och en hel del umgänge innan jag sitter upp.

Jag vill att hästen vet vem jag är innan jag börjar att rida.

Hur lång tid detta tar beror på hur lång resa hästen har till sitt nya hem, hur den verkar vara mentalt och lite hur jag själv känner mig.
 
Jag red direkt, minns inte om jag red själv eller med sällskap första gångerna😊 Var en vuxen och trygg ponny, skulle jag skaffa häst igen hade jag gjort lika dant.
 
Ska rida ut med grannen imorgon just för de är så mycket trafik. Gick lite vid vägen idag alla bara brände förbi. Gick endå bra men känns tryggast att ha en lugn häst med sig
Jag brukar ha en reflexväst på mig där det står ”kör sakta, häst i träning”. Hjälper förvånansvärt mycket!
 
Red ut med grannen igår och de gick superbra. Så testade samma runda idag fast själv. Såklart så möter vi massvid med trafik men hon reagera inte ens. Kom även en lastbil då blev jag lite rädd men hon reagera inte. Så är verkligen en toppenhäst jag fått tag i! Tänker jag kommer rida ut mer själv då de jag står hos mest rider i padocken och jag är mer en rida ut människa :)
 
Red ut med grannen igår och de gick superbra. Så testade samma runda idag fast själv. Såklart så möter vi massvid med trafik men hon reagera inte ens. Kom även en lastbil då blev jag lite rädd men hon reagera inte. Så är verkligen en toppenhäst jag fått tag i! Tänker jag kommer rida ut mer själv då de jag står hos mest rider i padocken och jag är mer en rida ut människa :)
Får man be om lite bilder på skönheten?
 

Bifogade filer

  • hast.jpg
    hast.jpg
    496,7 KB · Visningar: 90
Red ut med grannen igår och de gick superbra. Så testade samma runda idag fast själv. Såklart så möter vi massvid med trafik men hon reagera inte ens. Kom även en lastbil då blev jag lite rädd men hon reagera inte. Så är verkligen en toppenhäst jag fått tag i! Tänker jag kommer rida ut mer själv då de jag står hos mest rider i padocken och jag är mer en rida ut människa :)

Din nya häst verkar absolut trafiksäker och stabil så försök att inte överföra någon rädsla till henne som kan förstöra det 🤗. Gäller faktiskt lika mycket till mig då min nuvarande är stabil i trafiken men min fd fjord var inte lika stabil när det gällde större fordon just och ibland kan mindre trevliga händelser (ingen olycka tack och lov) från den tiden spöka till det vilket ju är dumt 🤗. Kul att se bilder, ser jättetrevlig ut 😍
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 257
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 222
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp