B
baba06
I aug. förra året (06) skadade min 3-åring sig i hagen, ådrog sig en rejäl hälta hö fram och vi åkte till klinik efter några dagar.
Vet. tittade då bara på honom och sa att detta endast var en vrickning. Ordinerade sjukhage och promenader. Sa att vi skulle höra av oss om han inte blev bättre. Efter ca tre veckor var han inte bättre och vi åkte till kliniken igen. Böjprov och röntgen och det såg inte bra ut sa vet. Det såg ut som massa "splitter" inne i kotan ( det var aldrig något öppet sår ) Hästen sprutades med kortison och tuppkam. Hem igen med boxvila en månad. Återbesök efter en månad fortfarande halt ca 1 grad, inte något bättre på röntgen. Vet. sa att det antagligen inte fanns något mer för denna häst att göra utan vi skulle bara släppa ut honom i hagen blev han inte bättre var det avlivning som gällde.
Hemma i hagen var det full fräs med de andra hästarna och tre veckor senare ohalt. Ohalt även tre månader senare och jag ringer vet. som tycker jag ska sätta i gång honom. Har ridit väldigt försiktigt sedan dess, Mest i skog o mark, skritt och trav, pyttelite galopp, ibland korta pass i paddock och tömkörning. Då vi släppte för sommarbete blev han lite halt igen för de sprang mycket i några dagar, hältan gick över på två dagar i samband med detta tappade han skon så därför vet jag inte riktigt om hältan berodde på skadan eller något annat. Jag funderar mycket på hur jag går vidare? Kan jag och i så fall hur börja träna/pressa honom mer? Är det någon som varit med om något likande? Jag behöver verkligen tips om vad jag ska tänka på i vår fortsatta ridning, träning.
Vet. tittade då bara på honom och sa att detta endast var en vrickning. Ordinerade sjukhage och promenader. Sa att vi skulle höra av oss om han inte blev bättre. Efter ca tre veckor var han inte bättre och vi åkte till kliniken igen. Böjprov och röntgen och det såg inte bra ut sa vet. Det såg ut som massa "splitter" inne i kotan ( det var aldrig något öppet sår ) Hästen sprutades med kortison och tuppkam. Hem igen med boxvila en månad. Återbesök efter en månad fortfarande halt ca 1 grad, inte något bättre på röntgen. Vet. sa att det antagligen inte fanns något mer för denna häst att göra utan vi skulle bara släppa ut honom i hagen blev han inte bättre var det avlivning som gällde.