Favorit på förskolan?

Mitten

Trådstartare
Jag har i dagarna funderat över det här med 'favoritfröken'. Har barnen vanligtvis en favorit bland pedagogerna? Det måste ju finnas barn/vuxen-relationer som INTE fungerar? Hur gör man då på en förskola om ett barn vägrar ta till sig en av de vuxna eller tvärt om? Är det vanligt?

Min dotter älskar sina 'fröknar' och verkar inte göra någon skillnad alls på dem, dock kallar hon alla för samma namn (det som är enklast att säga :D). Men jag tänkte just på det när jag lämnade henne och hon struttade upp i frökens knä med ett 'hejdå mamma'. Att det inte spelar någon roll vem av fröknarna det är (så länge det är en av 'hennes'). Jag menar, jag gillar inte alla jag jobbar med...

Ni som är förskollärare tänker jag speciellt, har ni någonsin haft ett barn ni inte gillat/som inte gillat någon i personalen? Eller är det någon som har ett barn som gör skillnad på fröken och fröken?

Sv: Favorit på förskolan?

Jag gjorde då definitivt skillnad på olika fröknar när jag var liten, men det var inget direkt problem som jag minns det. Det är ju inte avgörande att man älskar varenda personal för att kunna fungera och trivas på dagis. Möjligen om man inte tycker om någon i personalen, men så var det inte för mig i alla fall. Det fanns nån jag tyckte extra mycket om, och nån jag inte gillade lika mycket, och de flesta som jag tyckte var helt ok.

Jag minns mest min egen absoluta favoritfröken, men minns faktiskt inte vad jag tyckte om resten :o. Det borde ju tyda på att de var 'okej'. Kan inte minnas negativa känslor. Men jag menar, jag träffar barn jag inte gillar - det måste ju förskollärarna också göra? Och jag vet att iaf min brorson var väldigt petig med vilka som var okej när han var liten. Det borde ju hända att barnen inte vill lämnas över till vissa? Det måste ju vara skitjobbigt för alla inblandade.

Fast sådant är ju livet, att man inte kan älska alla men även på dagis fick man finna sej att det inte alltid gick att välja favoritfröken och det var just så att även fast man var liten så fann man sej i det.
Tycker även att personalen borde vara så pass proffsig att man kan ta alla barn och behandla någorlunda lika trots att man inte känner samma för alla.

Jag hade favoritfröknar och dom jag inte gillade, dom jag inte gillade gick jag inte till frivilligt och bad om saker men jag protesterade inte heller om jag var tvungen att göra nått med denne fröken.

När jag själv jobbade med barn så var det ett fåtal som jag inte kännde så mycket för men jag var ju med dom ändå och gjorde mitt jobb som med dom andra barnen. Kan man inte "stänga av" sina kännslor så ska man inte jobba med barn eller männsikor alls tycker jag.

Jag upplever att många barn har en favorit-fröken.
Jag har varit mångas favorit får jag väl säga, även om det känns som att jag skryter lite :D
Däremot har det inte betytt att det inte fungerat när inte jag varit där, då har barnen bara gått till en annan fröken utan problem.
Sen när jag varit där, så har många av barnen ofta sökt sig till mig, men det är ju bara så det är, vissa trivs bättre ihop än andra. Det har aldrig varit på ett otrevlig sätt gentemot de andra fröknarna.
Sen har ju vissa barn haft en annan favoritfröken, vilket jag ju såklart inte tar illa upp för heller.

En annan sak som också känns ganska svår är väl när man som fröken har ett barn i gruppen som man inte tycker om, det är inte roligt att erkänna men det är ju bara så - vissa personer, stora som små, går inte så bra ihop helt enkelt.
Därmed inte sagt att man är på något vis dum eller otrevlig mot det barnet, men man tycker kanske inte om det som man gör med andra? Låter fel men jag hoppas ni förstår hur jag menar....

Men jag har aldrig upplevt att ett barn inte gillar någon av pedagogerna - som tur är!

Blev lite flummigt, men ni fattar hoppas jag ändå hur jag menar ;)

kl

pratade just om detta med min mamma i helgen, hon är förskollärare.
Hon är av typen: leker gärna med barnen, uppmuntrar dom men är samtidigt mkt tydlig med vad för regler som gäller och tillrättavisar snabbt.
Hon har märkt att de allra tuffaste och stökigaste barnen tyr sig till henne, att hon är deras "favorit", fast hon är "hårdast". Men hon är rättvis och bara hård när det verkligen behövs.
De vet vart de har henne, och vet att hon samtidigt är den fröken som leker med dom aktivt etc.

Ja barn har favoriter precis som alla kommer bättre överrens eller sämre med olika människor.
Dottern har varit mindre "tydlig" med vem hon gillar bäst även om jag vet vilka hon inte har tyckt helt och hållet om. Sonen är betydligt mer tydlig med vilka han har tyckt bäst om. Han hade en favvofröken från det vi skolade in till förra hösten då han bytte avdelning, var hon där så gick lämningen hur smidigt som helst och man märkte att han var glad att se henne, och han tydde sig till henne. Förra hösten fick han som sagt byta avdelning, han fick med sig en av sina "gamla" fröknar och två nya manliga "fröknar", efter en övergångsperiod så tog han den ena manliga fröken till sin stora favorit och hjälte. Men han hade ju en rätt stor fördel av att vara deltidsbrandman och tog med hela gruppen till brandstationen och de fick åka brandbil, är man fyra år och tycker att branmän är det bästa som finns så är det lätt att ta till sig en sådan fröken! :D Att han sen älskar att leka och busa och drar med sig ungarna på en massa saker gör ju inte saken sämre... :D
Hans andra fröken (just nu har de bara två men en mindre grupp) gillar han oxå men inte på samma sätt.

Rasmus har ju dagmamma, men 2 dagar/vecka är de på lokalen och då är ibland hans dagmamma ledig. Och är det en av de andra som har öppning och tar emot Rasmus på morgonen vill han inte gå och klänger sig fast runt halsen på mig/pappa. Sen när vi gått så är det bra och han sätter sig å äter frukost/fikar.
Jobbar hon när Rasmus går hem så kramar han alla utom henne som han bara vinkar till!

Vi har ingen aning om varför han tycker som han gör, för hon gör ju lika som de andra ;)

Dottern tycker om alla fröknarna utom en tyvärr. Det är alltid bara en fröken på morgonen och alla går bra utom denna. Vi vet inte alls varför men hon galskriker varje gång just den fröken tar imot och aldrig annars. En tanke jag har haft är att hon bryter ganska kraftigt och vi vuxna har ibland svårt att förstå vad hon säger, att dottern har svårt att prata med henne? Bara en tanke för hon verkar jättebra annars!!!

Ja det var lite det scenariot jag såg framför mig, de tär ju inte bara synd om barnet utan om den 'ratade' läraren också ...

Pratade lite med 'mina' fröknar på dagis idag, de sa att ofta så binder de sig vid en vuxen under inskolningen, och efter ett tag så gör de nästan tvärt om och tar avstånd från just den personen - lite som att 'du får inte ta min mammas/pappas plats' - och sedan stabiliserar det sig ytterligare lite senare. Det var intressant tycker jag! Min dotter har dock alltid gillat alla, och det är ju bara vara tacksam och glad för...

Givetvis så har man olika lätt för olika barn, ibland kan det vara riktigt jobbigt.
Fördelen är ju att man då kan byta ihop med andra i personalen så att man inte behöver nöta på varandra.
Vet någon gång då vi på avdelningen bytte öppnare just för att ett specifikt barn inte skulle behöva börja morgonen med en specifik personal.
De gick bara inte ihop och som personal går det ju resonera vuxet och sätta sig över sina känslor men det gör inte barnet.

Jag uppfattar det inte som om nåt av mina barn har favoritfröknar (3,5 och 1,5 år). Kanske börjar det först när de är lite äldre?

Däremot har jag ibland tänkt på detta med att barn på ett generellt plan säkert blir ganska olika behandlade, vissa barn får mer uppmärksamhet och positiva kommentarer än andra även om man säkert jobbar med att ge alla uppmärksamhet. Vissa barn är svåra att hitta något positivt med, tex de som nästan alltid bråkar och nyps och är allmänt otrevliga.

När jag jobbade på förskola så hade jag två barn på avdelningen som valde mig framför de andra fröknarna, det var alltid mitt knä de ville sitta i, det var alltid jag som skulle läsa saga, det var alltid jag som skulle trösta när de blivit ledsna osv. Visst gick de till de andra fröknarna också om inte jag fanns till hands men det märktes rätt tydligt att de hade mig som "favoritfröken"... så visst kan barn ha en favoritfröken. När jag själv gick på förskola när jag var liten hade jag också en favoritfröken, vet också att det fanns en fröken som jag var lite rädd för, jag tyckte hon såg ut som en häxa :o

Får ta tillbaka lite, jag frågade dottern och det visar sig att hon faktiskt har en favorit, vilket jag helt har missat!

Jag hade en klar favoritfröken, gillade alla men var lite smårädd för en finsk (svensktalande) fröken som lätt blev arg. Min favoritfröken kom faktiskt och hämtade mig en kväll och jag fick följa med till hennes mans stall, helt fantastiskt såhär i backspegeln!

Jag har inte märkt att mina barn har någon favorit men nu frågade jag och de har faktiskt varsin favoritfröken.

Just att man inte stämmer ihop med alla är en av anledningarna till att jag inte sökte dagmamma. Jag har hellre en personalgrupp då jag vet att barnen antagligen stämmer med åtminstone en utav dem. Gillar de inte sin dagmamma är de ju helt utelämnade.

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 371
Senast: Anna
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt... 2 3
Svar
40
· Visningar
9 578
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 504
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag har en del synpunkter på min dotters förskola och börjar känna mig som världens jobbigaste och suraste förälder. Hur mycket får och...
Svar
7
· Visningar
4 074
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka