FEH/kg????

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sunnyann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 047
S

Sunnyann

Jag forstår inte min höanalys. Vad betyder feh/kg?? Mitt hö har 2feh/kg.... Hmm. Nån som vet?

Sv: FEH/kg????

Det betyder om jag inte missminner mig på svenska MJ, dvs energi. Men det finns en omvandlare som jag inte har tillgång till nu men kanske någon annan har det.
Drabbades av detta när jag skulle räkna foderstater till en gäng islandshästar på Island och fick en sådan analys.:o

Det betyder foderenhet häst. En FEh motsvarar energin i ett kg korn (bygg). För att krångla till det beräknar Sverige energin på ett litet annat sätt än vad man gör i FEhsystemet! Men du kan i praktiken översätta det som ovan.
Dock verkar det helt osannolikt att höet skulle ha 2 foderenheter = 2 kg korn per kg. Står det inte att det går åt 2kg av ditt hö att uppnå 1 foderenhet? HH

I storleksordningen 11-14MJ. Det skulle alltså vara mer sannolikt med 2 kg av ditt hö per FEh i stället för2 FEh per kg hö. HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
5 004
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka