fd.skadad unghäst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare baba06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 636
B

baba06

I aug. förra året (06) skadade min 3-åring sig i hagen, ådrog sig en rejäl hälta hö fram och vi åkte till klinik efter några dagar.
Vet. tittade då bara på honom och sa att detta endast var en vrickning. Ordinerade sjukhage och promenader. Sa att vi skulle höra av oss om han inte blev bättre. Efter ca tre veckor var han inte bättre och vi åkte till kliniken igen. Böjprov och röntgen och det såg inte bra ut sa vet. Det såg ut som massa "splitter" inne i kotan ( det var aldrig något öppet sår ) Hästen sprutades med kortison och tuppkam. Hem igen med boxvila en månad. Återbesök efter en månad fortfarande halt ca 1 grad, inte något bättre på röntgen. Vet. sa att det antagligen inte fanns något mer för denna häst att göra utan vi skulle bara släppa ut honom i hagen blev han inte bättre var det avlivning som gällde.:cry: Hemma i hagen var det full fräs med de andra hästarna och tre veckor senare ohalt. Ohalt även tre månader senare och jag ringer vet. som tycker jag ska sätta i gång honom. Har ridit väldigt försiktigt sedan dess, Mest i skog o mark, skritt och trav, pyttelite galopp, ibland korta pass i paddock och tömkörning. Då vi släppte för sommarbete blev han lite halt igen för de sprang mycket i några dagar, hältan gick över på två dagar i samband med detta tappade han skon så därför vet jag inte riktigt om hältan berodde på skadan eller något annat. Jag funderar mycket på hur jag går vidare? Kan jag och i så fall hur börja träna/pressa honom mer? Är det någon som varit med om något likande? Jag behöver verkligen tips om vad jag ska tänka på i vår fortsatta ridning, träning.

Sv: fd.skadad unghäst

Jag skulle vilja röntga om kotan och se hur det ser ut jmf med tidigare bilder innan jag började kräva mer av honom. Dels för att få se hur bilderna ser ut jmf med innan som sagt, och för att ha en bild för framtida bruk sen om han skulle bli halt senare.

Så, jag tycker - åk och röntga om kotan, och utefter bilderna diskutera med vet hur du går vidare med igångsättning. (Sen skulle jag inte välja samma vet som du varit till innan dock..)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka